Cytuj:
...chodzi mi tutaj o autobus przegubowy ale pewnie i tak samo będzie z ciągnikiem siodłowym z naczepą, chodzi mi oto że jak chce np wsunąć przeguba między 2 inne przeguby tzn zaparkować równolegle, to nie potrafię...
cofanie współczesnym autobusem przegubowym posiadającym silnik z tyłu (czyli nieruchomą tylną oś napędową) jest jak cofanie z przyczepką osobówką. sprawa jest o tyle łatwiejsza, że koła tyle sa umieszczone na samym tyle.
trudniej się cofało IKARUS-em, który ma tylną oś skrętną, jednak skręt tej osi nie zależał od kierownicy, ale pod harmonią (przegubem) była umieszczona obrotnica, od której szedł taki długi drążek do tylnych kół. jednym słowem skręt tylnych kół powodowało zgięcie autobusu względem doczepy. i mogło się tak zdarzyć że przednie koła były skręcone w prawo, a tyle również w prawo lub w lewo w zależności od złamania autobusu.
wjazd do zatoczki (parkowanie równoległe) zawsze składa się z trzech elementów: jazdy po prostej, jazdy po ukosie i znowu jazdy po prostej.
w zespole pojazdów musisz przede wszystkim wiedzieć w którym momencie złamać zespół, do jakiego stopnia, wyprostować go do krótkiego odcinka jazdy po skosie, ponowne złamanie i kolejne wyprostowanie.
nikt tego Cię na kursie nie uczył, bo na C+E i podobnych nie ma tego manewru.
ja na nauce na kategorie z przyczepami B+E i C+E jechałem na plac z płytami drogowymi, gdzie łączenia płyt wyznaczały jakby pasy ruchu. po nauce jazdy do tyłu po prostej utrzymywanie się na jednym pasie, uczę czegoś takiego:
wyznaczając dwa pachołki tutaj zaznaczone na czerwono, jadąc tyłem kandydat na kierowcę miał zmienić pas z lewego na prawy między tymi pachołkami i potem, aby być symetrycznym w drugą stronę.
dopiero po takich ćwiczeniach można uczyć jazdy po łuku i garażu przodem oraz tyłem.
mam filmik szkoleniowy z cofania do zatoczki na kategorię B+E. proszę podać maila, mogę wysłać.