wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
https://wagaciezka.com/

Wymagania wiekowe
https://wagaciezka.com/viewtopic.php?t=6251
Strona 4 z 5

Autor:  Pazdz [ 15 lut 2007, 18:30 ]
Tytuł: 

Rafał również tak mi sie wydaje. Ale nasz kraj jest specyficzny, a jeszcze bardziej specyficzne są przepisy panujące w nim. Powiedziałbym nawet, że niektóre z nich są na granicy absurdu. Dlatego lepiej się upewnić, żeby nie było niespodzianek.

slimmm_ns, "lżejsze" raczej nie są. Ale napewno wszystkie wymagania stawiane nowym kierowcom na zachodzie są przemyślane i taki kierowca wyniesie coś z tego, nauczy się czegoś. A u nas? U nas przyjdzie pan po studiach z wiedzą książkową i wielki uczony. I jeszcze na koniec oznajmi, że "drodzy państwo, to była najdroższa kawa w waszym życiu". :wink:

Autor:  Tofas696 [ 25 lut 2007, 23:39 ]
Tytuł: 

Panowie mam pytanko. Moze to juz bylo ale nie moge znalesci nie chce mi sie juz wertowac. Czy nie mając 21 lat moge jechac zestwem na pusto?? Wiem ,ze w polsce nie moge ale nie wiem jak jest np w niemczech.

Autor:  emil [ 26 lut 2007, 11:36 ]
Tytuł: 

Może to Tobie pomorze, czytaj od 5 postu.
viewtopic.php?t=951&postdays=0&postorder=asc&start=340

Autor:  Endomorph [ 26 lut 2007, 23:29 ]
Tytuł: 

Witam. Przejrzałem dokładnie Ustawę o Transporcie Drogowym, już tę znowelizowaną. Wynika z niej niezbicie, iż wymagania dotyczące kursu i wieku są już wspólne dla transportu drogowego i przewozu na potrzeby własne. To jest niby gra słów, ale w pierwotnej wersji ustawy art. 39a miał postać:

Art. 39a. 1. Przewoźnik drogowy może zatrudnić kierowcę, jeżeli osoba ta:
1) ukończyła 21 lat, z zastrzeżeniem ust. 2 (ust. 2 mówi, że to wymaganie nie dotyczy kierowcy wykonującego transport drogowy pojazdem lub zespołem pojazdów o dmc od 3,5 t do 7,5 t);
2) posiada odpowiednie uprawnienie do kierowania pojazdem samochodowym;
3) ukończyła kurs dokształcający kierowców;
4) nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do pracy na stanowisku kierowcy;
5) nie ma przeciwwskazań psychologicznych do pracy na stanowisku kierowcy.

Kluczowe jest tu stwierdzenie, iż mówimy o sytuacji, gdy przewoźnik drogowy zatrudnia kierowcę, a przewoźnikiem drogowym, wg cytowanej ustawy, jest przedsiębiorca uprawniony do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego. O kierowcach zatrudnionych przy przewozach na potrzeby własne i wymaganiach ich obowiązujących mówi art. 39f:
Art. 39f w artykule 39a ustawy 1 punkty 2, 4 i 5 (...) stosuje się odpowiednio do przedsiębiorcy osobiście wykonującego przewozy na potrzeby własne lub kierowcy przez niego zatrudnionego.

Przypominam, że cały czas cytuję pierwotną wersję ustawy, sprzed nowelizacji. Zatem kierowcę wykonujący przewóz na potrzeby własne obowiązują wg niej tylko wymogi posiadania prawa jazdy oraz orzeczeń: lekarskiego i psychologicznego.


Natomiast odpowiednie fragmenty Ustawy o Transporcie Drogowym po zmianie z 17 listopada 2006 r. mają postać:

Art. 39a 1. Przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy może zatrudnić kierowcę, jeżeli osoba ta:
1) ukończyła 21 lat;
2) posiada odpowiednie uprawnienie do kierowania pojazdem samochodowym;
3) nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do pracy na stanowisku kierowcy;
4) nie ma przeciwwskazań psychologicznych do pracy na stanowisku kierowcy;
5) uzyskała kwalifikację wstępną;
6) ukończyła szkolenie okresowe.

W ust. 2 jest, podobnie jak w Ustawie o Transporcie Drogowym sprzed nowelizacji, zezwolenie na pracę na stanowisku kierowcy osoby niemającej 21 lat pod warunkiem, że dmc pojazdu lub zespołu pojazdów zawiera się w granicach 3,5 t-7.5 t (to zostało zachowane, ale nie o tym chciałem mówić).

Pojęcie przewozu drogowego według cytowanego powyżej aktu prawnego obejmuje zaś zarówno przewozy wykonywane w ramach transportu, jak i przewozu na potrzeby własne. Ścisła definicja zawarta jest w Art. 4., pkt 6a) znowelizowanej Ustawy o Transporcie Drogowym.

Wniosek z tego jest taki, że kierowca chcący wykonywać przewozy na potrzeby własne musi mieć ukończone 21 lat, z zastrzeżeniem ust. 2, oraz będzie musiał ukończyć szkolenie okresowe bądź uzyskać kwalifikację wstępną, przy czym wymóg szkolenia okresowego bądź kwalifikacji wstępnej nie dotyczy kierowców, którzy:
1) posiadają prawo jazdy kat. D1, D1+E, D, D+E wydane do dnia 10.09.2008 r.
2) posiadają prawo jazdy kat. C1, C1+E, C, C+E wydane do dnia 10.09.2009 r.
Kierowcy Ci zatem będą musieli jedynie ukończyć szkolenie okresowe w stosownym, uregulowanym Ustawą o Zmianie Ustawy o Transporcie Drogowym oraz o Zmianie Ustawy - Prawo o Duchu Drogowym (art. 3., ust. 2.), terminie, podobnie jak wszyscy kierowcy zatrudnieni przy transporcie drogowym.

Gdyby pojawiły się jakieś wątpliwości, proszę pytać. Od razu zaznaczam, że nie jestem inspektorem, transport to "tylko" moje hobby, dlatego dopuszczam możliwość błędnej interpretacji przepisów, ale analizowałem je dość dokładnie. Pozdrawiam.

Autor:  Sewex [ 10 mar 2007, 20:44 ]
Tytuł: 

A skoro jesteśmy przy wymaganiach wiekowych to zauważyłem że ubezpieczyciele zaczynaja podnosić stawke za ubezpieczenie jeśli pojazdem będzie jeździła osoba poniżej 25 roku życia, nie są to straszne koszty ale zawsze, wcześniej chyba czegoś takiego nie było???
POZDRAWIAM:):):)

Autor:  Endomorph [ 10 mar 2007, 22:58 ]
Tytuł: 

Kolego Sewex, gdy ubezpieczałem swoje auto 5 lat temu, to już wtedy policzyli mi stawkę o 30% większą ze względu na wiek i ta zwyżka obowiązuje mnie do ukończenia 25 roku życia. OC mam wykupione w PZU. Pozdrawiam.

Autor:  Marcin87 [ 13 mar 2007, 0:09 ]
Tytuł: 

No wiec dopiero wrocilem po 1 zajeciach kursu przewozu rzeczy. Co sie dowiedzialem od instruktora/wykladowcy co moze was zaciekawic:
- by zostac kierowca zawodowym kursanci bedacy w latach 2010 i wyzej musza spelniac wymog m.in ukonczenie szkoly samochodowej.

Autor:  emil [ 13 mar 2007, 9:40 ]
Tytuł: 

Nie możliwe, a co "samochodówka" ma lub będzie mieć do zawodu kierowcy, zwłaszcza kat. C+E :?:. Bo obecnie nie ma z tym niczego wspólnego. Dla mnie to jest co najmniej dziwne.
Patrząc na to z drugiej mańki to tak samo jakby szansę na pójście na studia miały tylko i wyłącznie osoby po LO. A przecież potrzebną do tego maturkę można zrobić w technikum lub nawet po zawodówce. Taki przepis dla mnie to bezsens totalny.

Autor:  zee [ 13 mar 2007, 10:36 ]
Tytuł: 

To obowiązkowe szkolenie, które niedługo się pojawi (ok. 280 h) będzie dość drogie co spowoduje spadek przyrostu kierowców zawodowych. Uruchomienie szkół zasadniczych dla kierowców, w których szkolenie to by się odbywało umożliwi dostęp do zawodu tym, których np. nie stać na zapłacenie czterech kawałków za szkolenie.

Autor:  Endomorph [ 13 mar 2007, 10:46 ]
Tytuł: 

Kolego Marcin87, a mógłbyś spytać prowadzącego zajęcia wykładowcy o podstawę prawną takiego podejścia? Bo wpatrywałem się w nowelizację Ustawy o transporcie drogowym i tam jakoś tego nie znalazłem. Jest za to coś innego i może to miał na myśli instruktor: kwalifikacja wstępna może być, wg ustawy, odbywana w szkole, jeżeli w programie nauczania jest przewidziane uzyskanie kwalifikacji kierowcy wykonującego przewóz drogowy (cytat z Ustawy o transporcie drogowym), ale to nieprawda, że tylko tam można takie szkolenie odbyć i że ukończenie szkoły jest warunkiem koniecznym bycia kierowcą zawodowym. W pozostałych przypadkach szkolenie prowadzić będą odpowiednie ośrodki. Pozdrawiam.

Autor:  emil [ 13 mar 2007, 13:49 ]
Tytuł: 

W szkołach kurs kwalifikacji wstępnej dostępny byłby chyba tylko dla chętnych, bo nie wszyscy robią prawko wyższych kategorii i szkoda by było aby tyle kasy poszło w ...

Autor:  Marcin87 [ 14 mar 2007, 21:54 ]
Tytuł: 

Panowie jak bedzie ktos kompetentny na tym kursie to zapytam sie dokladnie o te wymagania szkolne. Inni kierowcy jezdzacy po 17 lat nie byli w cale zdziwieni tym wybrykiem. Faktem jest,ze przez 3 dni zajec tylko 1 byl jako tako godny uwagi i ciekawy. Pozostale to bylo gledzenie i puszczanie filmikow pt" ustapienie pierwszenstwa i wlaczanie sie do ruchu". O zabezpieczaniu ladunku nic nie bylo....Chory kraj

Autor:  Marcin1986 [ 17 mar 2007, 22:29 ]
Tytuł:  Czy mozna jezdzic nie majac 21 lat za granica???

Witam! :D Chcialbym zapytac Was czy mozna jezdzic zestawem (ciagnik+naczepa) tylko poza granica naszego kraju, dlatego ze pamietam jak kiedys moj ojciec mial niewazne to mi tak mowil, a wlasnie zaczalem robic prawko C a pozniej C+E a dopierow listopadzie skoncze 21lat!

Autor:  czupa [ 18 mar 2007, 12:23 ]
Tytuł: 

Sorki jesli taki post juz byl ale musze sie dowiedziec jak to jest jesli moj ojciec ma firme i da mi jechac pustym zestawem przed 21 rokiem(np. dojaz do firmy lub na mujnie itp.) z gory dziekuje za odpowiedz

Autor:  marcin [ 18 mar 2007, 13:04 ]
Tytuł: 

Cytuj:
O zabezpieczaniu ladunku nic nie bylo....Chory kraj
To tak jak u mnie, przyjechało Magnum, pokazali jak podpiąć naczepę i to tyle jeśli chodzi o praktykę- szok :shock: :D

Jeśli chodzi o przewóz rzeczy to oglądaliśmy jakiś niemiecki filmik z Manem któremu z naczepy wyleciały jakieś betonowe walce. Następnie jacyś panowie wraz z kierowcą dochodzili tego jak to możliwe że dwu tonowe walce spadły z naczepy, pokazywali jakie siły działają na ładunek i jakie są metody zabezpieczania - choć miałem nadzieje że zobaczę to w praktyce, a nie tylko na filmie.

W kwestii zabezpieczenia ładunków dostaliśmy jeszcze jakieś kserowane materiały do poczytania na których zdjęcia są zupełnie zamazane.

Większość kursu dotyczyła budowy samochodów, olejów, paliwa, bezpieczeństwa i przepisów drogowych.

Dostaliśmy jeszcze ksero „ ABC zawodowego kierowcy” (dobra rzecz do poczytania )

Mam nadzieje że po zmianach jakie nastąpią w szkoleniach kierowców szkolenie będzie miało większą wartość. Co to za szkolenie z przewozu rzeczy skoro nawet pasów zabezpieczających nie miałem w ręce.

Autor:  Marcin87 [ 20 mar 2007, 18:47 ]
Tytuł: 

Odnosnie szkoly a bycie kierowca zawodowym- inny instruktor powiedzial ze to jest nie prawda
Marcinie ja dostalem ksero o prowadzeniu pojazdu godnie z zasadami do 11.04.2007. Tylko ze nam potrzebny jest juz ten nowy bo stare przepisy kazdy zna. Praktyka wygladala u mnie tak:
-jazda Starem 1142 (1996r)z zaladunkiem po placu(garaz przod, parkowanie skosne <lol>)
-jazda po luku Star-Manem 12.155 (rocznika nie znam, uzywane sciagniety z WORD-u Grudziadzkiego za ok 200tys:P tyle udalo sie wycaignac)

Ogolnie nic nie bylo o zabezpieczaniu ladunku...

Autor:  Pazdz [ 29 mar 2007, 16:04 ]
Tytuł: 

Dzisiaj od inspektora ITD dowiedziałem się ciekawej rzeczy. Otóż jadąc ciężarówką, nie mając 21 lat, będąc na własnej działalności gospodarczej nie mają prawko nam za to nic zrobić. Jest to legalne. Natomiast problem pojawia się przy np. wypadku. Wtedy może być problem z ubezpieczeniem. :wink:

Autor:  Marcin1986 [ 23 kwie 2007, 14:51 ]
Tytuł: 

Ja właśnie jestem w trakcie takiego kursu przez UP i akurat miałem szcześcię i sfinansowali mi C+E i świadectwo, jedynie poprawki płacisz z własnej kieszeni. Zależy ilu mają chetnych, dlatego muszą te środki jakoś rozplanować. Dają Ci na wszystko : kurs, opłata egzaminu ( tylko po raz 1), badania lekarskie i nawet za dojazdy. Także można zaoszczędzić u mnie cały koszt ( C+E i świadectwo 3127), ale wiadomo zawsze coś do tego dochodzi.

Autor:  Younior [ 25 kwie 2007, 13:43 ]
Tytuł: 

Panowie
Chcąc zorientować sie w przepisach dotyczącego KURSU NA PRZEWÓZ RZECZY (czyli wymagania wiekowe jako kierowca) byłem w LOK-u Zawiercie , Wydziale Komunikacji Zawiercie ,WORD w Dąbrowie Górniczej ,Dzwoniłem do ITD w Warszawie i Nikt nic nie wie tzn. kazdy albo mówi co innego albo nie wie . LOK i WORD powiedzieli ze musze miec 21 lat nawet na solówke >7.5 tony, Wydział Komunikacji powiedzieli mi tam że nie ma znaczenia wiek, ITD powiedział że musze mieć 21 na kazde auto powyzej 3,5 tony ale powiedziałem ze mam ustawe przed sobą i nic tam nie pisze kazał mi poczekać sprawdził i powiedział że tez tego przepisu nie widzi skierował mnie do Prawników ITD zadzwoniłem tam ale gość mi powiedział że informacji udzielają we Wtorki i Czwartki wiec jutro dzwonie i raz na zawsze wyjasnimy tą sprawe !!!
Osobiscie mam 20 lat ale chce wskoczyć na solówke do 7,5 tony ale nie wiem czy moge (nie na potrzeby własne)
Może wy macie jakies wiarygodne źródło ?

Autor:  marcin [ 25 kwie 2007, 15:05 ]
Tytuł: 

Yunior, tutaj cytuje ustawę ktorą podał Endomorph kilka postów wyżej:
Cytuj:
Art. 39a. 1. Przewoźnik drogowy może zatrudnić kierowcę, jeżeli osoba ta:
1) ukończyła 21 lat, z zastrzeżeniem ust. 2 (ust. 2 mówi, że to wymaganie nie dotyczy kierowcy wykonującego transport drogowy pojazdem lub zespołem pojazdów o dmc od 3,5 t do 7,5 t);
2) posiada odpowiednie uprawnienie do kierowania pojazdem samochodowym;
3) ukończyła kurs dokształcający kierowców;
4) nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do pracy na stanowisku kierowcy;
5) nie ma przeciwwskazań psychologicznych do pracy na stanowisku kierowcy.
Więc jeśli dobrze rozumiem ten zapis to widocznie możesz wskoczyć na solówkę do 7.5 DMC

Strona 4 z 5 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/