Sporo jest o oponach a mało o felgach a oprócz tego, że większość rozróżnia STAL i ALU to mamy jeszcze kilka podziałów wytrzymałości. Jak ktoś ma potrzebę niech pyta.
Ostatnio widać ruch u dealerów i parcie na alusy. Mam w związku z tym dużo zapytań od naszych klientów którzy dobierają nowe auta i mają mętlik w momencie zamawiania specyfikacji. Mówi się o niższym spalaniu i wyższym komforcie z powodu mniejszej wagi zespołu nieresorowalnego. Wszystko OK, pięknie wyglądają jak nowe, w wysokich ADRach są niewątpliwie bezpieczne. Nikt jednak nie mówi o potrzebie serwisowania felg alu w czasie ich eksploatacji. Tak - felgi alu wymagają serwisu okresowego. Nie pisze o serwisie wynikającym z trudów eksploatacji czyli ich pokrzywienia. Nawet jak proste wymagają opieki. Podstawową sprawą jest wygniatający się rant który m.in.przenosi obciążenia. Pod wpływem pracy wyostrza się tworząc skalpel (w ekstremalnie zaniedbanych można przeciąć rękę). Większość serwisów albo nie wie albo co gorsza wie ale nie stosuje gradacji rantów przed montażem nowej opony. Widząc taki rant na feldze :
https://drive.google.com/open?id=0Bxt-d ... 0o5VndkTVk
nie zgadzajcie się na montaż opon, wymuście doprowadzenie alusa do stanu który nie będzie niszczył opony. Nawet jak serwisant zakładając oponę umiejętnie nie przetnie jej stopki (o co taką brzytwą nie trudno) to podczas eksploatacji i nacisku felga będzie się dosłownie wrzynała w stopkę opony. Zdjęcie pokazuje średnie podwójne wyostrzenie, spotykane były ekstremalnie duże. Stopień wyostrzenia zależy od warunków eksploatacji (ciężarów), jakości zakładanych opon (dokładności konstrukcji stopy przylegającej do felgi) i klasycznie ciśnienia eksploatacyjnego (ugięcia opon czyli ich stopek).
Alusa można szlifować kilkukrotnie ale trzeba dokonać pomiaru możliwości zdjęcia warstwy :
https://drive.google.com/open?id=0Bxt-d ... FF6TkRIVkU
a do pomiaru służy taki przyrząd :
https://drive.google.com/open?id=0Bxt-d ... HJrMzdYa1k
kolejnym błędem standardowym przy alusach to brak kontroli szczelności gniazda zaworu. Aluminium naturalnie koroduje tworząc zgorzel. Ten rozszczelnia gniazdo zaworu. Po montażu opony należy płynem sprawdzić szczelność. Płyn nie będzie "bąbelkował" jak przy przebiciu lecz dużo wolniej, koło należy zostawić na 5-10minut. W przypadku nieszczelności zaworu urośnie kożuch z płynu. Przypadłość przy felgach 4-5 letnich i starszych bardzo duża, powiedzmy 7 na 10 zaworów alu jest nieszczelnych. Negatywną rolę odgrywa tu czas tworzenia zgorzela pod gumką zaworu a nie eksploatacja koła. Mało kto to sprawdza z tego powodu, że mało który serwis posiada na stanie zawory do alu. Są bardzo drogie ponieważ nie są standardowo wykonane z mosiądzu oraz posiadają specjalne wysokie uszczelnienie z podkładką (od zewnątrz - spotykane błędy montażowe tej podkładki). Zazwyczaj w tym miejscu serwis próbuje dokręcać stary zawór co w 99 przypadkach na 100 kończy się jego urwaniem. W panice braku odpowiedniego zaworu dochodzi do kolejnego błędu czyli zakładają zwykły mosiężno-miedziany zawór i jest on gwoździem do trumny. Mosiądz i miedź + aluminium oznacza korozję aluminium w astronomicznym tempie. Potem nikt już nie pamięta i nie wie dlaczego gniazdo jest nieszczelne i już nie do odratowania z powodu wżerów. Oczywiście przed montażem dedykowanego zaworu do alusów, przylgnie zaworu w gnieździe należy szlifnąć prostopadłą końcówką ścierną.
Jeśli ktoś chce kupić auto na alusach musi mieć świadomość, że poza pracochłonnym utrzymaniem ich w perfekcyjnie wizualnym stanie, alus jest droższy także w serwisowaniu jeżeli mowa o profesjonalnym serwisie zakładanych na alu opon. Uważajcie na niezaprzeczalne zalety alusów którymi mamią sprzedawcy i dealerzy.
, zapytajcie ich o zagrożeniach wyżej opisanych. Nie będą wiedzieć o czym mówicie
Pominąłem mniejsze kłopoty serwisowania alusów jak posiadanie ringów montażowych na szczęki aby alusa nie zarysować szczękami lub nie odnieść szczęk w aluminium. Pominąłem rodzaje otworów szpilek i śrub centrujących lub zwykłych. Pominąłem strony montażu opon na alusy. Te sprawy widać z zewnątrz lub są oczywiste.