Ursus C-45, początkowo LB-45, ciągnik rolniczy produkcji zakładów Ursus w Warszawie.
Historia
W 1945 w zniszczonych zakładach rozpoczynają się prace projektowe nad ciągnikiem rolniczym na podstawie niemieckiego ciągnika "Lanz-Bulldog" (którego dużo egzemplarzy zostało w granicach Polski po Niemcach). W wyniku tych prac w 1947 powstał prototyp krajowej konstrukcji ciągnika LB-45, później nazwanego C-45. Do 1959 wyprodukowano ich 60000 sztuk.
Ciągnik C-45 wykonywany był w dość prymitywnych warunkach i jak na warunki produkcji, był dość udany. Ursus C-45 posiadał mocną i zwartą konstrukcję, a zarazem był prosty w eksploatacji - pozbawiony precyzyjnej aparatury nie wymagał fachowej obsługi i konserwacji.
Ciągnik ten wyposażony był w silnik średnioprężny 2-suwowy, 1-cylindrowy, o mocy około 45 KM, a rozruch odbywał się przez podgrzewanie gruszki żarowej ręczną lampą lutowniczą. Po podgrzaniu należało wyjąć koło kierownicy wraz z kolumną i wsunąć w jedno z bocznych kół zamachowych. Teraz można było przez pokręcenie za koło kierownicy uruchomić silnik. Wymagało to sporej siły fizycznej i wprawy. Produkowany był w dwóch wersjach: na kołach ogumionych i żelaznych, w trakcie produkcji poddawany był stopniowej modernizacji.
Ciągnik C-45 u numerze seryjnym 0001 bez kapitalnego remontu pracował 12 000 godzin.
Ursus C-451
W wyniku kilkakrotnej modernizacji starzejącego się C-45 powstał ciagnik Ursus C-451, produkowany w latach 1954-1959, nazywany "saganem na gumowych kołach". W stosunku do C-45 posiadał zmienione:
wzmocniony wspornik osi przedniej,
wał korbowy hartowany powierzchniowo,
ogumione koła jezdne,
brezentową budkę dla kierowcy,
reflektor roboczy.
Ciekawą nowością był tzw. przyspieszacz prędkości szosowych oprócz 3 biegów do przodu i 1 wstecznego. Ogumienie ograniczało się do samych obręczy, hamulce kół jezdnych były bębnowe, sterowane mechanicznie oraz dodatkowy hamulec przekładni biegów sterowany dźwignią ręczną. Rozruch w wersji C-451 był benzynowy, silnik niskoprężny, 1-o cylindrowy z zamkniętym wtryskiwaczem o mocy 33 kW (45 KM).
Ciągniki C-45 i C-451 były eksportowane do Brazylii, Chin i Korei w ilości około 6 000 sztuk.
Dane techniczne
Ursus C-45 w Muzeum Historii Ursusa
silnik: 2-suwowy
liczba cylindrów: 1
moc: 45 KM
liczba biegów do jazdy w przód:
3 (wersja z kołami żelaznymi),
6 (wersja z kołami ogumionymi),
ilość biegów wstecznych:
1 (wersja z kołami żelaznymi),
2 (wersja z kołami ogumionymi),
prędkość jazdy:
3,5 - 6,2 km/h (wersja z kołami żelaznymi),
3,3 - 16,7 km/h (wersja z kołami ogumionymi),
ciężar ciągnika gotowego do pracy:
3380 kG (wersja z kołami żelaznymi),
3680 kG (wersja z kołami ogumionymi),
siła uciągu:
1750 kG (wersja z kołami żelaznymi),
2200 kG (wersja z kołami ogumionymi).
http://www.wikipedia.pl (c)
http://www.retrotraktor.pl (c)