Autor
Wiadomość

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 kwie 2012, 14:01
Posty: 49
GG: 0
Samochód: Volvo

Siema sprawa wygląda tak: mam naczepę Nova Trial z 2000r i chcę żeby oś podnoszona opuszczana była przyciskiem w kabinie volvo chińczyk 2002 . Poprzedni właściciel rozwiązał ten problem do połowy drogi tzn. zamontował przycisk opuszczania-podnoszenia przy ramie gdzie są wszystkie podpinane gniazda pow. elektryczne. Po bliższych oględzinach zobaczyłem, że kable do przycisku idą w taki sposób: jeden z gniazda abs 2 pin a drugi kabel z wiązki elekt. od zaworu osi i teraz moje pyt brzmi jak to zrobić żeby przenieś to do kabiny czyżby po gnieździe abs-u? czekam na odpowiedzi
pozdro


Na Twoim miejscu zrezygnowałbym z pomysłu "ciągnięcia" sygnału po kablu ABS. Z jednego powodu - masz wszystkie przewody wykorzystane.
Proponowałbym Ci skorzystanie z wiązki elektrycznej, tam masz masę niewykorzystanych pin-ów, co za tym idzie bezproblemowo się wepniesz w wiązkę.
Musisz tylko pamiętać, żeby przy odsprzedaży naczepy zdemontować ową modyfikację, bo może się zdarzyć, że sterowanie osią podasz na 9-tym pin-ie. A ktoś na tym pin-ie będzie miał podane +24V do np. oświetlenia wnętrza naczepy i będzie wtedy zonk...


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 kwie 2012, 14:01
Posty: 49
GG: 0
Samochód: Volvo

Rozumiem czyli ABS nie, ok
Mam tak w drugiej takiej samej naczepie jak Ty kolego piszesz że przez przewód elektryczny tylko nie ja tam to robiłem więc nie bardzo wiem pod które piny się podpiąć bo w volvie ja mam ten przewód spiralny taki przy ciągniku wychodzi jedno gniazdo elek. a potem rozwidla się na dwie wtyki do naczepy i o której Ty mówisz i ewentualnie jakie piny proponujesz no i jak to mniej więcej podpiąć pozdro


Poniżej podaję link do zdjęcia schematu elektrycznego wtyczki 15-pin, wg standardu ISO. Wtyczki, którą masz przy ciągniku.
Wg rys. 6.5 na 12 PIN-ie jest podane sterowanie podnoszoną osią. Muszę zaznaczyć, że wiele funkcji jest jako "Opcja" więc ten pin może być w ogóle niewykorzystany. Tak w ciągniku, jak i w naczepie.
Dla własnego (i chyba przede wszystkim ciągnika-naczepy) bezpieczeństwa sprawdziłbym, czy w ogóle są podpięte kable do 12 PIN-u w gnieździe w ciągniku.
Możesz się wpiąć w ten pin przełącznikiem z kabiny.
Ja bym zrobił w ten sposób - z przełącznika, który masz w naczepie (sterowanie zrobione przez poprzedniego właściciela) wpiąć przewody w wiązkę elektryczną naczepy (11, 12 pin w złączu elektrycznym ISO12098) z tych pin-ów pociągnąć 2-żyłowym przewodem do przełącznika w kabinie.

Schemat elektryczny: Obrazek


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 kwie 2012, 14:01
Posty: 49
GG: 0
Samochód: Volvo

Wracam właśnie od auta i po rozebraniu wtyczki przy ciagniku okazało się ze przy każdym z 15 pinów jest przewód i nie ukrywam że się trochę pogubiłem a i dodam jeszcze że oryginalnie nie mam żadnego przełącznika opuszczania podnoszenia osi w aucie dopiero chcę taki założyć ;) a więc co dalej ?


Podejrzewałem, że może być taka sytuacja.
Ja bym zrobił to w taki sposób: odciąłbym przy ciągniku 2 przewody z pin-ów nr 11 i 12, zaizolował. Oczywiście odciąć w taki sposób, żeby później, w razie konieczności móc je zlutować (zrobić zdjęcie, zapisać, który przewód do którego pin-a). We wtyczce, w miejsce odciętych 2 przewodów wlutować 2-żyłowy przewód i poprowadzić do kabiny i tam zamontować przełącznik klawiszowy.
W naczepie rozebrać puszkę elektryczną (gniazdo ISO 3731, w którym idą kable tylko dla świateł cofania i p/mgłowego) odnaleźć pin-y nr 2 i 6, spisać kolory/numery izolacji przewodów i w tylnej części naczepy odszukać je. Połączyć te przewody z przewodami, które do tej pory szły do przełącznika od opuszczania osi zamontowanego w naczepie.
Podkreślam raz jeszcze. W ten sposób ja bym zrobił. Przede wszystkim na spokojnie i z głową.
Chyba nie muszę przypominać o tym, że wypadałoby wszystko robić przy odłączonym zasilaniu.
Jeszcze jedna uwaga - z racji tego, że woda pryska wszędzie gdzie popadnie spod kół naczepy zastanowiłbym się nad łączeniem wszystkiego w hermetycznej puszce elektrycznej.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 kwie 2012, 14:01
Posty: 49
GG: 0
Samochód: Volvo

Prawie wszystko zrozumiałem tylko po za jednym tzn czy to nie będzie kolidowało z tymi światłami poprzez opuszczenie lub podniesienie osi jak sprawa się z tym będzie miała ?a i to łączenie nie może być razem z przewodami w puszce do której podpina się przewód elektryczny?


Nie widzę powodu, dla którego taka przeróbka miałaby wprowadzać zakłócenia w działaniu świateł cofania, p/mgłowych.
Dlaczego? Otóż Ty wykorzystujesz (w gnieździe ISO 3731) pin-y 2 i 6, natomiast światło cofania jest podpięte w tymże gnieździe pod pin 3, światło p/mgłowe pod pin 7. Analogicznie ma się sprawa z gniazdem 15-pin, mianowicie wykorzystujesz pin-y 11 i 12, a do świateł cofania używany jest pin 8, zaś świateł p/mgłowych pin 3.
Co do podłączeń: rozebranie puszki elektrycznej na przedniej ścianie naczepy tylko wykorzystane jest do identyfikacji kolorów/numerów przewodów które będziesz wykorzystywał. Zrobisz zdjęcia/rozrysujesz/spiszesz jak to jest podłączone, skręcasz do kupy. Później w tylnej części naczepy masz złącze elektryczne i tam odszukujesz interesujące Cię przewody, i tam się wpinasz przewodami, które do tej pory szły do przełącznika. Całość (złącze elektryczne, które pewnie będziesz rozbierał) warto zamknąć w puszce hermetycznej.
A na ciągniku - wpuszczasz przez dławik do 15-pinowego złącza 2-żyłowy przewód, który lutujesz do odpowiednich pinów a drugi koniec do kabiny.

Mam nadzieję, że nie namieszałem.

EDIT
Cytuj:
a i to łączenie nie może być razem z przewodami w puszce do której podpina się przewód elektryczny?
Owszem, możesz i tak zrobić. Podciągnąć z końca naczepy osobny przewód 2-żyłowy, jako przedłużenie tego, który jest w tym momencie podłączony do przełącznika.
W takim przypadku proponowałbym odcięcie przewodów w puszce, wlutowanie w to miejsce kabla, który osobno poprowadziłeś. Odcięcie przewodów ma na celu uniknięcie "puszczenia prądu" w nieznane miejsce w naczepie a co za tym idzie spowodowania możliwego zwarcia.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 kwie 2012, 14:01
Posty: 49
GG: 0
Samochód: Volvo

No już wszystko wydaje mi się coraz jaśniejsze i moje chyba ostanie 2 pytania :)
To podpięcie przewodów co były do tej pory przy przełączniku może mieć miejsce przy gnieździe w ramie od przodu naczepy pod piny 2 i 6 czy koniecznie musze to zrobić w ramie przy puszce elektrycznej aa i jeszcze jedno w dalszym ciągu jeden z przewodów który będzie podłączony do przełącznika ma jedno zwoje wyjście z gniazda ABS przy naczepie pod pinem 2 mam rozumieć że to nie przeszkadza?
P.S. co to jest dławik ?;P


Dławik: http://www.favore.pl/156435_dlawik-kabl ... sztuk.html
Znajduje się on w miejscu, w którym przewód wchodzi we wtyczkę.

A podpięcie może być bezpośrednio w gnieździe, zresztą właśnie edytowałem posta wspominając o tym :)


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 kwie 2012, 14:01
Posty: 49
GG: 0
Samochód: Volvo

A z tym ABS co pisałem nic nie będzie przeszkadzać?


Właśnie nie bardzo rozumiem o co chodzi z tym ABSem


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 kwie 2012, 14:01
Posty: 49
GG: 0
Samochód: Volvo

Chodzi mi o to że do tej pory było to podłączone w następujący sposób:
Jeden przewód jest pociągnięty z gniazda ABS-u z pinu 2-go przy naczepie (z przodu) do przełącznika który jest ulokowany obok i przykręcony do ramki a drugi idzie gdzieś z ramy chyba od zaworu elektromagnesu podnoszenia osi i biegnie do przełącznika jak jest wył zapłon w aucie to oś opada a jak jest włączony to się podnosi a no i wiadomo że jak jest przycisk ustawiony na podniesienie to po przekręceniu zapłonu na "on" to się podnosi :)


Zrobiłbym tak:
Żeby uniknąć jakichkolwiek komplikacji odpiąłbym oba przewody od przełącznika, złączył z przewodem, który będziesz podłączał w gnieździe na przedniej ściany naczepy. Po prostu zrobić zwykłą "przedłużkę" przewodów biegnących w chwili obecnej do przełącznika.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 kwie 2012, 14:01
Posty: 49
GG: 0
Samochód: Volvo

czyli tak jak była mowa wcześniej do zamiast do przełącznika to do pinu 2 i 6 i dalej w ciągniku tak jak pisaliśmy
Czyli to że jeden kabel idzie z gniazda ABS-u z pinu 2 nie będzie problemem?


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 16 lut 2006, 16:37
Posty: 2124
GG: 4819725
Samochód: MAN
Lokalizacja: Baćkowice

Cytuj:
czyli tak jak była mowa wcześniej do zamiast do przełącznika to do pinu 2 i 6 i dalej w ciągniku tak jak pisaliśmy
Czyli to że jeden kabel idzie z gniazda ABS-u z pinu 2 nie będzie problemem?
W ABS-ie w pinie 2 masz plus"+" po stacyjce czyli przekręcasz kluczyk i masz 24V w tym pinie. Z tego co piszesz wygląda że to jest zasilanie podnoszenia osi od tego pinu 2 idzie kabel do elektrozaworu a po drodze jest jeszcze przełącznik. Po przekręceniu kluczyka oś automatycznie idzie Ci do góry chyba że sam ręcznie wyłączysz ją przyciskiem to wtedy opadnie. Lub gdy oś jest już w górze to po wyłączeniu zapłonu automatycznie opada :wink:
Tak zasilanie możesz pociągnąć z gniazda ABS Auta następnie dać przełącznik klawiszowy. teraz kabel który idzie od klawisza do elektrozaworu osi musi iść przez kabel spiralny od świateł tak jak pisał Jeszkin[/b. Nie ma innej opcji bo w ABSie wszystkie żyły już masz zajęte.

_________________
MAN


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 kwie 2012, 14:01
Posty: 49
GG: 0
Samochód: Volvo

No to z tego co mi tutaj panowie wytłumaczyliście to już mam dużą "jasność" więc jutro zabieram się do pracy i obiecuję że napiszę o efektach ;D
puki co pozdrawiam i Dobranoc ;D


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 kwie 2012, 14:01
Posty: 49
GG: 0
Samochód: Volvo

Cześć Panowie
Z góry przepraszam za post pod postem
Sprawa wygląda tak że nie mogłem dobrać się do auta ponieważ było cały czas w trasie i dopiero miałem dostęp w sobotę i patrząc na to wszystko troche inaczej chciałbym to zrobić, jak pisał wcześniej Jester wtyka przy Volvie ma na 12 Pinie sterowanie podnoszoną osią w naczepie i z naczepy postanowiłem pociągnąć 1no żyłowy kabel przez gniazdo, wtykę od świateł "wstecznych" i dalej pod owy Pin 12 bo po podaniu bezpośrednio napięcia 24v na kabel od elektrozaworu os się podnosi i teraz moje pytanie brzmi gdzie mogę w kabinie znaleść wyjście przewodu który znajduję się z tyłu za kabiną w gnieździe kabel jest koloru szaro-czerwonego czyżby gdzieś przy bezpiecznikach? Wtedy bezposrednio bym podpial sie pod zasilanie 24v gdzies w kabinie bezpiecznik i przelacznik
pozdro


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 16 lut 2006, 16:37
Posty: 2124
GG: 4819725
Samochód: MAN
Lokalizacja: Baćkowice

Nie ma problemu jeżeli tylko przy tablicy bezpieczników znajdziesz ten kabel :wink: Najlepiej popatrz gdzie idzie ta cała wiązka bo może być tak że gdzieś się rozgałęzia lub coś jest pod nią podpięte i wtedy wyjdą jaja :mrgreen:

_________________
MAN


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 kwie 2012, 14:01
Posty: 49
GG: 0
Samochód: Volvo

Siema z góry dzięki wszystkim za pomoc ;D
Sprawę rozwiązałem tak że puściłem do gniazda naczepy jeden kabel od elektrozaworu osi pod pin 2 później przez przewód spiralny do gniazda 15 pinowego w aucie pod pin 11. Dalej uciąłem oryginalny kabel z gniazda (bo nie mogłem znaleść go w kabinie) i polutowałem z jednożyłowym który puściłem przez ramę razem z innymi i dalej do kabiny przełącznik bezpiecznik i do stałego "+ 24v" (bez kluczyka) wszystko ładnie poskładałem jak być powinno i działa tak jak chciałem jak by ktoś coś chciał więcej wiedzieć pytać na pw :)


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 15 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: