wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
https://wagaciezka.com/

MAN D20
https://wagaciezka.com/viewtopic.php?t=556
Strona 1 z 1

Autor:  ROTRANS [ 02 mar 2005, 21:00 ]
Tytuł:  MAN D20

MAN TGA 18.430
Ciężarówki opatrzone napisem "D20 common rail" wzbudzają powszechne zainteresowanie. Znakiem rozpoznawczym nie jest jednak tych kilkanaście liter umieszczonych pod przednią szybą, lecz odgłosy wydobywające się spod kabiny. Tajemniczo brzmi także 1,5 mln km do pierwszego remontu, o których zapewnia producent, i niskie zużycie paliwa - sprawdzimy.
TGA 18.430 jest ciągnikiem siodłowym należącym do pojazdów testowych spółki MAN-Star. Wcześniej był on użyczany zainteresowanym ich kupnem, a do nas dotarł z przebiegiem ponad 50 000 km. Jego wyposażenie wykracza poza standardy przewidziane na polski rynek. Obok silnika o mocy 430 KM ciągnik otrzymał 12-biegową skrzynię z automatycznym sterowaniem TipMatic, ESP, ACC, LGS, BrakeMatic i Intarder. Do tego podpięliśmy naszego Wieltona, jak zwykle obciążonego 25 tonami balastu, i wyruszyliśmy na znaną wszystkim trasę.

Dane techniczne ciągnika siodłowego MAN TGA 18.430

Silnik 6-cylindrowy, rzędowy w ukł. pionowym, górny wałek rozrządu, turbodoładowany z chłodzeniem powietrza doładowującego i recyrkulacją spalin EGR
typ D2066LF01, Euro-3
ilość zaworów/cylinder 4
pojemność skokowa 10,518 l
średnica/skok 120/155 mm
stopień sprężania 19 : 1
system wtrysku paliwa wtrysk bezpośredni, common rail
moc/obr. 316 kW (430 KM) przy 1900 obr./min
moment obrotowy/obr. 2100 Nm /1000 - 1400 obr./min
akumulatory 2 x 175 Ah
alternator
typ 28 V 100A
skrzynia biegów
typ ZF 12 AS 2301 OD (dwunastobiegowa, dwa wsteczne), sterowanie TipMatic, Intarder
rozpiętość przełożeń 12,33 : 0,78
sprzęgło
typ MFZ 430, suche jednotarczowe
osie i ich zawieszenia
przednia VOK-08, resory paraboliczne, stabilizator, nośność techniczna 8000 kg
tylna HY-1350, 4 miechy powietrzne, nośność techniczna 11 500 kg, przełożenie przekładni głównej i = 3,70,
przekładnia kierownicza ZF 8098 Servocom, zmienne przełożenie (17 - 20 : 1)
układ hamulcowy EBS, ESP, dwuobwodowy ABS, hamulce tarczowe, wentylowane na przedniej i tylnej osi
hamulec silnikowy EVB, dławienie wylotu spalin,
ogumienie Michelin
przód 315/70 R 22,5 Energy XZAA2
tył 315/70 R 22,5 Energy XZDA2
rozstaw osi 3600 mm
kabina XXL, zawieszona pneumatycznie

Etapy testu
droga pomiędzy bramkami Kraków - Katowice (roboty drogowe)
dystans 50 km
śr. zuż. paliwa 29,6 l/100 km
śr. prędkość 78,9 km/h
temp. 10°C

droga ekspresowa Katowice - Częstochowa
jest w ciągłej przebudowie, a liczne utrudnienia (korki) uniemożliwiły przeprowadzenie testu

droga pomiędzy bramkami Katowice - Kraków (roboty drogowe)
dystans 50 km
śr. zuż. paliwa 31,8 l/100 km
śr. prędkość 76,9 km/h
temp. 10°C

średnio łącznie z postojami i dojazdami
dystans 104 km
śr. zużycie paliwa 32,5 l/100 km

próba górska, droga krajowa Kraków - Nowy Targ
dystans 71 km
śr. zuż. paliwa 55,3 l /100 km
śr. prędkość 58,3 km/h
temp. 10°C

próba górska, droga krajowa Nowy Targ - Kraków
dystans 71 km
śr. zuż. paliwa 33,9 l/100 km
śr. prędkość 62,6 km/h
temp. 10°C

średnia z próby górskiej łącznie z postojami i dojazdami
dystans 142 km
śr. zużycie paliwa 44,7 l/100 km


Obrazek

źródło ::: http://www.polskitraker.pl

Autor:  Mayday [ 02 mar 2005, 21:26 ]
Tytuł: 

No wkońcu nowy silnik w TG-A. Jak dotąd to silniki w manie to stare sprawdzone ale nie przystosowane do nowych warunków motory, no ale wkońcu coś co pozwoli rozwijać sie manowi :wink:

Autor:  Kaczor [ 24 mar 2005, 22:09 ]
Tytuł: 

Podobno D20 jest naprawdę bardzo ekonomiczny.
Dodam jeszcze taki krótki fragment :
"W tym roku są to najlepsze rezultaty, a te z górskiej próby należą do rekordowych naszych testów. Czyżby TGA z silnikiem D20 wyznaczył nowy pułap ekonomii przewozów w klasie pomiędzy 420 a 460 KM?"

Żródło: "Polski Traker" nr.12/2004

Autor:  łukasz [ 30 maja 2006, 22:41 ]
Tytuł: 

Jak dla mnie D20 jest najbardziej technologicznie zaawansowanym produktem-chyba logiczne,bo to najnowszy wyrób MAN-a...Jak wiadomo od jego prezentacji minęło już trochę czasu i jest obecnie dostępny w wersji Euro-4,5...Wiadomo,że silnik ma małą pojemność-10,5l a osiagany przez niego moment jest wysoki-2100Nm i to już przy prędkości zbliżonej do 1000obr/min...!Podczas rozpedzania wywołuje to chwilowy dreszcz podwozia,ale następuje za to wyrazny przyrost prędkości...Silnik pracuje cicho i równo-przekonałem się o tym,a jest to zasługa wielostopniowego wtrysku common rail drugiej generacji(1600 barów).Podobno można pokonać 1,5mln kilometrów do remontu.Podobne deklaracje podaje DAF z swoim MX-em...Pożyjemy,zobaczymy... :D

Autor:  kwiczoł [ 29 gru 2007, 22:27 ]
Tytuł: 

Niewątpliwą zaletą tego silnika jest wysoki moment obrotowy (2100Nm) występujący w bardzo szerokim zakresie obrotów (1000-1400 obr./min). Fakt ten sprawia, że kierowca nie jest zmuszony do częstej zmiany przełożeń, co zmniejsza zużycie wszystkich elementów odpowiadających za przeniesienie napędu.
Co do zużycia paliwa, minimalne zużycie paliwa podczas próby przeprowadzonej na hamowni silnikowej wyniosło 186 g/kWh co klasyfikuje ten silnik w czołówce najbardziej ekonomicznych silników europejskich producentów. Rezultat taki osiągnęło jakiś czas temu Volvo w modelu FH12 420KM.
Test Mana 18.430 XXL w wersji 5star (język niemiecki): http://www.itr-online.at/upload/pdf/MAN_TGA.pdf
Test Mana 18.430 LX (język niemiecki):http://www.itr-online.at/upload/pdf/ITR ... N_Test.pdf

Autor:  proxima44 [ 05 lip 2011, 3:28 ]
Tytuł:  Re: MAN D20

sorry że odkopuję stary temat ale chciałbym się dowiedzieć czym się różni górny wałek rozrządu od zwykłego i jego wady i zalety ?

Autor:  Majkel123 [ 21 sty 2012, 20:00 ]
Tytuł:  Re: MAN D20

Ja już mam 913000 i jak narazie jest po wymianie wtrysków ale ostatnio zaczyna duzo palic jak jeszcze rok temu palił 29 28 30 to teraz pali 35-40L i strasznie kopci ale ogólnie jeszcze jeżdzi D20 to bardzo dobre silniki

Autor:  mati2651 [ 22 sty 2012, 15:10 ]
Tytuł:  Re: MAN D20

Wymień filtr paliwa. :mrgreen:

Autor:  sebotrucker [ 22 sty 2012, 16:38 ]
Tytuł:  Re: MAN D20

Cytuj:
Wymień filtr paliwa. :mrgreen:
Co ty wygadujesz :?:
Prędzej filtr powietrza :wink:

Autor:  Redek [ 22 sty 2012, 18:55 ]
Tytuł:  Re: MAN D20

No wlasnie flitr powietrza;)a nie flirt paliwa.Po tym i tym sa inne rezultaty

Autor:  mati2651 [ 22 sty 2012, 21:54 ]
Tytuł:  Re: MAN D20

O to mi chodziło nie wiem dlaczego napisałem paliwa. :oops:

Autor:  Redek [ 22 sty 2012, 23:41 ]
Tytuł:  Re: MAN D20

Kazdemu zdaza sie popelnic blad :U

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/