Witam!
Jako że na stronie pisze Wszystko o ciężarówkach i nie tylko, postanowiłem poryszyć temat dżwigów - tych największych.
No więc największe aktualnie produkowane dźwigi kołowe (z wyj. LG1750/1550 i TC2500/2800) typu All Terrain Crane to wg. mnie:
Uwaga! Ich dane piszę z pamięci, więc mogę się gdzieś pomylić.
1. Miejsce:
Liebherr LTM 1800 (chyba właśnie wycofany z produkcji, ale co tam)
udźwig 800t/3m
balast: 360t(chyba)
8 osi, ramię teleskopowe podnoszone linami
2. Miejsce:
Liebherr LG 1750
udźwig 750t/nie pamiętam ilu metrach
8 osi, ramię kratownicowe podnoszone linami
3. Miejsce:
Terex-demag AC 700
udźwig 700t/3m
balast: 160t
9 osi, ramię teleskopowe podnoszone hydraulicznie
4. Miejsce
Terex-Demag TC 2800
udźwig 600t/6m
8 osi
5. Miejsce:
Liebherr LG 1550
udźwig 550t/4,5m
8 osi, ramię kratownicowe podnoszone linami
6. Miejsce:
Liebherr LTM 1500 (bardzo popularana konstrukcja, zwłaszcza na zachodzie, w Polsce jest chyba tylko jeden taki dźwig w firmie Kran ze Szczecina)
udźwig 500t/3m
balast 165t
8 osi, ramię teleskopowe podnoszone hydraulicznie
oraz:
Terex-Demag AC 500
udźwig 500t/3m
balast 180t
8 osi, ramię teleskopowe podnoszone hydraulicznie
7. Miejsce:
Terex-Demag TC 2500
udźwig 450t/8m
8 osi
8. Miejsce:
Grove GMK 7450
udźwig 450t/2,5m
7 osi (możliwość zazmontowania ósmej), ramię teleskopowe podnoszone hydraulicznie
9. Miejsce:
Liebherr LTM 1400
udźwig 400t/3m
7 osi, ramię teleskopowe podnoszone hydraulicznie
Pozostałe duże dźwigi:
Terex - Demag AC 350 (udź 350t/3m)
Liebherr LTM 1300 (udź 300t/3m)
Liebherr LTM 1250 (udź 250t/3m)
Terex-Demag AC 250 (udź 250t/3m)
Grove GMK 6300 (udź 300t)
Grove GMK 6220-L (udźwig 220t)
Faun ATF 230-6 (udźwig 230t/3m)
PS1
Jak by ktoś chciał to tu są oficjalne dokumentacje techniczne powyższych dźwigów:
Liebherr:
http://www.liebherr.com/at/18134.asp
http://www.liebherr.com/at/18150.asp
Terex-demag
http://www.terex-demag.com/r_en/products/tc2500.aspx
http://www.terex-demag.com/r_en/products/ac200-1.aspx
PS2
Jednak uwaga!
Podane tu udźwigi są najczęściej czysto teoretyczne, najczęściej podane na wysięgu 3 m od osi obrotu nadwozia, a więc w praktyce nieosiągalne z 2 powodów:
po pierwsze: wysięg ten oznacza, że ładunki trzeba by podnosić w odl. jakieś 1,5m od podwozia, a nie ma takich cięzkich i zarazem tak małych ładunków, po drugie producenci nawet nie przewidują zbloczy hakowych o tak wielkim udźwigu, tak więc najczęściej nie podnosi się więcej niż pół z tego.
PS3
Z innych ciekawostek: Terex-Demag ma plany budowy jeszce większego dżwigu, 9-osiowca o udźwigu 1000t(AC1000)!
PS4
Dźwigi tu opisane nie są to jednak największe giganty, w przeszłości Gottwald produkował dźwigi np. 10 osiowe o udźwigu 1000 i więcej ton.
Większe od tych dźwigów są jeszcze inne typy dźwigów:
- gąsienicowe o udź do 1600t
_ tak zwane RING CRANES(do 3200t udź.), ale to już zupełnie inna historia
- i dźwigi pływające o podobnymn udźwigu jak wcześciejsze
Wszystkie powyżej wymienione typy jeśli mają udźwig np. 1000t, to faktycznie mogą tyle(lub niewiele mniej) podnieść.
PS5
Niedługo zrobię z podobny "ranking" z tymi dźwigami.
PS6
Może ktoś zna jakieś inne wielkie dźwigi?
PS8
W sprawach dźwigów, maszyn budowlanych, ciężarówkek i innej "ciężkiej motoryzacji" pisać:
wieszakos@o2.pl, odpowiadam w pon i środy, bo nie mam w domu neta:( Piszę ze szkoły.
PS7
Zapraszam na moją stronkę:
http://www.dzwigipj.prv.pl, tam nieco inne dźwigi, w piątek-sobotę długo oczekiwana aktualizacja.