Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 09 wrz 2010, 12:00

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 12 lip 2010, 12:27
Posty: 35
GG: 0

Cytuj:
Cytuj:
Jak masz zasięg i słyszą cię to nie grzeb tam nic, możesz spalić radio, jedź do strojenia, albo kup miernik. Z tym jak nie masz zielonego pojęcia jak to zrobić, to lepiej jedź do kogoś co się na tym zna. Niekiedy regulacja na antenie jest za mała i trzeba uciąć bata trochę albo kabel.
Tzn antena była zapakowana i niezłożona. Samemu ją skręciłem, promiennik wsunięty do końca a następnie wszystko skręcone tymi wkrętami. Następnie całość przykręcona do magnesu (między magnesem a cewką założyłem uszczelkę gumową, która była w zestawie z anteną). Nic więcej przy niej nie grzebałem.

Na 99% musisz zestroić radio, chyba że jakimś cudem się udało, w co wątpię. przy regulacji wysuwa bądź wsuwa się bata po milimetrze, nie wiem ile to w Warszawie kosztuje, ale w Krakowie biorą 25 - 30 zł za strojenie, końcówka mocy w radiu ok 100 zł z wymianą w małym serwisie, na gwarancji tego niestety nie naprawią. Szkoda radia i stresów. :) Pomijając to że możesz siać na sąsiednich kanałach.


Post Wysłano: 09 wrz 2010, 12:34
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 maja 2008, 22:32
Posty: 1482
GG: 6330420
Samochód: CLK Black Series
Lokalizacja: Warszawa

No tak regulacja regulacją, ale jeśli przełożę antenę na inny samochód to znowu muszę stroić antenę. Tak jak mówię odbiór czysty i wyraźny a nadawanie też bardzo dobre. Na razie nic się nie dzieje z radiem. Poza tym znając tych swoich magików w okolicy co zajmują się radiami to wolałbym kupić sobie najprostszy miernik SWR i samemu to wyregulować bez poważniejszej ingerencji w antenę oraz kable. Podstawy elektryki i mechaniki mam jako tako opanowane, dwóch lewych rąk też nie mam, więc jakoś bym sobie poradził.

_________________
Cichanos und Gibon Internationale Spedition u. Logistik GmbH & Co. KG, Hamburg (D) member.


Post Wysłano: 09 wrz 2010, 12:53

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 12 lip 2010, 12:27
Posty: 35
GG: 0

Kup miernik i sprawdź. Ja mam jedno radyjko i jeździ na dwóch samochodach. Strojone było w obydwu, wybrałem średnią, znaczy żeby wskazówka na mierniku nie wyszła za wysoko, oczywiście antena przyklejana w tych samych miejscach.

tutaj masz prostą instrukcję http://www.cb-radio.info.pl/cb_radio_poradniki/67.html lub
http://peb.pl/tuning-car-audio-navi-gps ... ny-cb.html

Jest tego dużo.


Post Wysłano: 09 wrz 2010, 13:17
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 maja 2008, 22:32
Posty: 1482
GG: 6330420
Samochód: CLK Black Series
Lokalizacja: Warszawa

Masz ten prosty miernik czy coś bardziej wygórowanego? Miernik i tak mi się przyda bo jak znajomi czy nawet wujo ma płacić obcym za wystrojenie radia to ja też mogę to samo zrobić za dosłowne piwo :) Zaraz przejadę się po tych moich magikach i popytam się o mierniki i ile się cenią.

_________________
Cichanos und Gibon Internationale Spedition u. Logistik GmbH & Co. KG, Hamburg (D) member.


Post Wysłano: 09 wrz 2010, 15:14

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 12 lip 2010, 12:27
Posty: 35
GG: 0

Mam taki miernik, kosztował tyle co jedno strojenie, a zarobił już dla mnie nie jedno piwko :)

http://www.sklepcb.port2000.pl/index.ph ... dukt=66487


Post Wysłano: 09 wrz 2010, 18:05
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:54
Posty: 207
GG: 7700645
Lokalizacja: Warszawa

Nie ma to jak posłuchać kogoś mądrego :lol:

Antenę się dostraja do miejsca montażu!
Chcesz ciąć kabel to sobie tnij, ale przy dostrajaniu anteny reguluje się długość promiennika, nie fidera!
Zawsze po zainstalowaniu anteny trzeba sprawdzić SWR. Skąd wiesz czy jest w normie czy nie?

Podjedź do dobrego serwisu, niech podepną analizator antenowy, dostroją i już.

Swoją drogą czy masz w swoim aucie na dachu otwory montażowe do relingów? Jeśli tak to niepotrzebnie kupiłeś ML'kę, zamontowałbyś antenę przy jednym z tych otworów i po problemie. A tak to tylko będziesz miał porysowany dach od przewodu albo samego magnesu.

Aha. Delikatnie mówiąc... nie kupuj sunkera. :wink:


Post Wysłano: 09 wrz 2010, 19:44
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 maja 2008, 22:32
Posty: 1482
GG: 6330420
Samochód: CLK Black Series
Lokalizacja: Warszawa

Cytuj:
Mam taki miernik, kosztował tyle co jedno strojenie, a zarobił już dla mnie nie jedno piwko :)

http://www.sklepcb.port2000.pl/index.ph ... dukt=66487
No i identyczny chcę zakupić.
Cytuj:
Nie ma to jak posłuchać kogoś mądrego :lol:

Antenę się dostraja do miejsca montażu!
Chcesz ciąć kabel to sobie tnij, ale przy dostrajaniu anteny reguluje się długość promiennika, nie fidera!
Zawsze po zainstalowaniu anteny trzeba sprawdzić SWR. Skąd wiesz czy jest w normie czy nie?

Podjedź do dobrego serwisu, niech podepną analizator antenowy, dostroją i już.

Swoją drogą czy masz w swoim aucie na dachu otwory montażowe do relingów? Jeśli tak to niepotrzebnie kupiłeś ML'kę, zamontowałbyś antenę przy jednym z tych otworów i po problemie. A tak to tylko będziesz miał porysowany dach od przewodu albo samego magnesu.

Aha. Delikatnie mówiąc... nie kupuj sunkera. :wink:
Trochę miałem dzisiaj czasu i poczytałem sobie o strojeniu anteny. Podstawa to dobra masa. Dopiero zaczynamy regulację wysuwając bądź wsuwając bardziej promiennik. Ostateczność to cięcie bata.
Na jednym aucie mam standardowe otwory na mocowanie relingów (wcisk + wsunięcie pod listwę) i jest to Corolla E12. Natomiast na Kangoo mam takie jakby okrągłe zaślepki na dachu, które się wykręca. Kupiłem Sirio ML145 z tego co się orientuję II gen. na podstawie magnesowej ponieważ uznałem, że ta antena reprezentuje odpowiedni stosunek ceny do jakości. Poza tym jak już wcześniej pisałem trochę z nią jeździłem tylko, że nie na swoim samochodzie.
Jutro albo w pon zamówię sobie taki sam reflektometr jak Greg jeśli nic się nie znajdzie w międzyczasie na warsztacie u wujka (podobno kiedyś miał coś takiego jak jeszcze trochę bawił się w stacjonarki). Poczytałem trochę na forach krótkofalskich i ludzie pozytywnie wypowiadają się na jego temat. Na pewno nie jest to sprzęt za grube pieniądze i nie tej samej klasy, ale jak na domowe warunki i proste wyregulowanie anteny powinien wystarczyć.
Pod magnesem mam gumę. Poza tym chcę ponaklejać przezroczystą folię w miejscach gdzie będę zakładał antenę. Przewód puszczam jak najkrótszą drogą pomiędzy drzwiami/bagażnikiem a magnesem antenowym dzięki czemu jest odpowiednio napięty, więc ryzyko porysowania lakieru przewodem nie jest duże. Z resztą można zawsze podkleić trochę izolacją na kancie i powinno grać.
Do tych ludzi z mojej okolicy nie mam zaufania. Robią tylko małe samochody a ich serwisy "wyrosły" w ciągu roku. Ludzie do których mam zaufanie są spoza Warszawy (Legionowo, "ruska górka" koło Kołbieli) i nie mam zamiaru do nich specjalnie jechać, żeby mi tylko wystroili antenę.

_________________
Cichanos und Gibon Internationale Spedition u. Logistik GmbH & Co. KG, Hamburg (D) member.


Post Wysłano: 09 wrz 2010, 20:38
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:54
Posty: 207
GG: 7700645
Lokalizacja: Warszawa

Też mam tanią SWR miarkę. Ale jak widzisz tak to się nadaje:
http://gut.nazwa.pl/forum/index.php?sho ... entry60137

Ja też znam dobry serwis, i też w Legionowie. Przy głównej trasie... Ale w serwisie w Konstancinie Jeziornej też mają analizator więc myślę że sobie poradzą i zrobiliby to profesjonalnie.

W kangoo w takim razie masz o tyle dobrze, że możesz wykonać uchwyt jak pewien kolega w Caddy, a mianowicie tak:
http://obrazki.elektroda.net/99_1243712098.jpg

Antena na stałe to duża wygoda. :)


Post Wysłano: 09 wrz 2010, 21:36
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 maja 2008, 22:32
Posty: 1482
GG: 6330420
Samochód: CLK Black Series
Lokalizacja: Warszawa

http://allegro.pl/miernik-swr-k-po-430- ... 00634.html
Chodzi mi o ten model. W jakimś temacie Marix i chyba Jester (przepraszam jeśli się pomyliłem) dyskutowali na temat urządzeń do pomiarów i jeden z nich stwierdził, że K-PO nie jest takie złe...
Podejrzewam, że zarówno ja jak i inni użytkownicy #19 nie odczują różnicy kiedy błąd SWR na tym kanale wyniesie ~0.1-0.3 w stosunku do SWR optymalnego = 1.0. Natomiast na pewno odczują jak będę miał na tym samym kanale SWR ~2.0 czyli błąd ponad 100% bez regulacji badziewnym reflektometrem. Używam kanałów 15-25 góra 27.
Serwis w Legionowie to chodzi mi o ten po trasie Legionów-Zegrze i dalej na Ciechanów. Jak jedziesz od Zegrza to po lewej stronie w takim jakby pasażu.

_________________
Cichanos und Gibon Internationale Spedition u. Logistik GmbH & Co. KG, Hamburg (D) member.


Post Wysłano: 09 wrz 2010, 21:49
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:54
Posty: 207
GG: 7700645
Lokalizacja: Warszawa

2.0 też nie odczują. I nie ma się co bać używania całej czterdziestki, wręcz im dalej od 19 tym lepie. Jak myślisz, ile ludzi używa kanału pierwszego? Tam się najlepiej gada bo nikt tam nie wchodzi i nie przeszkadza :D

2.0 to już wysoki SWR i przy długim nadawaniu końcówka mocy w radiu się "przemęcza". Trochę szkoda ją spalić. A tak może się zdarzyć jak się nie sprawdzi nowo zamontowanej instalacji, anteny. To się robi raz i jesteś spokojny. A mając taki mierniczek możesz kontrolnie sprawdzić sobie raz na kilka miesięcy czy wszystko gra.


Post Wysłano: 10 wrz 2010, 8:05
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 maja 2008, 22:32
Posty: 1482
GG: 6330420
Samochód: CLK Black Series
Lokalizacja: Warszawa

Cytuj:
2.0 też nie odczują. I nie ma się co bać używania całej czterdziestki, wręcz im dalej od 19 tym lepie. Jak myślisz, ile ludzi używa kanału pierwszego? Tam się najlepiej gada bo nikt tam nie wchodzi i nie przeszkadza :D

Tak wiem o tym. Ostatnio jak z kimś przechodziłem z 19'tki to na 21,22,23 ktoś cały czas nadawał. Albo się prowadzą, albo ludzie jeżdżący w koło komina czy na jednej robocie.
Cytuj:
2.0 to już wysoki SWR i przy długim nadawaniu końcówka mocy w radiu się "przemęcza". Trochę szkoda ją spalić. A tak może się zdarzyć jak się nie sprawdzi nowo zamontowanej instalacji, anteny. To się robi raz i jesteś spokojny. A mając taki mierniczek możesz kontrolnie sprawdzić sobie raz na kilka miesięcy czy wszystko gra.
Dlatego właśnie chcę zakupić miernik żeby to samemu zrobić, bo praktycznie nie jest to takie trudne jak na początku się wydaje. Przy okazji będę mógł sprawdzić kilka radyjek znajomych i porównać efekty strojenia anteny przez serwisy czy ludzi się tym zajmującymi na bardziej profesjonalny sprzęcie niż ten za ~50zł.

_________________
Cichanos und Gibon Internationale Spedition u. Logistik GmbH & Co. KG, Hamburg (D) member.


Ostatnio zmieniony 10 wrz 2010, 15:36 przez Borek, łącznie zmieniany 1 raz.

Post Wysłano: 10 wrz 2010, 14:29
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 15 kwie 2010, 18:54
Posty: 207
GG: 7700645
Lokalizacja: Warszawa

Cytuj:
efekty strojenia radia
Anteny. Pamiętaj anteny, nie radia. Strojenie radia nie ma związku z dostrajaniem anteny.

Oczywiście SWR powinien być najmniejszy na środku (kanał 19. ale mierzymy zwyczajowo na 20 aby nie przeszkadzać) a na skrajach (1, 40) wzrasta odrobinę). Czasami np na 40 będzie wyższy/niższy niż na pierwszym. Porządny serwis po dostrojeniu anteny dobrym analizatorem na pewno zrobił to dobrze, a Twoja miarka może pokazać lekkie różnice, więc się zbytnio nie przejmuj. Nie jest to miarka idealna, mały błąd pomiaru może się zdarzyć.
No i staraj się robić pomiary na dość otwartej przestrzeni. Czyli nie na hali, garażu (a i tacy się zdarzali :lol: ), tylko na otwartej przestrzeni, parkingu pod blokiem czy coś...


Post Wysłano: 10 wrz 2010, 15:32
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 maja 2008, 22:32
Posty: 1482
GG: 6330420
Samochód: CLK Black Series
Lokalizacja: Warszawa

Cytuj:
Cytuj:
efekty strojenia radia
Anteny. Pamiętaj anteny, nie radia. Strojenie radia nie ma związku z dostrajaniem anteny.
Drobna pomyłka, ale jak wszędzie piszą/mówią o radyjku to zgłupieć można.
Cytuj:
No i staraj się robić pomiary na dość otwartej przestrzeni. Czyli nie na hali, garażu (a i tacy się zdarzali :lol: ), tylko na otwartej przestrzeni, parkingu pod blokiem czy coś...
Też o tym czytałem, że są magicy co stroją antenę w garażu. Pod domem mogę mieć ciężko bo sporo drzew, ale znajdzie się odpowiednie miejsce na wystrojenie sprzętu.
Jeszcze raz dziękuję za pomoc. Pochwalę się efektem na pewno :)
Mobil-Zasada nie nadajesz czasem na #27 w Warszawie w grupie Legionowsko-Warszawskiej?

_________________
Cichanos und Gibon Internationale Spedition u. Logistik GmbH & Co. KG, Hamburg (D) member.


Post Wysłano: 13 wrz 2010, 21:21

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 maja 2010, 20:01
Posty: 320
Lokalizacja: Warmińsko=Mazurskie

Każdy pomylić się może, ale radia CB nie mają możliwości strojenia, jedynie anteny, ot proste w zapamiętaniu.
Dlatego aby SWR był jak najlepszy do tego potrzebna jest dobra antena, taką właśnie da się zestroić na skrajnych kanałach do 1.0 choć tylko teoretycznie, ale wartość 1.1 to bez problemu. Trzeba pamiętać, że nawet najbardziej paskudne radio, przy dobrze zestrojonej antenie da stysfakcję w użytkowaniu i nikt z zewnątrz nie pozna jak lichego radia używamy. Przy magnesach musimy prędzej czy później myśleć o tym aby antenie dostarczyć jak najlepszą masę z pojazdu, nie bez znaczenia jest jej umiejscowienie, ale w ciężarówkach trudno tu o wybór i optymalne miejsce dla najlepszego jej działania, ale możemy dokonać przecież kompromisu.

_________________
A;B;C;C+E+ADR...chciało by się więcej, ale nie mam już sił!
CB 6227 Gustaw; SP4HIE


Post Wysłano: 14 wrz 2010, 19:57
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 18 lip 2007, 22:15
Posty: 2812
GG: 772271
Lokalizacja: Pudzików Woj. Łódzkie

Cytuj:
ale radia CB nie mają możliwości strojenia
W błędzie jesteś

_________________
Marianex podjedź no do przodu bo Grzeniu kiprował będzie


Post Wysłano: 14 wrz 2010, 22:40

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 maja 2010, 20:01
Posty: 320
Lokalizacja: Warmińsko=Mazurskie

Cytuj:

W błędzie jesteś
A to ciekawe, może oświecisz mnie i przy okazji tych co zaciekawią się twoją wersją, bo póki co to napisałeś nie wiele niczego nie udowadniając, ale poczekam. Szczerze pisząc nawet ciekaw jestem twoich tez na ten temat, bo Ja odkąd używam CB-radia to stroiłem antenę do radia, a nie odwrotnie lub inaczej.

_________________
A;B;C;C+E+ADR...chciało by się więcej, ale nie mam już sił!
CB 6227 Gustaw; SP4HIE


Post Wysłano: 15 wrz 2010, 8:17
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 18 lip 2007, 22:15
Posty: 2812
GG: 772271
Lokalizacja: Pudzików Woj. Łódzkie

Radio kolego stroi się na dana częstotliwość użytkowania w Polsce na 0 lub w innych krajach na 5 :wink: . Czasem warto jest sprawdzić swoje radio bo po pewnym czasie użytkowania lubią odchodzić w bok na częstotliwościach.

Ale oczywiście dla zwykłego użytkownika najważniejsze jest strojenie anteny do danego pojazdu a nie do radia.
Cytuj:
Ja odkąd używam CB-radia to stroiłem antenę do radia, a nie odwrotnie lub inaczej.
Antenę stroi się do miejsca montażu

_________________
Marianex podjedź no do przodu bo Grzeniu kiprował będzie


Post Wysłano: 28 wrz 2010, 0:16

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 maja 2010, 20:01
Posty: 320
Lokalizacja: Warmińsko=Mazurskie

Hmmmm...jak ci tu wytłumaczyć, radio jest fabrycznie przystosowane do rodzaju pracy w danej częstotliwości, niestey antena ma swoje odchyły tego zakresu i tu wtedy mówimy o konieczności "dopasowania" anteny do radia, a co za tym idzie również na samochodzie na którym cały zestaw ma pracować. Całe to dopasowanie anteny jest niczym innym jak strojeniem jej do radia, nie odwrotnie, bo radia żadne takiej możliwości nie miały i nie będą mieć, choć istnieje i taka możliwość konstrukcyjna...lecz żaden producent takiej możliwości nie zastosuje biorąc pod uwagę koszt produkcji i raczej mało korzystny efekt.
Kiedyś w polsce były "5", na zachodzie "0" rynek sprzedawanych radyjek musiał się jakoś przystosować do możliwości danego kraju, tzw. przestrojenie" radia to nic innego jak ingerencja(czyt. rozszerzenie) możliwości podziału kanałów pasma obywatelskiego do pracy na zerach i piątkach co dawało w efekcie dodatkowych następnych 40 kanałów plus tzw "dziury międzykanałowe" czyli prosto pisząc była to po prostu rozbudowa radia, a nie strojenie. Jak w latach '90-tych był wielki boom na CB-radio i jak ktoś miał tak rozbudowane radio, to był gość, bo przechodził z kumplem na częstotliwość podstawowej czterdziestki, a nikt lub mało kto mógł go podsłuchać. Takie "myki" pamiętają starzy CB-ści, Ja sam w swoim ALAN 18 miałem 3 czterdziestki plus zera i piątki oraz dziury.
Obecnie na rynku są dostępne radyjka tylko w podstawowej czterdziestce AM i FM, nie ma mowy o SSB ( które powiększa znacznie zasięg) przejścia płynnego na tzw. "0" co za tym idzie wejścia w dziury. Jak widać większości wystarcza w drodze kanał "19" i tam najczęściej go traktują go jako miejsce do pogaduszek luźnych nie wiedząc, że ten kanał jest przeznaczony w Polsce do komunikatów sytuacji na drodze dla kierowców. Tu już się kłania nie pisany regulamin CB-isty i zrozumienie po co i dla kogo ten kanał służy.

_________________
A;B;C;C+E+ADR...chciało by się więcej, ale nie mam już sił!
CB 6227 Gustaw; SP4HIE


Post Wysłano: 28 wrz 2010, 7:29
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 27 sie 2008, 9:47
Posty: 117
GG: 0
Samochód: xt660
Lokalizacja: Cieszyn

Cytuj:

bo Ja odkąd używam CB-radia to stroiłem antenę do radia, a nie odwrotnie lub inaczej.

Antenę CB stroimy do miejsca montażu, a nie do radia...
Taki przykład: zestruj antenę do wyniku jak najbardziej zbliżonego do 1 WFS (nasz cel przy strojeniu anteny). Jeśli uzyskasz oczekiwany rezultat podepnij inne radio i zobacz czy wynik WFS się zmienił :) Bedziesz zaszokowany :)
Pozatym antena masowo stanowi jedna część z "budą" Twojego pojazdu, a nie z radiem.

Pozdrawiam

_________________
W wolnych chwilach poprowadzę po Cieszynie i okolicach.

Kanał 25 AM (27,240 MHz)

Wszytkiego dobrego!


Post Wysłano: 28 wrz 2010, 8:55

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 maja 2010, 20:01
Posty: 320
Lokalizacja: Warmińsko=Mazurskie

Tak samo się zdziwisz jak zestroisz antenę do radia na jednym samochodzie, cały ten zestaw przełożysz do innego pojazdu. Wystarczy również zmienić miejsce zamocowania anteny na pojeździe i również zmiany będą, jakie? To wskaże reflektometr!
Wracając do tematu, to w tej chwili sam korzystam z jakiegoś radyjka o którym nic nie wiem oprócz tego, że jest produkowany w Chinach. Marzy mi się zestaw radia połączony solidnością starych konstrukcji i niektórymi rozwiązaniami obecnych czyli: ASC, śledzenie kanałów i jeszcze coś, ale wyleciało mi z głowy. Nie bez kozery stare radyjka trzymają się ceny obecnie nowych, szkoda tylko że czegoś im brakuje, no cóż technologia wtedy była raczej mocno w tyle, a dziś jakość raczej pozostawia wiele do życzenia.

_________________
A;B;C;C+E+ADR...chciało by się więcej, ale nie mam już sił!
CB 6227 Gustaw; SP4HIE


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: