wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
https://wagaciezka.com/

Powód awarii skrzyni biegów Volvo FH
https://wagaciezka.com/viewtopic.php?t=5572
Strona 1 z 1

Autor:  misiekboss [ 18 gru 2006, 15:31 ]
Tytuł:  Powód awarii skrzyni biegów Volvo FH

Cy mozliwe jest w skrzyni manualnej FH acza ( wmodelach przed chinczykiem) zatarcie łozysk.Czy zatarcie mogłoby byc spowodowane czestym wyrzucaniem przez kierowce na luz na wzniesieniach i jak wtedy na biegu jałowym wyglada smarowanie takiej skrzni.Czy pompa olejowa bedzie wtedy pracowac(bedzie odpowiednie smarowanie)?Pilne Prosze dobrze zzorientowanych o odpowiedz Z gory dzieki

Autor:  MAN [ 18 gru 2006, 18:42 ]
Tytuł: 

Z tego co piszesz to któś zajezdził tą skrzynie biegów. Nie jest dozwolona jazda na luzie przy skrzyniach biegów z pompą olejową bo wtedy nie ma smarowania skrzyni biegów. Tu wychodzą stare nawyki kierowcy. Jeśli poszły łozyska na wałku zdawczym który jest połączony na stałe z wałem napędowym to na 100% brak smarowania pod warunkiem że był właściwy poziom oleju w skrzyni biegów

Autor:  misiekboss [ 18 gru 2006, 20:14 ]
Tytuł: 

przypuszczam ze w tych skrzyniach musi byc pompa olejoowa bo chyba przynormalnym układzie smarowania bbyłby za mały wydatek.Dzieki za odpowiedz czekam na inne opinie dotyczace skrzyn w tego typu FH aczach

Autor:  MAN [ 18 gru 2006, 20:48 ]
Tytuł: 

Tylko przy prostych skrzyniach biegów gdzie są np tylko dwa wałki nie stosuje sie pompy olejowej. W takiej skrzyni jest wtedy smarowanie tak zawne rozbryzgowe na dolnym wałku koła zębate są zanurzone w oleju i podczas obracania się tych kół rozbryzgują one olej po całej skrzyni biegów

Autor:  gucio [ 16 sty 2007, 22:04 ]
Tytuł: 

W tej skrzyni jest pompa oleju. Ale przy jeździe na luzie i tak obydwa wałki wirują i jest smarowanie. Raczej stawiam na brak oleju.

Autor:  MAN [ 16 sty 2007, 22:29 ]
Tytuł: 

Cytuj:
Ale przy jeździe na luzie i tak obydwa wałki wirują i jest smarowanie.
Nie będzie smarowania poniewarz koła zebate nie siegają do oleju i dlatego przy cholowaniu powyrzej 50 km nalerzy odłonczyć wał napędowy

Autor:  slimmm_ns [ 17 sty 2007, 1:30 ]
Tytuł: 

Przepraszam ale chcial bym sie dopytac ... stare wolva tez maja pompe
olejowa w skrzyni ? chodzi o f12 z teco co wiem to w fh12 do 98 r jest taka sam skrzynia ...
a co do cholowania slyszałem ze odlancza sie jak by byl silnik wylaczony .... a jesli silnik pracuje to podobno jest smarowanie prosze mnie poprawic jesli sie myle ... :|

Autor:  HitmaN [ 17 sty 2007, 1:36 ]
Tytuł: 

Cytuj:
a co do cholowania slyszałem ze odlancza sie jak by byl silnik wylaczony .... a jesli silnik pracuje to podobno jest smarowanie prosze mnie poprawic jesli sie myle ...
Z tego co wiem to pompa olejowa jest napędzana od wałka pośredniego jak silnik pracuje jest napędzana cały czas. A jak holujesz i masz na luz to wałek pośredni nie kręci się (kręci się tylko wałek główny).
PS. kto holuje z pracującym silnikiem ?

Autor:  MAN [ 17 sty 2007, 7:40 ]
Tytuł: 

Cytuj:
PS. kto holuje z pracującym silnikiem ?
Czasami tak się zdarza jak siądzie sprzęgło lub skrzynia biegów to się holuje z włonczonym silnikiem wtedy masz wspomaganie oraz powietrze w ukłdzie z własnego żródła. Ostatnio holowałem volvo FH12 i tam jest tragedia z kręceniem kierownicą bez wspomagania, padła pompa paliwa.

Autor:  gucio [ 17 sty 2007, 15:47 ]
Tytuł: 

W większości skrzyń pompa oleju jest mocowana na wałku sprzęgłowym i gdy on wiruje w układzie jest wytwarzane ciśnienie. W skrzyniach z wymuszonym obiegiem oleju koła wogóle nie muszą być zanurzone w oleju. są normalne kanały olejowe jak w wale korbowym. Koła zębate sa łozyskowane na złożeniach igiełkowych i smarowanie takiego złożenia o szerokości np 50 mm i grubości 2mm w sposób rozbryzgowy mogło by być zawodne. W skrzyniach volvo w obiegu oleju jest również filtr, który należy wymieniać wraz z olejem.

Autor:  slimmm_ns [ 17 sty 2007, 19:43 ]
Tytuł: 

:shock: a ten filterek jest w starych modelach F ?
z tego co napisales to ta pomap jest na walku sprzeglowym
to gdy pracuje silnik jest smarowanie ... czyli wau nie trzeba sciagac.

Autor:  gucio [ 17 sty 2007, 22:43 ]
Tytuł: 

zobacz czy z tyłu skrzyni jest blaszana obudowa podobna do garnuszka 0,5 L. Jak jest to pod nią jest filtr. Co do holowania to jeśli silnik pracuje nie zrzucamy wału. Ostatnio holowaliśny merca z uszkodzoną pompą wtryskową i kierowca co chwilę na sprzęgle wrzucał bieg by napędzić wałek sprzęgłowy i rozprowadzić olej. Holowaliśmy z zakręconym wałem i wszystko jest ok.

Autor:  januszzz [ 19 sty 2007, 16:02 ]
Tytuł:  Re: Powód awarii skrzyni biegów Volvo FH

Cytuj:
Cy mozliwe jest w skrzyni manualnej FH acza ( wmodelach przed chinczykiem) zatarcie łozysk.Czy zatarcie mogłoby byc spowodowane czestym wyrzucaniem przez kierowce na luz na wzniesieniach i jak wtedy na biegu jałowym wyglada smarowanie takiej skrzni.Czy pompa olejowa bedzie wtedy pracowac(bedzie odpowiednie smarowanie)?Pilne Prosze dobrze zzorientowanych o odpowiedz Z gory dzieki
Jest to typowy przykład zniszczenia skrzyni biegów przez kierowcę. Jak widać samochody psują się z 3 przyczyn:
1. Błąd ludzki.
2. Błąd producenta.
3. Wyeksplatowanie.
Najczęściej jest to 1. lub 3.

Autor:  Servisant [ 01 kwie 2007, 9:26 ]
Tytuł: 

Wtrące swoje trzy grosze:-P Pompy w skrzyni maja naped od wałka pośredniego wiec jesli silnik pracuje smarowanie jest,pod warunkiem puszczenia sprzegła!!Jazda na luzie nie szkodzi skrzyni biegów.Natomiast holowanie bardzo!!Zatarcie skrzyni mogło być wynikiem braku oleju lub nieodpowiednich jego parametrów.

[ Dodano: Nie, 01.04.2007, 8:29 ]
Cytuj:
Z tego co piszesz to któś zajezdził tą skrzynie biegów. Nie jest dozwolona jazda na luzie przy skrzyniach biegów z pompą olejową bo wtedy nie ma smarowania skrzyni biegów. Tu wychodzą stare nawyki kierowcy. Jeśli poszły łozyska na wałku zdawczym który jest połączony na stałe z wałem napędowym to na 100% brak smarowania pod warunkiem że był właściwy poziom oleju w skrzyni biegów
Mylisz sie MAN

Autor:  turboz [ 01 kwie 2007, 14:08 ]
Tytuł: 

Zatarcie się skrzyni biegów jest spowodowane jazdą na luzie (jest to częsty przypadek w samochodach Volvo )pompa oleju jest usytuowana w tylnej części skrzyni biegów i jest napędzana przez wałek pośredni .Więc jeśli silnik pracuje pompa też ale przy jeździe na luzie silnik pracuje na wolnych obrotach i pompa podaje znikome ciśnienie a reszta kół obraca się z dużą prędkością i mają w tedy słabe smarowanie,jeżeli dojdzie do tego dawno wymieniany olej (max 120000km) który z większym przebiegiem zaczyna robić się gęsty to skrzynia zaczyna tracić odpowiednie smarowanie .(olej do skrzyni powinien mieć lepkość GL1 jest to rzadki olej i jest oczyszczany przez filtr . Pozdrawiam

Autor:  Cyryl [ 01 kwie 2007, 15:11 ]
Tytuł:  Re: Powód awarii skrzyni biegów Volvo FH

Cytuj:
1. Błąd ludzki.
2. Błąd producenta.
3. Wyeksplatowanie.
Najczęściej jest to 1. lub 3.
więc na 99% punkt 1
skrzynie biegów sa tak zrobione, że nie psują się, a kontrola techniczna w tamtejszych fabrykach jest tak drobiazgowa, że praktycznie wyklucza błędy. dodatkowo jak ten pojazd przjechał chocby 1 000km i były wrzucane wszystkie biegi to znaczy, że skrzynia została prawidłowo złożona.
nie ma możliwości wyeksploatowania skrzyni biegów, skrzynia powinna przeżyć 2-3 auta, więć zaczyna siię psuć z przepracowania po 4-6mln km, co w jednym samochodzie jest niemożliwe.
istnieją uszkodzenia na skutek za małej ilości oleju co następuje w wyniku wycieku, ale tu kłania się obsługa codzienna, więc wracamy do punktu 1. podobnie rzecz się ma w wypaku nieszczelności na zimmeringach.

Autor:  karwo [ 01 kwie 2007, 19:28 ]
Tytuł: 

Nie chciałem zakładać nowego tematu, wiec zapytam sie tutaj. Mam problem ze skrzynia biegów (Volvo FH12), a mianowicie nie można przełączyć z dolnej skrzyni na górna, bądź na odwrót. Jaki może być tego powód?

Autor:  AdekS [ 01 kwie 2007, 19:34 ]
Tytuł: 

U nas było podobnie, a mianowicie przejście z małej na dużą lub odwrotnie trwało bardzo długo, kilka razy to nawet wcale nie przechodziło. Powodem tego był taki grzybek który znajduje się na skrzyni.

Autor:  turboz [ 01 kwie 2007, 22:21 ]
Tytuł: 

jeżeli chodzi o przełączanie wys-nis to wież odkręć z tyłu skrzyni po prawej stronie jest pokrywa tłoka przykręcona na 4 śrubach odkręć tłok i go wyczyść (posmaruj wazeliną) w samej pokrywie jest mały tłoczek przełączający i zrób z nim to samo i już nie będziesz miał żadnych problemów .Pozdrawiam

Autor:  kleemm [ 10 kwie 2007, 23:55 ]
Tytuł: 

Nie słuchaj tego co ci piszą!!!!Sam jezdziłem nową scanią i pytałem w serwisie czy mozna puszczać na luz to mówili,że od razu po przejechaniu 1 km,czy nawet 3 nic się nie stanie.Smarowanie jest od silnika i jak silnik chodzi to jakieś tam jest.Oczywiście holować nie można.Obecnie jeżdze FH i tak robię i nic się nie dzieje.Zamiast szukać winy u kierowcy lepiej szukaj winy w oszczędnościach,jaki olej uzywasz i czy sprawdzasz jego stan?????

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/