już wiem o co chodzi:
mając dwie osie tylne jedną napędzaną drugą nie, można bez zastosowania drugiego tylnego mostu przekazać napęd na tą drugą oś. polega to na opuszczaniu takiej rolki, sterowanej pneumatycznie przez kierowcą, która przekazuje napęd na drugą oś. urządzenie o nazwie Robson Drive, opatentowane przez Zetterbergs Produkt AB w Szwecji, które pozwala na czasowe uzyskanie przez pojazd o napędzie 6x2 charakterystyki pojazdu typu 6x4.
w przypadku użytkowników rzadko jeżdżących po drogach nieutwardzonych i w trudnym terenie jest to bardzo korzystne rozwiązanie. podczas jazdy po drogach pozwala na mniejsze zużycie paliwa i opon, a jednocześnie w przypadku jazdy w terenie daje pojazdowi pożądane cechy pozwalające na taką jazdę. montowane pomiędzy dwie tylne osie stalowe koło, w razie potrzeby jest opuszczane między tylne koła i przykładane do opony, przenosi napęd z osi napędzanej na wolną czyniąc z pojazdu 6x2 - 6x4. oczywiście po wydostaniu się na twardy grunt należy koło podnieść, by nie dopuścić do uszkodzenia ogumienia. warunkiem zastosowania Robson Drive jest wyposażenie pojazdu w koła bliźniacze na obydwu tylnych osiach. stosuje się to głównie w samochodach z nadwoziem samowyładowczym i w pojazdach pracujących częściowo w lesie.
produkują to firmy robiące głównie oprzyrządowanie do ciężarówek, takie jak siodła, zaczepy (sprzęgi), nogi do naczep itp.
jedną z nich jest firma VBG (Szwecja) i na jej stronie najlepiej widać na zdjęciu jak działa napęd robson.
http://www.vbgab.com/template/default.a ... guage_id=4