Witam, do napisania postu skłonił mnie fakt, o którym kierowcy jeżdżący do UK nie wiedzą lub nie wiedzą jak należy z nim postępować. "Operation stack" lub po naszemu "Operacja stack" (z ang. stack znaczy blokować) jest wprowadzana po to aby ograniczyć wjazd pojazdów ciężarowych do Dover ale też po to aby nie piętrzył się korek przed wjazdem na terminal Eurotunelu. Mogą istnieć ku temu różne powody: załamanie pogody, brak wystarczającej ilości promów do obsługi przepraw czy ostatnio częste strajki i kłopoty z imigrantami. Na tablicach informacyjnych pojawiają się wtedy napisy "Operation stack". Policja z hrabstwa Kent blokuje wtedy pojazdy ciężarowe na autostradzie M20. W pierwszej kolejności między skrzyżowaniami 8 i 9 ( pierwsza faza) a w miarę przybywania kolejnych pojazdów operacja rozszerza się na dalsze skrzyżowania. W ten sposób na M20 powstaje prowizoryczny parking dla ciężarówek. Teraz kilka praktycznych porad:
- Jeżeli zmierzasz do Eurotunelu obowiązkowo musisz zająć pas awaryjny i na nim czekać w kolejce,
- To samo jeżeli chodzi o port w Dover z tą różnicą, że należy zająć najbardziej wewnętrzny pas,
- Dojazd do portu w Dover jest teoretycznie możliwy tylko od strony M20, wjazd od M2 jest w 99,9 procentach daremny, gdyż policja na ostatnim rondzie przed wjazdem na terminal odsyła kierowców ciężarówek na M20 (nawet tych , którzy mogli mieć rozładunek/ załadunek w samym Dover!) co wiąże się z tym, że trzeba nadrobić sporo kilometrów i w nagrodę stanąć na końcu całej kolejki
,
- Nie ma też co kombinować chcąc dostać się na pociąg bo nawet Ci, którzy wjadą od strony M2 i będą chcieli dostać się od skrzyżowania 11 lub od A20 też będą zawracani na koniec kolejki,
- Często do wjazdu na terminal w Dover potrzebna jest przepustka w formie dużej kartki, którą wydaje policja kierowcom stojącym w korku na M20, kartka ta może mieć różne kolory,
- Wbrew temu co się słyszy na CB, w każdej chwili można opuścić całą kolejkę,
- Podjazdy w kolejce mogą się odbywać co 15-30 minut, albo i dłużej. Sam miałem przypadek, że zrobiłem pełne 11 godzin bez podjazdu nawet o centymetr!,
- Operacja stack obejmuje tylko pojazdy ciężarowe, zaś osobówki i autobusy jadą bez przeszkód do obu terminali.
Myślę, że te informacje mogą się przydać kiedyś w przyszłości tym bardziej, że operacje stack to ostatnio w UK chleb powszedni