wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
https://wagaciezka.com/

Schemat podłączenia dodatkowego oświetlenia
https://wagaciezka.com/viewtopic.php?t=42905
Strona 1 z 1

Autor:  Atego [ 10 sie 2014, 12:43 ]
Tytuł:  Schemat podłączenia dodatkowego oświetlenia

Wiem że ten temat był poruszany już kilka razy, ale nie znalazłem żadnych konkretów. Był wcześniej temat bodajże założony przez Kiepskiego, gdzie wszystko było czarno na białym, ale albo nie potrafię go znaleźć, albo dziwnym trafem wyparował.

Myślę że gdyby schematy okazały się prawidłowe, a temat byłby bogaty w treść merytoryczną, to można by go przykleić i pozostawić, by w przyszłości uniknąć setnego pytania jak podłączyć dodatkowe oświetlenie.

Jaka jest funkcja styku 86 w przekaźniku zwiernym 541? Jest to styk sygnałowy?

Przykładowo chcę założyć halogeny na osobnym włączniku, które po przełączeniu na ON będą świecić:
- pozycje w momencie włączenia świateł pozycyjnych/mijania
- drogowe w momencie włączenia świateł drogowych

Czy "schemat" jest prawidłowy?
Obrazek


Natomiast obrysy po prostu: włącznik na ON - świecą, na OFF nie świecą.
Czy "schemat" jest prawidłowy?
Obrazek

I co ze stykiem 86 w tym przypadku? Można zostawić pusty, czy powinno się go zewrzeć ze stykiem 30?
Obrazek

I pytanie bonusowe: w jakiej sytuacji może przydać się styk 87a?

Autor:  użytkownik usunięty [ 10 sie 2014, 13:22 ]
Tytuł:  Re: Schemat podłączenia dodatkowego oświetlenia

Rozumiem, że w tym przypadku http://imgur.com/HZ3Fvl0
przed stykiem nr 30 masz podany wyłącznik? Jeśli tak, to wywal go, bo uwędzi się po którymś włączeniu. Pociągnij do styku nr 30 +24V (z akumulatorów lub z listwy w skrzynce bezpieczników) i przed nim daj bezpiecznik - w obu przypadkach.
Pozycyjne:
Pomiędzy styk 86 i "Sygnał ze świateł pozycyjnych" dajesz przełącznik klawiszowy - możesz w dowolnym momencie wyłączyć "dodatkowe" postojowe.

Dodatkowe oświetlenie drogowe:
Ten sam zabieg przeprowadzasz, co w przypadku pozycyjnych, z tym, że na styk 86 podajesz przez przełącznik klawiszowy "Sygnał ze świateł drogowych"

W tym przypadku http://imgur.com/4faegnt
Podajesz na styk nr 86 sygnał od załączonych świateł pozycyjnych. Styki 86 oraz 85 są to styki od cewki, która łączy styk 30 ze stykiem 87 (lub rozłącza styk 30 i styk 87a w przypadku, gdy zostanie podane zasilanie na styk 86)

Stosując się do tych dwóch opisanych sytuacji przykład http://imgur.com/8ajeAB4 kompletnie nie będzie Ci potrzebny.

W odpowiedzi do Twojego bonusowego pytania: podając +24V na styk nr 30 masz na styku 87a cały czas +24V (funkcja przekaźnika "Normalnie zamknięty"). Z chwilą podania zasilania na styk 86 +24V (lub +12 - w zależności od rodzaju przekaźnika) następuje rozłączenie styków nr 30 i 87a i tym samym obwód zostaje przerwany. Czyli taką funkcję możesz wykorzystać np. do świateł do jazdy dziennej. W tym przypadku sygnałem sterującym przekaźnikiem będzie podanie +24V na styk 86 z chwilą załączenia świateł mijania. Nastąpi wówczas przerwa w obwodzie (rozwarcie styków 30 i 87a) i tym samym wyłączenie świateł do jazdy dziennej - tak, jak wymagają tego przepisy.

Autor:  Atego [ 10 sie 2014, 14:00 ]
Tytuł:  Re: Schemat podłączenia dodatkowego oświetlenia

Takiej odpowiedzi oczekiwałem. Wszystko jasno wytłumaczone. Dziękuję Ci bardzo Jester. Wieczorem przerobię schematy i wrzucę do tematu.

Pozdrawiam.

Autor:  użytkownik usunięty [ 10 sie 2014, 20:29 ]
Tytuł:  Re: Schemat podłączenia dodatkowego oświetlenia

Nie ma za co. Generalnie zasada jest taka, że sterowanie przekaźnikiem puszczamy przez przełącznik, zaś zasilanie bezpośrednio z akumulatora (lub alternatora) przez bezpiecznik do przekaźnika i stamtąd do odbiornika.

Autor:  Kermiter [ 10 sie 2014, 21:13 ]
Tytuł:  Re: Schemat podłączenia dodatkowego oświetlenia

Dla mnie podlaczanie dwóch obrysów przez przekaznik to jak impotent który zakłada prezerwatywa do akcji, bez przesady ale diodowe maja po 1-2W mocy, żarówkowe po 5W i ile razy podłaczałem jakies lampki u wszystkich producentów i nigdy nie bylo zadnych niepokojących oznak.

Autor:  użytkownik usunięty [ 10 sie 2014, 21:29 ]
Tytuł:  Re: Schemat podłączenia dodatkowego oświetlenia

Widzisz, ja mam "dołożone" 13 obrysów po 2W każdy. W sumie (przy napięciu +24V) daje to circa 26W i mam puszczone przez przekaźnik. Nigdy nie byłem dobry z liczenia wartości prądu, dlatego też nie mam pojęcia, jaki prąd płynie przez przełącznik. Nie wspominając o jakimś-tam "cosinus fi" i z czym to się je. Nie wspominając już o zasadach doboru przekroju przewodu do wartości prądu pobieranego przez odbiornik.

Autor:  jabson [ 10 sie 2014, 21:44 ]
Tytuł:  Re: Schemat podłączenia dodatkowego oświetlenia

To ja się zapytam. Jakie przekrój kabla należałoby zastosować do podłączenia halo?

Autor:  MAN [ 10 sie 2014, 21:49 ]
Tytuł:  Re: Schemat podłączenia dodatkowego oświetlenia

26W czyli cały 1A :mrgreen:
Do halo starczy z 2,5 kwadrat na lampe

Autor:  użytkownik usunięty [ 10 sie 2014, 21:52 ]
Tytuł:  Re: Schemat podłączenia dodatkowego oświetlenia

Czyli w takim wypadku to ja musiałbym dać 10 mm w kwadracie na 4 dalekosiężne.

Autor:  jabson [ 10 sie 2014, 21:55 ]
Tytuł:  Re: Schemat podłączenia dodatkowego oświetlenia

10mm to nie za grube?

Autor:  Luka [ 10 sie 2014, 22:03 ]
Tytuł:  Re: Schemat podłączenia dodatkowego oświetlenia

Spotkałem się z przelicznikiem 10A - 1mm^2

Autor:  fliege [ 26 mar 2015, 10:33 ]
Tytuł:  Re: Schemat podłączenia dodatkowego oświetlenia

Ja mam pytanie skąd wziąć sygnał dla przekaźnika w Volvie FH 2003r. Chce podłączyć obrysówki na przekaźniku, więc gdzie najlepiej się wpiąć żeby LCM nie cierpiał?

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/