Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 09 wrz 2012, 14:08
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 gru 2007, 15:56
Posty: 842
GG: 7415311
Samochód: Mercedes Benz S124
Lokalizacja: Łobez!/Lębork

Przedstawiam Wam mój osobisty, przez co subiektywny test auta które dostałem na 3 tygodnie w użytkowanie. Mowa tu o praktycznie nowym, demonstracyjnym DAF'ie XF 105 460 EEV . Jest to auto z programu promocyjnego ATF czyli Advanced Transport Efficiency który ma na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu tych aut gdyż zostały one specjalnie skonfigurowane pod kątem wydajności, obniżenia spalania i ekologii.
Oto moje wrażenia z trasy tym autem. W dniu odbioru auto miało na liczniku dokładnie 28436 kilometrów.

Bohater testu.

Obrazek

Na początek kilka danych technicznych

DAF XF 105 EEV 2012r. ATF - Advanced Transport Efficiency
Pojemność: 12.9l
Moc: 460KM
Skrzynia Biegów: AS Tronic



Wyposażenie dodatkowe
: Kamera zamiast lusterka krawężnikowego, tempomat adaptacyjny z czujnikiem zbliżeniowym (ACC), klimatyzacja postojowa, pełny zestaw spojlerów (dachowe, zakabinowe, międzyosiowe), aluminiowe felgi, osprzęt ADR, sygnalizator cofania, centralny zamek, DAF Night Lock, podłokietniki (szeroki i tapicerowany dla kierowcy, wąski gumowy dla zmiennika), sprzęt grający: radio z pilotem i zestaw sześciu głośników.

Moc (460KM).
Pojazdem którym zwykle jeżdżę w firmie jest auto z szesnastolitrowym silnikiem o mocy 540 i jedynie co mogę powiedzieć na temat mocy obu tych aut, to tyle, że różnica ta jest wyczuwalna oczywiście na korzyść 540 konnego Volvo.

Skrzynia Biegów
: AS Tronic (12 biegowa marki ZF)
Folder mówi, że skrzynia ta jest zoptymalizowana pod kątem spalania. Czym się ta optymalizacja objawia trudno z pozycji kierowcy powiedzieć ale pewnie chodzi o jakieś zmiany wprowadzone w trybie zmiany przełożeń. Jedynym elementem, niewystępującym w innych "automatach" dlatego też od razu zauważalnym jest pewne ograniczenie sterowania skrzynią przez kierowcę. Normalnie w trybie automatycznym możliwa była również ręczna zmiana biegów manetką - tutaj możliwość taka dopuszczona jest tylko i wyłącznie w przypadku jazdy poniżej prędkości 30km/h - powyżej niej jedynie z włączonym hamulcem silnikowym czyli podczas wyhamowywania auta. Tryb ręczny działa również tylko do 30km/h - powyżej biegi dobiera komputer który w założeniu producenta robi to bardziej optymalnie niż kierowca.

Ogumienie.
Zastosowano opony ze zmniejszonymi oporami toczenia firmy Good Year o rozmiarze315/70R 22,5 - na pewno mają wpływ na spalanie ale muszę przyznać, że na komfort prowadzenia auta również, gdyż drogi na których występują koleiny sprawiają pewne problemy z utrzymaniem auta w torze jazdy. Warte zauważenia jest to, że wszystkie opony założono na felgi aluminiowe - zapewne znów chodzi o zmniejszenie spalania bo są one sporo lżejsze od standardowych.

Hamulec silnikowy MX Engine Brake.

W moim odczuciu jest naprawdę wydajny i przydatny.

Tempomat: Automatic Cruise Controle.

Nigdy w życiu nie miałem do czynienia z podobnym urządzeniem a szkoda bo jest naprawdę przydatne. Od zwykłego tempomatu różni się tym, że jest sprzężony z czujnikiem zbliżeniowym. Ustalamy pożądaną prędkość tempomatu, po czym ustawiamy odległość na jaką możemy podjechać do pojazdu poprzedzającego (skala jest pięciostopniowa i wydaje mi się że każdy stopień to 50m metrów - czyli 50 metrów najbliżej a 250m najdalej). Auto jedzie z zadaną prędkością a gdy zbliży się na wskazaną odległość to hamuje -jeśli zaś nie ma takiej potrzeby jedynie odejmuje gazu. Gdy sytuacja tego wymaga auto zmienia samo biegi czy też wyhamowuje konkretnie. Gdy chcemy wyprzedzić wystarczy nacisnąć pedał gazu - jednak gdy nie wyłączymy urządzenia a podczas wyprzedzania zbliżymy się do poprzedzającego auta na odległość mniejszą niż 50 metrów wyświetlić się może alarm o zbyt bliskiej odległości a gdy pedał gazu w tym momencie puścimy - auto gwałtownie zahamuje. Urządzenie jest dość czułe i działając zapewne na zasadzie radaru wysyła fale dokładnie na wprost auta i szerzej niż ono same, w związku z czym czasami jadąc na zakrętach - rozpoznaje auta z innego pasa ruchu jako te będące na naszym. Zdarzyło mi się, że auto gwałtownie zahamowało gdyż jadącą pasem awaryjnym obsługę autostrady rozpoznało jako auto na moim pasie ruchu.
Urządzenie to przydaje się przede wszystkim w sytuacjach gdy jedziemy w ciągu aut czy na odcinkach gdzie nie wolno wyprzedzać a trafi się ktoś jadący wolnej niż my. Auto samo utrzymuje bezpieczną odległość.

Obrazek

Kamera.
Bardzo przydatny element wyposażenia, szczególnie jak się jeździ na Wyspy Brytyjskie. Kamera włącza się automatycznie poniżej 40km/h i działa cały czas gdy jedziemy z taką prędkością. Kamera włącza się automatycznie zawsze gdy włączymy prawy kierunkowskaz. Możliwe jest także włączenie jej ręcznie na stałe przy każdej prędkości.

Obrazek

Klimatyzacja fabryczna.
Przy ustawieniach najzimniej i najcieplej działa jak złoto ale jak już się chce tak pomiędzy to na przemian wieje mrozem albo bucha gorącem. Ja wiem, że kiedyś jej nie było i jakoś tam było ale teraz jest i dziwne dla mnie, że 2012 rok a tu manual który jeszcze działa w opisany sposób.

Klimatyzacja postojowa.
Jest to klimatyzacja tzw. sucha firmy Dirna (model ECO) - jej wydajność jest moim zdaniem symboliczna. Gdy na zewnątrz mamy do 25st. to może i coś tam ona chłodzi natomiast powyżej mamy już z niej jedynie wentylator. Przydaje się gdy np. musimy gdzieś stanąć na krótki okres czasu np. rozładunek - włączamy ją by po powrocie do kabiny nie mieć w niej sauny. Podczas dłuższej pauzy używać jej można chyba jedynie po to by przedmuchać powietrze w kabinie.

Sprzęt grający.

Jednostka sterująca z pilotem opatrzona logo DAF a będąca w rzeczywistości produktem firmy Bosch (model RC-15P). W tunelu środkowym wejścia AUX i USB, brak kieszeni lub zmieniarki płyt CD. Niestety podłączenie wejścia AUX nie posiada filtra i gdy podłączymy pod nie np. komputer który jest jednocześnie podłączony do zasilacza z gniazda 12V to przez głośniki dobiegają wszystkie możliwe zakłócenia u mnie np. dotykanie touchpada czy ruszanie kursorem wywoływało szmery - trochę to uciążliwe ale może to też być wina zasilacza bo kable AUX sprawdzałem dwa i nie było różnic. Mimo iż faktycznie większość ludzi ma już wszystkie swoje fono-zbiory w formacie MP3 na pendrive'ach czy innych nośnikach to brak kieszeni CD uważam za dość dziwne. Ja osobiście słucham często podczas jazdy audio-książek a wiele z nich mimo, że nagranych w formacie MP3 nie da się skopiować z oryginalnych płyt. DAF chyba jako ostatni z producentów ciężarówek nie oferuje sterowania radiem z kierownicy - w mojej miałem, uważam absolutnie zbędne, sterowanie telefonem - może mało w życiu widziałem ale jeszcze nie spotkałem kierowcy który miałby sprzężony telefon z autem więc lepiej byłoby te przyciski wykorzystać na sterowanie radia. Jest pilot do radia ale średnio funkcjonalny (kolejna rzecz która się wala po kabinie).

Obrazek

Zestaw głośników składa się z sześciu sztuk. Głośniki tonów wysokich tzw. gwizdki, zamontowano na słupkach przednich, głośniki tonów średnich w drzwiach natomiast tonów niskich pod łóżkiem za siedzeniami. DAF wciąż nie poprawił mocowania siatki maskującej głośniki w drzwiach która podczas słuchania muzyki z niskimi tonami po prostu irytująco trzeszczy i psuje cały efekt.

Wytłumienie kabiny.
Pozytywnym zaskoczeniem był fakt, że DAF chyba dodatkowo wytłumił tylną ścianę kabiny. Jak wiecie jeżdżę z naczepą chłodnią i od razu pierwszego wieczoru gdy położyłem się spać a agregat się włączył zaobserwowałem, że słyszę go bardziej przez uchylone okno w drzwiach niż za kabiną. Duży plus.
Auto nie posiada tzw. blendy nad szybą przednią najprawdopodobniej ze względu na to iż ma ona wpływ na większe spalanie. Przez jej brak praktycznie cały czas trzeba jechać z opuszczoną do połowy osłoną przeciwsłoneczną wewnątrz auta - która jest naprawdę funkcjonalna tak samo jak i ta przy drzwiach kierowcy. Daszki z Volva i Mercedesa czy kurtynka w drzwiach Scanii to po prostu dziadostwo przy niej.

Fotele.
Fotel kierowcy nie posiadał manetki do ustawienia zakresu tłumienia amortyzatora - nie wiem dlaczego ale funkcja ta jest przydatna, gdyż ja osobiście ustawiam sobie na twardo jadąc po mieście a na miękko jadąc autostradą.
Nowe fotele są sporo ładniejsze od poprzednich ale nie są chyba zrobione z naturalnych materiałów ( np. bawełna) gdyż się do nich niemalże przyklejałem - fakt, że pora roku taka, że ciężko się nie pocić ale fakt jest faktem, że są jakieś sztuczne.
Dwa powyższe elementy plus pozostałe ustawienia fotela, ustawienie kierownicy, rozmieszczenie pedałów gazu i hamulca (jak z Jelcza) moim subiektywnym zdaniem czynią DAF'a najbardziej niewygodną do jazdy ciężarówką spośród tych którymi jeździłem (Mercedes, Scania, Volvo) - dawno już mnie tak kark i dolna część pleców nie bolały jak w ciągu tych trzech tygodni a wypróbowałem chyba wszystkie możliwe konfiguracje tych elementów by sobie ulżyć. Pewnie jakby mi przyszło jeździć na stałe to przyzwyczaiłbym się ale 3 tygodnie widać było za mało.

DAF Night Lock.
Blokada antywłamaniowa drzwi. Każde auto powinno mieć coś takiego. Super sprawa dla każdego kierowcy. Otworzyć go można z zewnątrz chyba jedynie wybijając szybę. Naprawdę przydatna rzecz szczególnie w te rejony gdzie kradzieże zdarzają się bardzo często np. okolice Barcelony.

Obrazek

Blokada prędkości.
Prędkość maksymalna auta została ustalona fabrycznie na 85km/h co ma na pewno znaczący wpływ na spalanie jak i na samopoczucie kierowców jadących za mną na odcinkach z zakazem wyprzedzania :) Faktycznie 85km/h jest prędkością maksymalną na włączonym tempomacie. Trzymając wciśnięty pedał gazu można jechać o 1km/h szybciej - co biorąc pod uwagę ustawienie fotela w Dafie - jest zbyt męczące więc 85km/h to maksimum.

Komputer.

Według mnie trąci myszką - jest tak rozbudowany na tle np. Mercedesa jak warszawskie metro na tle londyńskiego. Spalanie, ciśnienie turbo, alarm i parę innych "pierdół" to zdecydowanie za mało jak na 2012 rok - gdzie są dane z tachografu, gdzie jakaś podstawowa diagnostyka (ciśnienia w oponach, naciski na osie, monitorowanie akumulatora itd) - Do pracy panowie Olędrzy.
Ciekawostka in minus: Po przejechaniu z Warszawy do Osnabruck bez naczepy komputer pokazywał spalanie 18,3l/100km które po jej podpięciu skoczyło na 760l/100km - przez 20 dni zbiłem je do 80l/100km po czym znów spadło na 26,5l/100km by znów po odpięciu naczepy się wyzerować i po powrocie do Warszawy wynieść 18,1l/100km

Obrazek

Inne.
- Auto było wyposażone w jeden dywanik welurowy na środku i dwa gumowe pod nogi kierowcy i pasażera. Te gumowe miału od spodu takie wypustki które powodowały, że ślizgały się one po wykładzinie podłogi auta - raz mało nie wypadłem z auta przy otwartych drzwiach gdy stanąłem by sięgnąć coś z górnego schowka a dywanik pojechał do przodu. Jeżdżę na boso więc na i pod dywanik wylądował zapasowy ręcznik.
- DAF udoskonalił jakoś mechanizm zabezpieczania siodła - nie wiem jak ale faktycznie trochę lżej się wyczepiało naczepę.

Podsumowanie.

Daf nigdy nie był moim faworytem i ta trzytygodniowa przygoda na pewno tego nie zmieniła. Trzeba mu jednak oddać, że do mieszkania dla kierowcy jest wygodny (choć przy moim wzroście na pewno nie w Space Cab'ie) bo umiejscowienie i pojemność lodówki, rozmiary łóżka, schowki pod nim, czynią wnętrze odpowiednio funkcjonalnym. Należy pamiętać jednak o jednej podstawowej sprawie - rzadko kiedy to kierowca dobiera auto pod swoją wygodę - w 99% przypadków dobiera je szef biorąc przede wszystkim pod uwagę rachunek ekonomiczny. Opisywany egzemplarz wg. moich wyliczeń spalił na odcinku 11106 kilometrów około 26,5l/100km przy ładunkach między 8 a 20 ton - i to się dla każdego kupującego będzie liczyło najbardziej - tyle, że to model demonstracyjny specjalnie pod tym kątem skonfigurowany.



Na koniec fotka specjalnie dla wszystkich olejowych "hejterów" DAF'a :) - poziom oleju przy zdawaniu auta.

Obrazek

_________________
Volvo FH13 500 2016; Volvo FH16 6x2 470 1998; LE "Royal"
Mercedes Benz S124 220TE 1993
ex: JELCZ XF 105 SSC 460 2008; MAN TGX 18.440 2008; Volvo FH16 540 4x2 2007; Volvo FH13 480 6x2 2007; Mercedes Benz Actros MPII 2007;


Post Wysłano: 09 wrz 2012, 14:52
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 lut 2006, 12:29
Posty: 1365
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.

Takie aktywne tempomaty były już w ostatnim wypuście MP1. Spalanie wg mnie bardzo przyzwoite.


Post Wysłano: 09 wrz 2012, 17:43
Awatar użytkownika

Moderator

Offline

Offline

Moderator

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 lut 2009, 18:30
Posty: 1724
GG: 1
Lokalizacja: Częstochowa SC

Fajnie to opisałeś
Miał ten ciagnik centralne pompowanie kół :?:


Post Wysłano: 09 wrz 2012, 17:50
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 gru 2007, 15:56
Posty: 842
GG: 7415311
Samochód: Mercedes Benz S124
Lokalizacja: Łobez!/Lębork

Cytuj:
Fajnie to opisałeś
Miał ten ciagnik centralne pompowanie kół :?:
Ta, i prysznic w kabinie:)

_________________
Volvo FH13 500 2016; Volvo FH16 6x2 470 1998; LE "Royal"
Mercedes Benz S124 220TE 1993
ex: JELCZ XF 105 SSC 460 2008; MAN TGX 18.440 2008; Volvo FH16 540 4x2 2007; Volvo FH13 480 6x2 2007; Mercedes Benz Actros MPII 2007;


Post Wysłano: 09 wrz 2012, 20:11
Awatar użytkownika

Moderator

Offline

Offline

Moderator

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 lut 2009, 18:30
Posty: 1724
GG: 1
Lokalizacja: Częstochowa SC

Czytałem ostatnio o tym aucie i miało taki system wiec nie wiem co się telepiesz


Post Wysłano: 09 wrz 2012, 20:25
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 gru 2007, 15:56
Posty: 842
GG: 7415311
Samochód: Mercedes Benz S124
Lokalizacja: Łobez!/Lębork

Cytuj:
Czytałem ostatnio o tym aucie i miało taki system wiec nie wiem co się telepiesz
Się nie telepię tylko, lekko ironizowałem - jak nie wiesz co to znaczy to sobie poszukaj. W aucie była gazetka Dafa i nic na ten temat w niej nie ma jeśli chodzi o konfigurację/wyposażenie pojazdów programu ATE.
Podaj źródło z którego o tym czytałeś bo sam jestem ciekawy.

_________________
Volvo FH13 500 2016; Volvo FH16 6x2 470 1998; LE "Royal"
Mercedes Benz S124 220TE 1993
ex: JELCZ XF 105 SSC 460 2008; MAN TGX 18.440 2008; Volvo FH16 540 4x2 2007; Volvo FH13 480 6x2 2007; Mercedes Benz Actros MPII 2007;


Post Wysłano: 10 wrz 2012, 10:52
Awatar użytkownika

Moderator

Offline

Offline

Moderator

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 lut 2009, 18:30
Posty: 1724
GG: 1
Lokalizacja: Częstochowa SC

Transport Polski był tam artykuł o tym aucie.To nie wiem czemu tak pisali,pytam bo byłem sam ciekaw czy to jest.


Post Wysłano: 10 wrz 2012, 12:53
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 maja 2008, 22:32
Posty: 1482
GG: 6330420
Samochód: CLK Black Series
Lokalizacja: Warszawa

Cytuj:
Cytuj:
Fajnie to opisałeś
Miał ten ciagnik centralne pompowanie kół :?:
Ta, i prysznic w kabinie:)
A nie chodzi przypadkiem o kontrolę ciśnienia a nie o system pompowania kół?

_________________
Cichanos und Gibon Internationale Spedition u. Logistik GmbH & Co. KG, Hamburg (D) member.


Post Wysłano: 10 wrz 2012, 19:33
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 03 lip 2011, 11:24
Posty: 167
Samochód: osobowy

Ten system Night Lock, możesz coś więcej o nim powiedzieć, np. jak to działa :?: Jakiś rygiel wchodzi w drzwi :?:


Post Wysłano: 10 wrz 2012, 19:36
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 23 lip 2008, 9:52
Posty: 1612
GG: 1
Samochód: osobowy

Cytuj:
Ten system Night Lock, możesz coś więcej o nim powiedzieć, np. jak to działa :?: Jakiś rygiel wchodzi w drzwi :?:
No wchodzi sobie ten rygiel w drzwi i tyle. Proste jak budowa cepa.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=hpiIWMWWVco


Post Wysłano: 10 wrz 2012, 20:50

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 28 wrz 2010, 11:55
Posty: 3267
Lokalizacja: eu

Cytuj:
Moźe i tak,dosyć dawno to czytałem :mrgreen:
Obrazek
Zamiast naparzać bezsensowne posty na ilość - zajmij się czymś pożytecznym...
Jak czegoś nie wiesz, nie jesteś pewny - NIE UDZIELAJ SIĘ


Post Wysłano: 11 wrz 2012, 9:51
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 23 sie 2011, 17:46
Posty: 602
Samochód: cerwone eFHa
Lokalizacja: Wieś Blisko Radomia

Mobil, 3 sekundy w googlu http://www.daf.eu/PL/Trucks/options/Pag ... -Lock.aspx :)

_________________
"Uwielbiam swój zawód. A kto swojego nie lubi, ten sam sobie winien."
http://kierowniczka.blogspot.com/ - Blog Dziewczyny w Ciężarówce :)


Post Wysłano: 12 wrz 2012, 9:00
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7202
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Możesz opisać jak as tronic zmienia biegi podczas jazdy z ładunkiem, na płaskim odcinku drogi i podczas podjazdu pod górę. Czy skrzynia nie świruje i przełącza biegi co chwile podczas podjazdu pod górę

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 12 wrz 2012, 17:07
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 11 lip 2007, 8:58
Posty: 1502
Samochód: DAF 105XF 460
Lokalizacja: Dolnośląskie

od tygodnia użytkuje podobne auto tyle że ze zwykłą skrzynią 6tką,i z plusów do wersji z przed 5 lat to roleta przeciwsłoneczna boczna (ale tylko lewa strona :( Magnum ma dwie :) ) fotel z pompowanymi bokami oparcia (ale to tylko w opcji ) i Night Lock (też opcja) i tak jak już wspomniano niby rozbudowano komp pokładowy ale pokazuje dużo zbędnych informacji i nie zawsze prawdziwych (u mnie po pokonaniu 1tkm śr,prędkość to coś ok 93km/h a kaganiec mam 88 :lol: ,a spalanie też pokazuje głupoty ) a zamiast tylu śr zużyć paliwa można było choćby zrobić zrzut z tacho na które źle się spogląda,czy np nacisk na oś ciągnącą (w opcji jest dostępne),co do ACC to Volvo miało to 10 lat temu w dostępności :lol:co do skrzyni ?? zabrano jeden z dołu i wydłużono pozostałe i zamiast 8 mamy 6 ,a największy skok jest z 5 na 6 bo obroty o 600 spadają wiec trzeba wysoko podkręcić żeby cały zmienić

_________________
a nikt ci za darmo nie da!!!


Post Wysłano: 12 wrz 2012, 23:30
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 gru 2007, 15:56
Posty: 842
GG: 7415311
Samochód: Mercedes Benz S124
Lokalizacja: Łobez!/Lębork

Cytuj:
Możesz opisać jak as tronic zmienia biegi podczas jazdy z ładunkiem, na płaskim odcinku drogi i podczas podjazdu pod górę. Czy skrzynia nie świruje i przełącza biegi co chwile podczas podjazdu pod górę
Jeżdżąc Niemcy-Anglia to nie za bardzo można na górkach poszaleć :) Zmienia je najnormalniej w świecie jak przy każdym innym tempomacie - nie zaobserwowałem żadnej różnicy czyli w odczuciu większości kierowców jadąc pod górę zbija bieg trochę za późno :)
Różnica byłaby do zaobserwowania gdyby to był ten tempomat który już w Scanii jest - gdzie jest on sprzężony z GPS i zna dokładnie drogę po której jedzie i np. przed szczytem górki odpuszcza gaz i wtacza się siłą rozpędu. Tu nie ma żadnej różnicy i nie za bardzo rozumiem dlaczego miałby wariować ze zmianami.

_________________
Volvo FH13 500 2016; Volvo FH16 6x2 470 1998; LE "Royal"
Mercedes Benz S124 220TE 1993
ex: JELCZ XF 105 SSC 460 2008; MAN TGX 18.440 2008; Volvo FH16 540 4x2 2007; Volvo FH13 480 6x2 2007; Mercedes Benz Actros MPII 2007;


Post Wysłano: 13 wrz 2012, 9:29
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6304
Lokalizacja: Wrocław

kiedyś, gdy opisywalem auta dla prasy, gdy oddalem pierwszy tekst usłyszałem od redaktora naczelnego takie zdanie: tabelki, przede wszystkim tabelki.

otóż czytający opinie z jazd testowych niechętnie czytają tekst, ale dane techniczne o wiele łatwiej przyswajają sobie w tabelkach.
no i nieodzowna jest tabelka ze zużyciem paliwa w różnych warunkach, z różnym obciążeniem.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 13 wrz 2012, 10:47
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 gru 2007, 15:56
Posty: 842
GG: 7415311
Samochód: Mercedes Benz S124
Lokalizacja: Łobez!/Lębork

Cytuj:
kiedyś, gdy opisywalem auta dla prasy, gdy oddalem pierwszy tekst usłyszałem od redaktora naczelnego takie zdanie: tabelki, przede wszystkim tabelki.

otóż czytający opinie z jazd testowych niechętnie czytają tekst, ale dane techniczne o wiele łatwiej przyswajają sobie w tabelkach.
no i nieodzowna jest tabelka ze zużyciem paliwa w różnych warunkach, z różnym obciążeniem.

Prasa ma to do siebie, że liczy się dla niej sprzedaż nakładu a nie do końca treść. Sprzedają się ładne zdjęcia, tabelki, nie wytyka się żadnych poważnych mankamentów, nie wymienia się w tekście innych marek - tak żeby się nie narażać. Chociaż znane są przypadki, że prasa działa sprawnie vide wywrotka pierwszej A-Klasy w "teście łosia" czy ostatnio problemy Chryslera który o mało co się nie wywrócił a na 11 przejazdów w 7 pękała przednia opona.

Napisałem tekst dla Was czyli tych co czytać chcą i umieją. Nie musicie zań płacić, więc jeśli test się Wam nie podoba to nie macie poczucia źle wydanych pieniędzy a jedynie zmarnowanego, na przeczytanie, czasu.

Auto dostałem do pracy i dlatego opisałem jak się nim pracuje a nie po to by tworzyć tabelki - osobiście czytając testy aut zazwyczaj tabelki omijam (za wyjątkiem porównań) lub przeglądam pobieżnie bo zadowalam się w pełni tekstem i zdjęciami gdyż zazwyczaj jest w/na nich to samo co w tabelkach. Poza tym nie bardzo wiem jak ująć w tabelkach to, że fotel jest sztuczny i niewygodny a głośnik w drzwiach trzeszczy:)

Jeśli zaś chodzi o spalanie to w różnych warunkach, z różnym obciążeniem auto spaliło 26,5 litra na 100km :)

Testy ciężarówek w gazetach branżowych są, według mnie, jeszcze gorsze niż w gazetach o autach osobowych. Są zazwyczaj niepełne bo swoją drogą dane techniczne i osiągi ale rzadko kiedy pokazuje się w mankamenty aut - jedynie w testach porównawczych można jakąś wyższość jedynych nad drugimi zauważyć. Często też z tekstu wieje tym, że jest przez producenta sponsorowany. Jednakże totalną parodią testów są te z "Na Osi" gdzie wszystkie "testowane" auta są najlepsze, najładniejsze, najoszczędniejsze i najbardziej funkcjonalne i sprawdza się to np. ładując do Izotermy Iveco jakąś darń i skoszoną trawę :)

Napisałem na wstępie, że jest to mój osobisty przez co nieobiektywny test bo moim zdaniem obiektywnym można być jedynie pisząc o danych technicznych a cała reszta gdzie zaangażowane są nasze zmysły jest nieobiektywna. Jednak by pozostać w porządku w stosunku do czytelnika trzeba tekst napisać tak by nasz "nieobiektywizm" nie czynił tekstu jedynie bełkotem w zachwycie lub totalną krytyką.
Jestem kierowcą a nie redaktorem choć jakby ktoś chciał żebym pisał o jeżdżeniu i za to płacił to bardzo chętnie:)

_________________
Volvo FH13 500 2016; Volvo FH16 6x2 470 1998; LE "Royal"
Mercedes Benz S124 220TE 1993
ex: JELCZ XF 105 SSC 460 2008; MAN TGX 18.440 2008; Volvo FH16 540 4x2 2007; Volvo FH13 480 6x2 2007; Mercedes Benz Actros MPII 2007;


Post Wysłano: 13 wrz 2012, 22:17

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5924

Cytuj:
Testy ciężarówek w gazetach branżowych są, według mnie, jeszcze gorsze niż w gazetach o autach osobowych. Są zazwyczaj niepełne bo swoją drogą dane techniczne i osiągi ale rzadko kiedy pokazuje się w mankamenty aut - jedynie w testach porównawczych można jakąś wyższość jedynych nad drugimi zauważyć. Często też z tekstu wieje tym, że jest przez producenta sponsorowany. Jednakże totalną parodią testów są te z "Na Osi" gdzie wszystkie "testowane" auta są najlepsze, najładniejsze, najoszczędniejsze i najbardziej funkcjonalne i sprawdza się to np. ładując do Izotermy Iveco jakąś darń i skoszoną trawę :)
Zdecydowanie zgadzam się. Testy w prasie branżowej w większości można potłuc o kant rzyci. Czyta się je, jakby spłacali dług wypożyczenia ciężarówki na testy. A w końcu chyba nie taka idea testu.
Bardzo chętnie poczytam więcej testów. Masz lekki styl pisania, dobrze się czyta, więc tym bardziej chętnie przeczytam jakiś Twój kolejny test ;)


Post Wysłano: 13 wrz 2012, 22:45
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 06 maja 2007, 17:40
Posty: 2082
GG: 1
Samochód: Jelcz 105 ;P
Lokalizacja: DK94

Wtrącę się nieco do tematu odnośnie testów dla gazet (wiem nie temat bezpośredni ale jakby doklejony), otóż według mnie nalepsze testy branżowe to test 1000 punktów (Ciężarówki i autobusy - gazeta taka :wink: ) i Trans Euro Test który był publikowany w starej spolszczonej wersji niemieckiego Truckera te testy chyba jako jedyne ukazują w miarę wszystkie plusy i minusy i w miarę obiektywnie...
Co do samochodu tu opisywanego w temacie, nie wypowiem się z prostego powodu, jeden konkretny egzemplarz skutecznie wyleczył mnie z marki DAF... :evil:
Od razu odpowiem na jeszcze nie zadane pytanie, tak jeździłem 105-tkami (i nie tylko) i niby tak bardzo poprawiony w stosunku do 95 a podobnie jak w temacie o halogenach "H*j wielki i bąbelki...." :lol:

_________________
Wysłano z budki telefonicznej...

Za Roburem wszyscy sznurem...


Post Wysłano: 14 wrz 2012, 9:49
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6304
Lokalizacja: Wrocław

nim zapoznasz się z tekstem musisz dokładnie przejrzeć numer.

jeżeli w gazecie jest test powiedzmy Mercedesa i w tym samym numerze jest reklama stronicowa, to już wiesz jak masz patrzeć na ten test, raczej na jego wyniki.

a ponieważ producentów jest tylko siedmiu, to w prawie każdej gazecie zajmującej się transportem są reklamy wszystkich lub prawie wszystkich producentów.

i teraz wyobraź sobie, że wyniki testów nie wyszły za dobrze dla auta, a Ty dzwonisz do producenta oferując mu reklamę za klika tyś zł, jakie masz szanse?

bardziej uczciwe według mnie są atrykuły przedstawiające produkty, czy zabudowy, czy opony, czy systemy informatyczne. są podpisywane jako "tekst sponsorowany" i już wiadomo o co chodzi, jest to coś pośredniego między reklamą i przedstawieniem oferty handlowej.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: