Strona 1 z 1 [ Posty: 17 ]
Autor
Wiadomość

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 maja 2017, 16:48
Posty: 3

Witam, w DAFie XF105 zamontowałem 4 obysówki Helli, czyli 8 żarówek po 10w każda. Podpięte jest to pod światło pozycyjne. Czy niezbędny w tym przypadku jest też przekaźnik? Dzisiaj kupiłem taki: https://www.trans-tel.pl/obrazki/duze/2115_2_144.jpg Czy muszę go montować? Jeśli tak, to byłoby fajnie, jakby ktoś wykonał w miarę prosty schemat podłączenia. Nie jestem elektrykiem i nie bardzo znam się na tych kwestiach. Pozdrawiam.


Pod światło pozycyjne podpięte 80 wat (8x10W)?
Powiem Ci, że odważny jesteś.
Takie rzeczy najlepiej podpinać przez przekaźnik. A w zasadzie to tylko i wyłącznie przez przekaźnik. I to oprócz tego, z dodatkowymi bezpiecznikiem i puszczone sterowanie przez osobny wyłącznik.
Jest możliwość rozrysowania tego na schemacie, tylko czy masz na tyle samozaparcia i chęci, by bawić się samemu w kabelkologię?
Ale dobra, jako, że nie mam możliwości rozrysowania, postaram się opisać w miarę obrazowo.
BLK - czarny (masa)
RED - czerwony (+24V)
WHT - biały (sterowanie)
ORN - pomarańczowy (oświetlenie)

Zacisk nr 86 łączysz za pomocą czarnego przewodu z masą pojazdu. Zacisk 85 łączysz białym przewodem ze światłem pozycyjnym. Pomiędzy punktem świateł pozycyjnych a zaciskiem 85 wstawiasz włącznik. W skrzynce bezpieczników, na wysokości nóg pasażera masz listwę +24V, skąd prowadzisz przez dodatkowy bezpiecznik (może być 5A) czerwonym przewodem na zacisk przekaźnika nr 30. Za pomocą pomarańczowego przewodu łączysz wszystkie dodatkowe obrysówki z zaciskiem przekaźnika nr 87.

Zasada działania:
Załączając oświetlenie obrysowe (postojówki) przełącznikiem podajesz przez dodatkowy przełącznik prąd na sterowanie cewką przekaźnika. Dodatkowy przełącznik umożliwia Ci włączenie/wyłączenie dodatkowego oświetlenia. Z chwilą załączenia cewki zostają złączone styki przekaźnika o numerach 30 i 87. W tym momencie (o ile nie ma przerwy w obwodzie pomiędzy +24V a zaciskiem 85 - spalony bezpiecznik) zaświeci się dodatkowe oświetlenie.
Bezpiecznik MUSI być wstawiony w miejscu z możliwie łatwym dostępem (gdzieś w skrzynce bezpieczników), a także PRZED przekaźnikiem. Ważne, by wszystko było solidnie przymocowane - tak elektrycznie jak i mechanicznie.

[EDIT]
Ten bezpiecznik jest obliczony na obciążenie mocą 80 wat o napięcia 28,5V (odpowiednik ładowania podczas pracy silnika). Gdybyś jednak planował kolejne modyfikacje - zwiększyć ilość punktów świetlnych a tym samym zwiększyć pobór mocy, radzę skorzystać z prostego kalkulatora, który policzy Ci wartość prądu (natężenia) i tym samym orientacyjnie będziesz mógł dobrać bezpiecznik.
UWAGA:
Podane przeze mnie kolory przewodów nie są obligatoryjne, jednak taki dobór barw jest w stanie dość obrazowo nakreślić zastosowanie każdego z nich.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 09 lip 2005, 20:55
Posty: 2885
GG: 1
Lokalizacja: Gdynia

Pan A masz jakis schemat w postaci rysnku tego?


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk


Wywołałeś mnie do tablicy więc muszę po kolacji usiąść i nagryzmolić kilka kresek w zaawansowanym programie graficznym.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 maja 2017, 16:48
Posty: 3

W takim razie czekam, bo mam kilka pytań i wydają się banalne, a ze schematu może wyraźniej to odczytam.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 sty 2009, 18:03
Posty: 245
Samochód: Iveco Daily II 98'
Lokalizacja: Olkusz

Już gdzieś pisali że w Hellach ma być 2xR5W a nie 10ki. 20W w jednej lampce, tyle to ma światło stopu. :roll:


Na wstępie kilka uwag:
1. NIE PONOSZĘ ŻADNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA EWENTUALNE USZKODZENIA/ZNISZCZENIA WYNIKŁE Z BŁĘDNEJ INTERPRETACJI SCHEMATU.
2. Wszystkie prace wykonujemy przy odłączonym zasilaniu - najlepiej odłączyć akumulatory.
3. Dwu-, nawet trzykrotnie upewnić się co do właściwego podłączenia elektrycznego (zachowanie polaryzacji) wszystkich elementów układu.
4. Wszystkie elementy muszą być zamontowane w sposób uniemożliwiający przypadkowe poruszanie się, przetarcie i inne uszkodzenia mechaniczne.
5. Nic nie zastąpi zdrowego rozsądku.
6. Należy sprawdzić obciążalność styczników przekaźnika (zamieszczone poniżej zdjęcie przedstawia przekaźnik o obciążalności prądem 30A)
7. Jeśli ktoś pomimo tego nie czuje się na siłach - oddaj w ręce fachowca, z pewnością wykona te prace w sposób należyty, a i to on ponosić będzie odpowiedzialność na wypadek ewentualnych szkód.

Schemat jest odręcznie narysowany, niemniej jednak można go z łatwością odczytać. Z oczywistych względów nie ma koloru białego, jest zastąpiony niebieskim.
Obrazek
Kolega zamieścił zdjęcie przekaźnika na 24V. Ja mam innej firmy, jednak układ wyprowadzeń (numeracja zacisków) jest znormalizowany i w każdym przekaźniku wygląda tak samo (oczywiście mowa o najzwyklejszym przekaźniku zwierno-rozwiernym).
Obrazek
Warto zaopatrzyć się w podstawkę do przekaźnika. Bardzo praktyczna, nie ma możliwości pomylenia się podczas osadzania przekaźnika, poza tym wyposażona w diodę, która pełni funkcję zabezpieczającą - nie pamiętam fachowej nazwy, aczkolwiek jej użycie w tym układzie (jak i w każdym układzie z przekaźnikiem) jest bardzo istotne.
Obrazek

Operuję kolorystyką przewodów, jakie miałem w swoich podstawkach. Podstawki od różnych producentów mogą różnić się kolorystyką przewodów. Dlatego należy uważnie zweryfikować schemat ze stanem faktycznym.
Wszystkie uwagi, instrukcje, schematy przetestowałem na jednym aucie i dlatego też przedstawiam to jako przykład i wskazówkę dla innych.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 09 lip 2005, 20:55
Posty: 2885
GG: 1
Lokalizacja: Gdynia

Ja chyba wstawie auto do elektryka :)


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk


Awatar użytkownika

Moderator

Offline

Offline

Moderator

Awatar użytkownika


Rejestracja: 02 sty 2011, 15:46
Posty: 4159
Samochód: DAF XF105.410
Lokalizacja: Wieluń / Wieruszów

Jeśli nie jest się na 100% pewnym co się robi to lepiej dać pieniądze fachowcowi, bo jak zrobi się zwarcie i pójdzie co grubszego to można nie małe pieniądze zapłacić za nieumiejętność. Widziałeś ile mam u siebie lampek pozakładanych. Poprowadzenie instalacji z własnymi materiałami (kable, izolacje, rurki termokurczliwe, bezpieczniki, przekażnik) wyniosło mnie raptem 300zł. Zatem sądzę, że warto oddać auto komus kto na codzień się czymś takim zajmuje.

_________________
09.09.2011r. Sylwek. Pamiętamy. [*]

Naczelny Forumowy Kierowca z Powołania.
#BigosLover


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 09 maja 2017, 16:48
Posty: 3

Dzięki za takie zainteresowanie tematem i próbę pomocy. Jednak pomyliłem się i jednak są tam żarówki 5W, czyli łącznie 40w ze wszystkich obrysówek. Czy w tym wypadku przekaźnik dalej jest potrzebny, czy instalacja to wytrzyma i bez przekaźnika?


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 sty 2012, 16:41
Posty: 862
Lokalizacja: POS

Według mnie , tylko jakieś ledowe lampejki z rozsądna ilością mogą być bez przekaźnika bo ich moc to średnio 0,5 W .
Wiec zeby osiągnąć obciążenie 40 watt miałabyś ich założyć 80


Mając tak szczegółowo napisana instrukcje przez Użytkownika przy odrobinie chęci ogarniesz to w chwile moment . A bedzie zrobione to należycie i przedewszystkim bezpieczne dla instalacji


Wysłane za pomocą Tapatalk

_________________
DAF 95XF 430


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7202
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Użytkownik co w tedy gdy podstawka przekaźnika nie posiada w komplecie przewodów, to na nic twoje opisy

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 02 kwie 2006, 15:36
Posty: 3135
GG: 997
Samochód: 1948
Lokalizacja: CG

Na nic, to się zdały u niektórych, lekcje jezyka polskiego.

_________________
Wodociągi Kieleckie w sposób wzorcowy usuwają awarie, w sposób błyskawiczny. Jesteśmy w czołówce krajowej, a nawet światowej. Liczba awarii z roku na rok maleje.


Cytuj:
Użytkownik co w tedy gdy podstawka przekaźnika nie posiada w komplecie przewodów, to na nic twoje opisy
Wtedy to już tylko "do ciebie boziu rączki podnoszę"...


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7202
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Jak dla mnie kupowanie podstawy przekaźnika z kawałkiem kabla około 20-30 cm i późniejsze sztukowanie kabli to totalny bezsens, nie wspominając o samych przekrojach przewodów , chyba lepiej dociąć odpowiedni fragment i przekrój przewodu i zamontować go bezpośrednio w podstawie przekaźnika.

Co do obliczania mocy bezpiecznika to lepiej przyjąć napięcie 24V a nie 28V gdyż z wzrostem napięcia spada natężenie prądu przy tej samej mocy odbiornika. I może się okazać w ekstremalnych przypadkach ze na włączonym silniku nic się z bezpiecznikiem nie stanie ale już włączenie odbiornika przy wyłączonym silniku spowoduje przepalenie bezpiecznika jeśli bezpiecznik jest dobrany na styk.

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Tak, z tym doborem bezpiecznika na napięcie 24V nie sposób się nie zgodzić.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 10 lip 2017, 17:13
Posty: 1
Lokalizacja: krakow

Bezpiecznik MUSI być wstawiony w miejscu z możliwie łatwym dostępem (gdzieś w skrzynce bezpieczników), a także PRZED przekaźnikiem.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 17 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: