Strona 1 z 1 [ Posty: 9 ]
Autor
Wiadomość

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 24 sty 2018, 21:12
Posty: 5
Samochód: MAN 27.464

Witam,

To mój pierwszy post na tym forum i chciałem się przywitać.

Otóż zakupiłem MANa 27.464 6x6 z 2001r.
Napędy chyba działają jak należy, ale nie do końca wiem co jaki przycisk oznacza, a co ważniejsze nie wiem jak mogę jeździć na poszczególnych napędach.
Tak wyglądają przyciski od włączania napędów:
Obrazek

i teraz wg moich informacji sprawa przedstawia się następująco:
1. reduktor. Można załączać niezależnie od załączonych napędów i jeździć po każdym terenie zarówno na niskiej i wysokiej skrzyni biegów.
2. dołączenie napędu przedniej osi. Na tym ustawieniu można jeździć z każdą prędkością, po każdym typie nawierzchni. Nie ma znaczenia czy druga tylna oś jest załączona czy nie.
3. dołączenie napędu drugiej tylnej osi. Na tym ustawieniu można jeździć z każdą prędkością, po każdym typie nawierzchni. Nie ma znaczenia czy przednia oś jest dołączona czy nie.
4. blokada mechanizmu różnicowego tylnej(tylnych) osi. Mechanizm można blokować niezależnie od ustawienia przycisku nr 3, czyli czy jest włączona tylko jedna tylna oś, czy też obie. Jazda tylko po luźnej nawierzchni.
5. blokada mechanizmu różnicowego przedniej osi. Blokadę można włączyć tylko jak dołączona jest przednia oś (przycisk nr 2). Nie ma znaczenia czy druga tylna oś jest załączona czy nie. Jazda tylko po luźnej nawierzchni.

Czy dobrze rozumuję ?
Jakich konfiguracji załączenia napędów unikać, ze względu na przeciążenia w skrzyni rozdzielczej i możliwość jej uszkodzenia ?

Pytanie dodatkowe nr 1:
- czy mając załączoną blokadę przedniego mechanizmu różnicowego (przycisk nr 5) można skręcać kierownicą, czy tylko jazda na wprost ?

Pytanie dodatkowe nr 2:
- do czego służy przycisk nr 6 ?


Za wyjaśnienie tematu będę wdzięczny.

Pozdrawiam


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5924

Wystarczyło poszukać, bo większość już została opisana, tylko na nowszym przekładzie. Symbole się nie zmieniły.

viewtopic.php?f=11&t=47396&hilit=blokad%2A

Napędy załączasz w kolejności 2-5. 2 nie daje rady, dopinasz 3, itd. Nie bez powodu jest to po sobie umieszczone. Reduktor, to reduktor.

Zblokowane mosty, zarówno przedni, jak i tylny - unikasz skręcania. Na tylnym możesz jeszcze na śliskim/miękkim delikatnie skręcać, bo grunt pozwoli na uślizg kół, ale przy blokadzie przedniego nie skręcasz kierownicą w ogóle.

Przełącznik 6, to prawdopodobnie gaz ręczny, ale ręki sobie nie dam uciąć.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 24 sty 2018, 21:12
Posty: 5
Samochód: MAN 27.464

Widziałem ten temat.
Mimo tego, po jego lekturze, dalej miałem(mam) wątpliwości.

Pokrętło niejako zabezpiecza przed załączeniem napędów w "nieprawidłowy" sposób.
Skoro mogę załączać napędy dowolnie to chciałem wiedzieć w jakiej kolejności. To już wiem.

W przykładzie na pokrętle jest blokada centralnego mechanizmu różnicowego. U mnie natomiast jest inaczej.
Czy powinienem założyć, że centralnego mechanizmu różnicowego, między przednią i tylną osią, nie posiadam ? W takim razie wykluczało by to jazdę na zapiętej przedniej osi po asfalcie.

Kolejną niejasną dla mnie rzeczą jest dołączenie drugiej tylnej osi - czyli przycisk nr 3. Kropka między osiami jest pełna, co sugerowało by o zblokowaniu jakiegoś mechanizmu różnicowego. Jak się to ma zatem do przycisku nr 4, który właśnie ewidentnie sugeruje o blokadzie mechanizmu różnicowego tylnej osi.

Wydawało mi się, że MAN obrazuje dołączanie kolejnych osi poprzez kropkę bez wypełnienia, a blokowanie mechanizmów różnicowych poprzez kropkę pełną.

Nie posiadam instrukcji. Nie mogę znaleźć nic sensownego na internecie.
Jest to o tyle istotne, że o ile napędy są dość mocne i tak łatwo się nie uszkodzą, to opony terenowe są dość kosztowne i z pewnością mogą się bardzo szybko zużyć - jakby jeździć na nieprawidłowych blokadach.

Pozdrawiam


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5924

Przełącznik obrotowy wyeliminował ewentualnie pomyłki, natomiast te przełączniki również są ułożone "po kolei". Dokładnie w tej kolejności masz załączać napędy jak ponumerowałeś przełączniki.

Nie doczytałem, ale źle zakładasz odnośnie 3 i 4.

3 - blokada wzdłużna mostu.
4 - blokada poprzeczna mostu/mostów

Na podstawie filmiku:
https://youtu.be/8nWLZwZS4C0?t=120

Widać, że samochód stoi nierówno. Oś 2 jest dociążona, a ostatnia jest w powietrzu. Cała "para" z silnika idzie na oś/koło które ma najlżej, bo tak działa mechanizm różnicowy. Po dopięciu blokady wzdłużnej, zablokował ze sobą oba mosty i wyszedł.
Natomiast sytuacja mogła się jeszcze tak rozwinąć, że zasypane lewe koła, mogły postawić taki opór, że prawe zaczęłyby się kręcić w miejscu, bo by miały lżej niż lewe. Wówczas trzeba dopiąć blokadę poprzeczną, tak żeby prawa i lewa strona szły równo.

Tak naprawdę nigdy nie jeździłem samochodem z żadną blokadą :D Więc może ktoś poprawi ewentualne błędy.

Dla mnie pozostają 2 pytania.
- Czy przełącznik 4 załącza blokadę poprzeczną na jednym czy na obu mostach? Przypuszczam, że na obydwu.
- Czy przełącznik 5 jest dwupozycyjny? Bo, jeśli się nie mylę, powinno się dać zapiąć blokadę wzdłużną między przednim, a tylnymi mostami. Jeśli są 2 pozycje na tym przełączniku, możliwe, że pierwsza pozycja dopina most wzdłużnie, a druga poprzecznie.
Mam jeszcze wątpliwości odnośnie przełącznika nr 2. Na tym zdjęciu jest wyraźna pozycja blokady między przednimi, a tylnymi mostami. U Ciebie takiego nie ma, ale nie wydaje mi się, żeby przełącznik nr 2 miał tą pozycję zastępować, bo oznaczenia są inne.
https://www.fotosik.pl/zdjecie/a88a24229d404e1a


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 24 sty 2018, 21:12
Posty: 5
Samochód: MAN 27.464

Przełącznik 5 jest jednopozycyjny.
Można go załączyć dopiero jak wszystko inne jest załączone, w przeciwnym przypadku nic się na nim nie zaświeca.
Nie ma żadnego brzęczyka.

Jest to starsza wersja napędu niż ta z kółkiem, więc wypada chyba założyć, że brak jest centralnego mechanizmu różnicowego i dołączenie przedniej osi nie powinno być wykonywane na dobrze przyczepnych nawierzchniach jak asfalt, bo skutkować to będzie szybkim zużywaniem się opon.
Tak jak ma to miejsce w terenówkach z dołączanym napędem. W znakomitej większości nie można jeździć z zapiętym przednim napędem po asfalcie, bo mechanizm różnicowy międzyosiowy zwyczajnie nie występuje.

Spróbuję dotrzeć do jakiejś instrukcji obsługi. Może coś więcej się wyjaśni.
Dociekam tak, bo napędy owszem działają, ale chciałbym je eksploatować zgodnie z założeniem producenta, żeby nie prowokować żadnej niepotrzebnej awarii.

Pozdrawiam


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5924

Opony są najmniejszym problemem, trzeba uważać, żeby nie uszkodzić napędów.

Na twardym generalnie nie trzeba zapinać żadnych napędów, później włączasz po kolei. Najbardziej wymagającymi są blokady poprzeczne, bo nie działa mechanizm różnicowy i przy skręcaniu można co nieco uszkodzić.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 sie 2007, 10:29
Posty: 878
GG: 5761457
Samochód: Actros 4141
Lokalizacja: Nysa

Przycisk nr 6 to taki kaganiec. Wciskasz ten guzik, następnie memory na manetce od tempomatu i auto nie pojedzie szybciej jak zadana prędkość.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 08 gru 2014, 21:48
Posty: 531
Samochód: Man tgs6x6 Daf xf 95
Lokalizacja: Olsztyn

[quote="Luka"]Wystarczyło poszukać, bo większość już została opisana, tylko na nowszym przekładzie. Symbole się nie zmieniły.

viewtopic.php?f=11&t=47396&hilit=blokad%2A

Napędy załączasz w kolejności 2-5. 2 nie daje rady, dopinasz 3, itd. Nie bez powodu jest to po sobie umieszczone. Reduktor, to reduktor.


ja w wątpliwym terenie od razu zapinam między mostowe bo jak staniesz zagrzebiesz i dopiero wtedy zaczniesz dopinać napędy to może być już wtedy za późno :wink:


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 sty 2018, 0:01
Posty: 7
Samochód: MAN

3 - blokada wzdłużna mostu.
4 - blokada poprzeczna mostu/mostów

to napewno jak wyżej


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 9 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: