Strona 1 z 1 [ Posty: 19 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 15 mar 2020, 18:43

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 mar 2020, 18:38
Posty: 5

Hej,
zastanawiam się od dawna nad kwestią pojazdów ponadnormatywnych i kwestii dokumentacji.
Rozumiem, iż zezwolenie odpowiedniej kategorii jest niezbędne gdy pojazd przekracza dopuszczalny nacisk na osie przewidziany dla danej drogi, bądź dopuszczalną masę całkowita dla danego typu pojazdu (w odniesieniu do rozporządzenia) - jednak co taki pojazd ma wpisane w dowód/dowody rejestracyjne, aby stwierdzić czy w ogóle jest technicznie przystosowany do takich przewozów?
Jak są interpretowane przypadki gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdu (z dokumentacji, np.dowodu rejestracyjnego) wynosi 40 ton, a podczas kontroli ujawnione jest jej przekroczenie? Czy w tym przypadku rozpatrywane jest po prostu przeciążenie czy może brak zezwolenia - mimo, iż pojazd technicznie nie jest przystosowany do przejazdów nienormatywnych?


Post Wysłano: 16 mar 2020, 22:14
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6103
GG: 67304750
Lokalizacja: Wrocław

otóż:
nie dopuszcza się przekraczania nacisku na oś, bo to powoduje uszkodzenie drogi, więc jeżeli ładunek przekracza standardowe DMC, pojazd (zespół pojazdów) musi być wyposażony w taką ilość osi, aby te naciski nie zostały przekroczone.

od 19.10.2012 mamy nowe przepisy, które dzielą przewozy i zezwolenia na VII kategorii, co więcej niższe kategorie mogą być na jakiś okres czasu (stałe), poprzednio były jednorazowe.

przykład:
gdy pracowałem budownictwie drogowym mieliśmy takie maszyny jak frezarki i recyklery (do zagęszczania nasypów).
problem tkwił w tym, że maszyny te (frezarki o szerokości bębna 2000mm) ważyły około 31-32 ton.

zespół pojazdów do przewożenia takich maszyn składał się z ciągnika 3-osiowego i naczepy 4-osiowej.
ponieważ już sam ten zespół pojazdów ważył na pusto około 16 ton, gdy dodało się ładunek wychodziło w sumie prawie 50 ton.

gdy poprzednio były zezwolenia jednorazowe, na które czekało się 2 tygodnie w obrębie jednego województwa, a gdy jechało się powiedzmy z Wrocławia do Szczecina, to trzeba było czas oczekiwania pomnożyć razy 3 (dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie), mając napięte terminy robót i stale zmieniające się potrzeby, wystawiałem CMR z fikcyjną wagą maszyny pozwalającą się zmieścić w 40 tonach.

po wejściu nowych przepisów można wystąpić o zezwolenie stałe i kombinowanie nie jest już konieczne.

co do przeciążenia:
przy budowie AOW miałem w szczycie robót około 800 rozładunków dziennie, wagi były do 60 ton i zdarzyło się parę razy, że zabrakło skali.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 16 mar 2020, 23:17

Moderator

Online

Online

Moderator


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 4554

Szczegół, ale zwykły ciągnik z plandeką waży ~15t, gdzie standardowa firana to tekturowa naczepa przy tych do transportu maszyn, a i sam ciągnik 3 osiowy jest cięższy niż 4x2.
4 osiowe semi emtecha waży średnio (katalogowo) 10,4t
https://emtech.org.pl/katalog/katalog_pl/#page/4

3 osiowy ciągnik, według tego co piszą w ogłoszeniach to blisko 9t (6x2).
https://www.otomoto.pl/oferta/volvo-fh1 ... a84397fa6b
https://www.otomoto.pl/oferta/scania-sc ... a84397fa6b

Razem, na pusto - w okolicach 20t, a nie 15t, co i tak uważam za dobry wynik.


Post Wysłano: 17 mar 2020, 7:05
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6103
GG: 67304750
Lokalizacja: Wrocław

faktycznie masa własna powinna być większa.
pisałem z pamięci o tym czym zajmowałem się 9-10 lat temu.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 17 mar 2020, 11:49

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 mar 2020, 18:38
Posty: 5

Dzięki za odpowiedzi, nadal jednak nie widzę odpowiedzi na moją wątpliwość :)
Może przedstawię to na przykładzie.
Mamy zespół pojazdów (do przejazdów nienormatywnych) którego DMC wynosi przypuśćmy 60’ton i te 60 ton mamy na wadze - staramy się o odpowiednie zezwolenie i jest w porządku.
A co gdy mamy zespół pojazdów o DMC do 40’ton (zgodnie z dokumentami), a podczas kontroli okaże się, że waga wskazuje 50 ton - karani jesteśmy za brak zezwolenia czy za przekroczenie DMC pojazdu?


Post Wysłano: 17 mar 2020, 12:24

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 4058
Samochód: orange i grafitowy

w takim przypadku jest chyba kilka kar - dla kierowcy, dla zarządzającego transportem, dla firmy i dla załadowcy - to z ustawy o transporcie drogowym, oraz z ustawy z drogach publicznych w zakresie nacisków na ośie - to kara dla firmy transportowej.
nie płaciłem jeszcze nigdy ale z informacji prasowych wynika że kary idą w tysiące złociszy.
dodatkowo powstaje konieczność przeładunku na odpowiedni pojazd .
odszukaj firmę z okolic Radomia wożą szamba betonowe i zawsze są przeładowani - może podzielą sie informacją ile popłacili.

_________________
transport w stagnacji ......nie do końca
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 17 mar 2020, 12:37

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 mar 2020, 18:38
Posty: 5

Nie interesują mnie nawet kwoty tylko o kwalifikacje czynu - jak to jest rozpatrywane :) brak zezwolenia vs.przeładowanie.


Post Wysłano: 17 mar 2020, 15:59
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6103
GG: 67304750
Lokalizacja: Wrocław

musisz przeczytać Ustawę - Prawo o Ruchu Drogowym, szczególnie Art. 64 oraz Ustawę o Transporcie Drogowym.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 17 mar 2020, 18:52

Moderator

Online

Online

Moderator


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 4554

Do gabarytów to występuje się po jakiś kwit do ministerstwa, żeby zarejestrować DMC zestawu wyższe niż 40 t. Nie pamiętam jak to się nazywało, ani specjalnie w tym biegły nie jestem.

Przy drewnie, gdy masa pojazdu nie zgadzała się z rzeczywistą (była zaniżona) to coś tam kładli + zabierali dowód.


Post Wysłano: 17 mar 2020, 20:58

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 mar 2020, 18:38
Posty: 5

Znam ustawę oczywiście. Po prostu ciekawi mnie tak naprawdę podejście podczas kontroli.
Wiadomo, że sam fakt przejazdu nienormatywnego stanowi o tym, ze ten pojazd musi to obciążenie wytrzymać tzn. Ciągnik + naczepa + przyczepa mają łącznie DMC - przypuśćmy to 60 ton. I w związku z tym staramy się o zezwolenie bo w przepisach maksymalna masa zespołu pojazdów to 40 ton - wszystko jasne.
Ale tak jak pisałam, co w sytuacji gdy jedziemy standardowym zestawem o DMC 40’ton, a przewozimy więcej - jak się okazuje? Za co jesteśmy karani, za przeładowanie czy za brak zezwolenia?
I tyle :) Pozdrawiam i dzięki za odpowiedzi!


Post Wysłano: 17 mar 2020, 21:42

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 05 gru 2010, 17:24
Posty: 4935
Samochód: Volvo FH

Na tej zasadzie, to każdy ładuje ile chce, i co chce, wypisuje sobie dowolny kwit, typu Wz, cmr z 24t ładunku, i pali głupa że "ja nie wiedział, przecież na papierze jest 24t".

Są na ten temat artykuły w sieci.
Aktualne prawo jest takie, że dostajesz za naciski, i za niemanie zezwolenia na przewóz ponadnormatywny. Razem coś ok 15kzł, za jednorazowy przypał.

Ja namawiam, serio jestem za. I nabierzcie tych leasingów, a potem niech was gonią jak psów. Itd co wieczór pod bramą.
I na dniu każdy jeden wyjęty, nawet na pusto, tak prewencyjnie.
I dowody zabierane a to za lustro rampowe, a to za różny wzór bieżnika, a to 2godzinne trzepanie dla zasady...

Czemu ludzie są takie durne? Prawo stanowi 40t dmc. Koniec pieśni. Kup sobie taki zestaw, żeby się mieścił.

Już bydło od szamb na Wra, jest nauczone kultury, czekają na koniec leasingów, zostaną zestawy max 5 osi, i będzie legal.
Ci od kontenerów z 7 czy 8 osi też. Zresztą tych to i tak Bozia wystarczająco pokarała koronawirusem w Chinach :D .

_________________
Naczelny Prywaciarz WC :).


Ostatnio zmieniony 17 mar 2020, 21:47 przez Kierownik, łącznie zmieniany 1 raz.

Post Wysłano: 17 mar 2020, 21:45
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6103
GG: 67304750
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
1. Znam ustawę oczywiście...

2...Ale tak jak pisałam, co w sytuacji gdy jedziemy standardowym zestawem o DMC 40’ton, a przewozimy więcej - jak się okazuje? Za co jesteśmy karani, za przeładowanie czy za brak zezwolenia?...

3...Ciągnik + naczepa + przyczepa mają łącznie DMC - przypuśćmy to 60 ton...
1. pierwsze zdanie to troszeczkę na wyrost, bo musisz przeczytać w PoRD chociaż definicje - Art. 2.

2. jeżeli pojazdem przewozi się za dużo towaru luzem, na paletach itp. wagowo, to płacisz za przeładowanie,
jeżeli jednak przewozisz "ładunek niepodzielny", a to jest w definicjach, płacisz za brak zezwolenia i przeładowanie.

3. takie zespoły pojazdów (25,25m długości 60t DMC, złożone z trzech elementów) nie są dopuszczone do ruchu w naszym kraju.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 18 mar 2020, 0:31

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 mar 2020, 18:38
Posty: 5

Cytuj:
Cytuj:
1. Znam ustawę oczywiście...

2...Ale tak jak pisałam, co w sytuacji gdy jedziemy standardowym zestawem o DMC 40’ton, a przewozimy więcej - jak się okazuje? Za co jesteśmy karani, za przeładowanie czy za brak zezwolenia?...

3...Ciągnik + naczepa + przyczepa mają łącznie DMC - przypuśćmy to 60 ton...
1. pierwsze zdanie to troszeczkę na wyrost, bo musisz przeczytać w PoRD chociaż definicje - Art. 2.

2. jeżeli pojazdem przewozi się za dużo towaru luzem, na paletach itp. wagowo, to płacisz za przeładowanie,
jeżeli jednak przewozisz "ładunek niepodzielny", a to jest w definicjach, płacisz za brak zezwolenia i przeładowanie.

3. takie zespoły pojazdów (25,25m długości 60t DMC, złożone z trzech elementów) nie są dopuszczone do ruchu w naszym kraju.
1. A którą definicje pominęłam bądź pomyliłam? Czytałam, rozumiem, znam od lat ;)
I o taką odpowiedz jak w punkcie 2 mi chodziło.
Dla jasności - chodziło mi o sama interpretacje uregulowań prawnych, a nie w żadnym wypadku o omijanie prawa. Wszystko jasne.
Co do punktu 3 - jasne, racja.

Kierownik - odpowiedzialność za bzdury w CMR to zupełnie inny temat. Na szczęście dość szczegółowo uregulowany.


Post Wysłano: 18 mar 2020, 7:51
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6103
GG: 67304750
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
...1. A którą definicje pominęłam bądź pomyliłam? Czytałam, rozumiem, znam od lat...
"ładunek niepodzielny".

gdybyś znała tą definicję nie musiałabyś szukać odpowiedzi na pytanie 2.

to że czytałaś - być może, to że znasz od lat - też możliwe, ale jeszcze nie tak dawno mieliśmy w Art.2 definicje 43 pozycje, dzisiaj mamy ich 86, a parę ma pozycje a, b i nawet c.
są takie ciekawe jak:
- śluza dla rowerów,
- szkoda istotna,
- profil kandydata na kierowcę,
- urządzenie rejestrujące,
- kategoria pojazdu,
- pojazd kompletny,
- pojazd produkowany w małych seriach,
- pojazd z końcowej partii produkcji,
- wprowadzenie do obrotu,
- kalibracja blokady alkoholowej,
- niezgodność.

jest jeszcze wiele innych, przytoczyłem tu te najciekawsze (moim zdaniem).

poza tym jaka trudność?
przecież możesz zadzwonić lub napisać do ITD i dostaniesz wiążącą odpowiedź.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 18 mar 2020, 8:07

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 4058
Samochód: orange i grafitowy

ITD na zadane pytania nie odpisuje (nawet przez e-puap) .... :D a może nie miałem szczęścia.

_________________
transport w stagnacji ......nie do końca
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 18 mar 2020, 23:22
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 06 maja 2007, 17:40
Posty: 2038
GG: 1
Samochód: Volvo takie, że a FE....
Lokalizacja: DK94

Jest wbite "w papierach" że to pojazd do ponadgabarytów, w roburze miałem jak byk wbite DMC zestawu 50t i naciski na osie naczepy po 10t każda. Tu (chyba, nie pamiętam już) wbijane są techniczne naciski na osie. Jeśli przy kontroli wtopa to idzie kwestia nacisków, dmc i podzielności ładunku.

_________________
Wysłano z budki telefonicznej...

Za Roburem wszyscy sznurem...


Post Wysłano: 19 mar 2020, 21:54
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 sie 2005, 22:54
Posty: 580
GG: 5017136
Samochód: Stralis II 6x2
Lokalizacja: PSE

W papierach to jest wpisane normalnie, że zestaw do 40t niezależnie jaka by była jego techniczna ładowność. Dopiero po uzyskaniu odstępstwa, w wydziale komunikacji dopisują adnotacje urzędowa ile faktycznie i teraz zgodnie z techniczna ładownością może ważyć zestaw z ładunkiem.
Oczywiście jeśli przepisy to przewidują to nadal wymagane jest odpowiednie zezwolenie na przejazd w przypadku transportu ładunku ponadnormatywnego - żeby sobie który byznesmen nie pomyślał.

_________________
:twisted: Latam Iveco - i to całkiem daleko...


Post Wysłano: 20 mar 2020, 21:14
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6103
GG: 67304750
Lokalizacja: Wrocław

nie do końca tak jest.

DMC zespołu pojazdów:
a) dwuosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa - 40 ton,
b) trzyosiowy ciągnik siodłowy i dwu- lub trzyosiowa naczepa - 40 ton,
c) trzyosiowy ciągnik siodłowy i trzyosiowa naczepa przewożąca 40-stopowy kontener ISO w transporcie kombinowanym - 44 tony.

czyli:
1. ciągnik dwuosiowy w dowodzie w rubryce F3 (dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów) może mieć maksymalnie 40 ton, a trzyosiowy może mieć 44 tony,
2. bez zezwolenia można jechać zespołem pojazdów o DMC i rzeczywistej masie całkowitej 44 tony pod warunkiem:
- odpowiedniej ilości osi,
- przewożenia 40-stopowego kontenera,
- transportu do/z portu lub pociągu.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 24 mar 2020, 8:35
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6103
GG: 67304750
Lokalizacja: Wrocław

nie znalazłem sensowniejszego miejsca gdzie mógłbym to umieścić:

Obrazek

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 19 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: