Strona 1 z 1 [ Posty: 14 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 16 gru 2006, 1:35

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2005, 23:43
Posty: 445
Lokalizacja: Sosnowiec

Jak w temacie. Czy to jest jakieś urządzenie, ktorego zasada dzialania jest podobna do tempomatu??

_________________
Może się matka na jakiegoś kierowcę zapatrzyła, bo mnie do samochodów ciągnie...


Tytuł:
Post Wysłano: 16 gru 2006, 8:38
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7202
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Można to nazwać automatycznym hamulcem jest to urządzenie które nie pozwala przekroczyć zapamiętanej prędkości np przy zjazdach z góry i samo załancza jeśli jest na wyposarzeniu samochodu hamulec górski, retarder czy hamulce zasadnicze

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Tytuł:
Post Wysłano: 16 gru 2006, 11:59

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 26 wrz 2006, 22:45
Posty: 11
GG: 0
Samochód: Scania

"Na dalekich trasach szybko doceni się liczne zalety innowacyjnego systemu zarządzania zwalniaczem.
Na odcinkach drogi z wieloma wzniesieniami i zjazdami, włączacie go przełącznikiem uchylnym. Następuje wtedy wstępne przyłączenie (w obszarze jałowego ruchu pedału hamulca) zarówno zwalniacza, jak i hamulca silnikowego. Wystarczy lekki nacisk na pedał, abyście odczuli, że zwalniacz został uruchomiony. W wielu przypadkach pozwala to na oszczędzanie hamulca głównego. Funkcje zwalniacza są przy tym inteligentnie sprzężone z regulacją prędkości. Oznacza to, że ustawiając żądaną prędkość przy pomocy tempomatu, uruchamiacie jednocześnie bremsomat. W ten sposób jedziecie zawsze z zaprogramowaną wcześniej prędkością, przy czym odchylenia od żądanej prędkości nie przekraczają +/- 2 km/godz. A co się dzieje, gdy wykonacie hamowanie dopasowujące przy użyciu hamulca głównego? W takim przypadku układ elektroniczny zapamiętuje prędkość osiągniętą po zwolnieniem hamulca, a bremsomat utrzymuje dokładnie tą właśnie prędkość. Podobna sytuacja występuje przy dodawaniu gazu, a wiec przyspieszaniu. Funkcja bremsomatu zostaje dopasowana w identyczny sposób do podwyższonej prędkości jazdy. Ogólnie, komfortowe i funkcjonalne zarządzanie zwalniaczem prowadzi do jego częstszego użycia, a tym samym uzyskania wyższej ekonomiczności eksploatacji pojazdu oraz większego bezpieczeństwa jazdy - ku satysfakcji kierowcy i spedytora.

Zalety:

- Stała i wysoka moc hamowania wszystkich hamulców tarczowych.

- Wysokie bezpieczeństwo aktywne w wyniku krótkiej drogi hamowania oraz dużej rezerwy mocy hamowania.

- Regulacja siły sprzęgania poprawiająca działanie hamulców całego zestawu.

- Harmonizacja stopnia zużycia okładzin hamulcowych.

- Innowacyjny system zarządzania zwalniaczem podwyższający bezpieczeństwo jazdy oraz zmniejszający zużycie hamulca głównego."

Źródło: http://www.truck.friko.pl/marki/man_pod_tg.htm


Tytuł:
Post Wysłano: 16 gru 2006, 19:37

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2005, 23:43
Posty: 445
Lokalizacja: Sosnowiec

Kurde juz się pogubiłem w tym wszystkim. Bremsomat, retarder, hamulec silnikowy, gorski, zasadniczy. Czym różni się to wszystko? Nie chodzi mi o techniczne rożnice, ale o sposoby wykorzystywania tych urządzeń w do odpowiednich celow.

_________________
Może się matka na jakiegoś kierowcę zapatrzyła, bo mnie do samochodów ciągnie...


Tytuł:
Post Wysłano: 16 gru 2006, 21:04
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7202
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Cytuj:
hamulec silnikowy, gorski
Jest ustawowo na wypasarzeniu karzdzej ciężarówki podajrze której silnik przekracza moc 200KM dokładnie nie pamietam. W skrucie jest to klapa zamontowana za kolektorem wylotowym która dławi przelot spalin w rurze wydechowej po przez to silnik jest dławiony i zmniejsza obroty

Redarder , Intrader
Są to urządzenia montowane do skrzyni biegów te pierwsze są dokręcane z tyłu skrzyni biegów, te drugie są zintegrowane ze szkrzynią biegów. Są one połączone za pomocą kół zębatych z wałem napedowym. Czynnikiem hamującym jest olej który wytwarza tarcie między lopatkami co powoduje zmiejszenie obrotów wału napędowego oraz silnika a co za tym idzie zmniejszenie prędkości pojazdu. Występują też retardery wodne na pompie wodnej oraz elektryczne mocowane bezpośrednio na wale napędowym

Hamulec zasadniczy
To po prostu hamulce zamontowane na kołach które pojazd posiada fabrycznie

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Tytuł:
Post Wysłano: 16 gru 2006, 21:13
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6304
Lokalizacja: Wrocław

doszło tu do pomylenia pojęć:
1 hamulec silnikowy i górski działający poprzez odcięcie paliwa i zamknięcie wydechu, ale są też inne rozwiązanie poprzez dekompresję sprężarki.
2 zwalniacz o nazwach własnych retarder, intarder i inne działający hydraulicznie lub elektromagnetycznie.
3 bremsomat to wedle mojego rozeznania takie urządzenie, które montuje się w pojazdach zarówno osobowych jak i ciężarowych eksploatowanych w górskim terenie dziający w następaujący sposób:
w momencie naciśnięcia pedału hamulca hamulce zaciskają się, ale po zwolnieniu pedały nie puszczają. zwolnienie hamulców odbywa się dopiero po zwolnieniu pedału sprzęgła. ułatwia to rusznie pojazdem pod górę.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Tytuł:
Post Wysłano: 16 gru 2006, 22:10
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7202
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Niestety tu się mylisz Cyryl tak jak powyższym opisie bremsomat jest to takie urządzenie które wykorzystuje wszelkie mozliwe rodzaje hamulca jakie sa zamontowane w pojeżdzie do utrzymania rządanej prędkości bez ingerencji kierowcy w proces utrzymania prędkości pojazdu. Na podobnej zasadzie jak bremsomat działa retarder gdzie można zadać rządaną prędkość lub manualnie hamować retarderem za pomocą dzwigni z paroma nastawieniami siły hamowania. Bremsomat jest często spotykany np w Scani która ma zintegrowany retarder z skrzynia biegów.
Cytuj:
bremsomat to wedle mojego rozeznania takie urządzenie, które montuje się w pojazdach zarówno osobowych jak i ciężarowych eksploatowanych w górskim terenie dziający w następaujący sposób:
w momencie naciśnięcia pedału hamulca hamulce zaciskają się, ale po zwolnieniu pedały nie puszczają. zwolnienie hamulców odbywa się dopiero po zwolnieniu pedału sprzęgła. ułatwia to rusznie pojazdem pod górę.
To o czym piszesz to się nazywa całkiem inaczej nie mogę sobie teraz przypomnieć nazwy. I jest to funkcja która zapobiega staczaniu pojazdu do tyłu podczas ruszania pod górę

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Tytuł:
Post Wysłano: 16 gru 2006, 23:02

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2005, 23:43
Posty: 445
Lokalizacja: Sosnowiec

Dzięki MAN rozwiales moje wątpliwości, mam jednak jeszcze jedno pytanie: w jaki sposób zjeżdzamy z górki? Hamujemy silnikiem, ale oprócz tego czego jeszcze używamy? Retardera, bremsomatu, czy hamulca górskiego/silnikowego? Czy moze wszystkiego razem uzywamy??

_________________
Może się matka na jakiegoś kierowcę zapatrzyła, bo mnie do samochodów ciągnie...


Tytuł:
Post Wysłano: 16 gru 2006, 23:44
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6304
Lokalizacja: Wrocław

to urządzenie o którym pisze kolega MAN nazywa się BRAKEMATIC a według mnie pod nazwą bremsomat jest to o czym mówiłem, chociaż do końca nie jestem pewien niemieckiego nazywnictwa.


Tytuł:
Post Wysłano: 17 gru 2006, 0:04

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 wrz 2005, 20:59
Posty: 344
Lokalizacja: Tarnowskie Góry

Cytuj:
w jaki sposób zjeżdzamy z górki? Hamujemy silnikiem, ale oprócz tego czego jeszcze używamy? Retardera, bremsomatu, czy hamulca górskiego/silnikowego? Czy moze wszystkiego razem uzywamy??
Bremsomat robi sam za Ciebie wszystko włączasz i on sam hamuje hamulcem silnikowym jak trzeba mocniej retarderem a w ostateczności hamulcami roboczymi/zasadniczymy (jak zwał tak zwał). Więc reszta wydaje mi się logiczna zależy jakiej siły hamowania potrzebujesz dołaczasz dodatkowe urządzenia ale w nowych autach hamulec silnikowy jest zintegrowany z retarderem i obsługuje się go jedną dźwigną więc nie powinno być problemu.

Pozdrawiam

_________________
http://www.GLOBETRUCKER.org
Is it better to loose 5 minutes or 50 years ?
preferite perdere 5 minuti oppure 50 anni ?
Preferez-vous predre 5 minutes ou 50 ans ?
verlieren Sie lieber 5 Minuten oder 50 jahre ?
Wolisz stracić 5 minut czy 50 lat ?


Tytuł:
Post Wysłano: 17 gru 2006, 10:26
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Zasada jest taka,żeby jak najmniej używać hamulców zasadniczych,z góry hamuje się hamulcem górskim i retarderem.W tych urządzeniach nie ma elementów zużywających się,więc eksploatacja jest tańsza,nie trzeba tak często wymieniać bębnów i okładzin,albo klocków i tarcz w zależności od typu hamulców.Urządzenie do zapobiegania staczaniu się do tyłu przy ruszaniu pod górę działa na hamulce zasadnicze.Utrzymuje pojazd zahamowany jeszcze przez 1-2s.od puszczenia pedału hamulca.Włącza się je przyciskiem na desce rozdzielczej.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Tytuł:
Post Wysłano: 17 gru 2006, 16:55

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 gru 2005, 23:43
Posty: 445
Lokalizacja: Sosnowiec

dzięki panowie, teraz juz wszystko co chcialem wiedziec to wiem. Troche mnie przerażał ogrom ilości tych urządzeń, ktore sluzą do hamowania, ale po przeczytaniu tego topicu rozwialy się moję wątpliwości. Pozdrawiam światecznie :D

_________________
Może się matka na jakiegoś kierowcę zapatrzyła, bo mnie do samochodów ciągnie...


Post Wysłano: 21 mar 2008, 0:21
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 lut 2008, 16:17
Posty: 2
GG: 7866699

Bremsomat to jest swego rodzaju tempomat działający w drugą stronę - nie pozwala przekroczyć zadanej prędkości. Tzn, jeśli jedziemy z gorki, to będzie używał wszelkich dostępnych mu środków, żeby tej prędkości nie przekroczyć. Kiedys slyszalem, że możliwe jest nawet wykorzystanie 30% mocy hamulca zasadniczego, ale jakos nie chce mi sie w to wierzyć więć głową nie gwarantuje, ale na 100% bremsomat polega na retarderach wszelkiej maści i hamulcu silnikowym - załącza sobie je w takiej kolejnosci i z taką mocą jaka jest potrzebna.


Post Wysłano: 04 maja 2008, 22:54
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 sie 2007, 19:19
Posty: 385
GG: 0
Samochód: midlum

urządzenie zapobiegające staczaniu się to hill holder


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 14 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: