Laboratorium COCH

Auto-Mix - lodówki samochodowe, klimatyzatory postojowe, usługi transportowe, transport międzynarodowy.

40TON.netNaprawa foteli TIR



Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
PostWysłano: 10 sie 2014, 12:43 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25 lut 2005, 18:59
Posty: 775
GG: 1
Wiem że ten temat był poruszany już kilka razy, ale nie znalazłem żadnych konkretów. Był wcześniej temat bodajże założony przez Kiepskiego, gdzie wszystko było czarno na białym, ale albo nie potrafię go znaleźć, albo dziwnym trafem wyparował.

Myślę że gdyby schematy okazały się prawidłowe, a temat byłby bogaty w treść merytoryczną, to można by go przykleić i pozostawić, by w przyszłości uniknąć setnego pytania jak podłączyć dodatkowe oświetlenie.

Jaka jest funkcja styku 86 w przekaźniku zwiernym 541? Jest to styk sygnałowy?

Przykładowo chcę założyć halogeny na osobnym włączniku, które po przełączeniu na ON będą świecić:
- pozycje w momencie włączenia świateł pozycyjnych/mijania
- drogowe w momencie włączenia świateł drogowych

Czy "schemat" jest prawidłowy?
Obrazek


Natomiast obrysy po prostu: włącznik na ON - świecą, na OFF nie świecą.
Czy "schemat" jest prawidłowy?
Obrazek

I co ze stykiem 86 w tym przypadku? Można zostawić pusty, czy powinno się go zewrzeć ze stykiem 30?
Obrazek

I pytanie bonusowe: w jakiej sytuacji może przydać się styk 87a?


Na górę
PostWysłano: 10 sie 2014, 13:22 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 mar 2006, 11:34
Posty: 4966
Samochód: Civic 1.5iLS VTEC
Lokalizacja: 50.00N 20.91E; KO00LA
Rozumiem, że w tym przypadku http://imgur.com/HZ3Fvl0
przed stykiem nr 30 masz podany wyłącznik? Jeśli tak, to wywal go, bo uwędzi się po którymś włączeniu. Pociągnij do styku nr 30 +24V (z akumulatorów lub z listwy w skrzynce bezpieczników) i przed nim daj bezpiecznik - w obu przypadkach.
Pozycyjne:
Pomiędzy styk 86 i "Sygnał ze świateł pozycyjnych" dajesz przełącznik klawiszowy - możesz w dowolnym momencie wyłączyć "dodatkowe" postojowe.

Dodatkowe oświetlenie drogowe:
Ten sam zabieg przeprowadzasz, co w przypadku pozycyjnych, z tym, że na styk 86 podajesz przez przełącznik klawiszowy "Sygnał ze świateł drogowych"

W tym przypadku http://imgur.com/4faegnt
Podajesz na styk nr 86 sygnał od załączonych świateł pozycyjnych. Styki 86 oraz 85 są to styki od cewki, która łączy styk 30 ze stykiem 87 (lub rozłącza styk 30 i styk 87a w przypadku, gdy zostanie podane zasilanie na styk 86)

Stosując się do tych dwóch opisanych sytuacji przykład http://imgur.com/8ajeAB4 kompletnie nie będzie Ci potrzebny.

W odpowiedzi do Twojego bonusowego pytania: podając +24V na styk nr 30 masz na styku 87a cały czas +24V (funkcja przekaźnika "Normalnie zamknięty"). Z chwilą podania zasilania na styk 86 +24V (lub +12 - w zależności od rodzaju przekaźnika) następuje rozłączenie styków nr 30 i 87a i tym samym obwód zostaje przerwany. Czyli taką funkcję możesz wykorzystać np. do świateł do jazdy dziennej. W tym przypadku sygnałem sterującym przekaźnikiem będzie podanie +24V na styk 86 z chwilą załączenia świateł mijania. Nastąpi wówczas przerwa w obwodzie (rozwarcie styków 30 i 87a) i tym samym wyłączenie świateł do jazdy dziennej - tak, jak wymagają tego przepisy.

_________________
Naczelny Milicjant Forum wagaciezka.com

Odcięcie? Jakie k***a odcięcie!? MAX 8-3


Na górę
PostWysłano: 10 sie 2014, 14:00 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 25 lut 2005, 18:59
Posty: 775
GG: 1
Takiej odpowiedzi oczekiwałem. Wszystko jasno wytłumaczone. Dziękuję Ci bardzo Jester. Wieczorem przerobię schematy i wrzucę do tematu.

Pozdrawiam.


Na górę
PostWysłano: 10 sie 2014, 20:29 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 mar 2006, 11:34
Posty: 4966
Samochód: Civic 1.5iLS VTEC
Lokalizacja: 50.00N 20.91E; KO00LA
Nie ma za co. Generalnie zasada jest taka, że sterowanie przekaźnikiem puszczamy przez przełącznik, zaś zasilanie bezpośrednio z akumulatora (lub alternatora) przez bezpiecznik do przekaźnika i stamtąd do odbiornika.

_________________
Naczelny Milicjant Forum wagaciezka.com

Odcięcie? Jakie k***a odcięcie!? MAX 8-3


Na górę
PostWysłano: 10 sie 2014, 21:13 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 sie 2012, 14:41
Posty: 1918
Samochód: F90 19.362
Lokalizacja: SY
Dla mnie podlaczanie dwóch obrysów przez przekaznik to jak impotent który zakłada prezerwatywa do akcji, bez przesady ale diodowe maja po 1-2W mocy, żarówkowe po 5W i ile razy podłaczałem jakies lampki u wszystkich producentów i nigdy nie bylo zadnych niepokojących oznak.

_________________
"Zawsze choć przez chwile chciałem jeździć TIRem"


Na górę
PostWysłano: 10 sie 2014, 21:29 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 mar 2006, 11:34
Posty: 4966
Samochód: Civic 1.5iLS VTEC
Lokalizacja: 50.00N 20.91E; KO00LA
Widzisz, ja mam "dołożone" 13 obrysów po 2W każdy. W sumie (przy napięciu +24V) daje to circa 26W i mam puszczone przez przekaźnik. Nigdy nie byłem dobry z liczenia wartości prądu, dlatego też nie mam pojęcia, jaki prąd płynie przez przełącznik. Nie wspominając o jakimś-tam "cosinus fi" i z czym to się je. Nie wspominając już o zasadach doboru przekroju przewodu do wartości prądu pobieranego przez odbiornik.

_________________
Naczelny Milicjant Forum wagaciezka.com

Odcięcie? Jakie k***a odcięcie!? MAX 8-3


Na górę
PostWysłano: 10 sie 2014, 21:44 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 lut 2012, 11:06
Posty: 3234
Samochód: w dizlu :D
To ja się zapytam. Jakie przekrój kabla należałoby zastosować do podłączenia halo?


Na górę
PostWysłano: 10 sie 2014, 21:49 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 6087
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA
26W czyli cały 1A :mrgreen:
Do halo starczy z 2,5 kwadrat na lampe

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Na górę
PostWysłano: 10 sie 2014, 21:52 
Offline
Moderator
Awatar użytkownika

Rejestracja: 28 mar 2006, 11:34
Posty: 4966
Samochód: Civic 1.5iLS VTEC
Lokalizacja: 50.00N 20.91E; KO00LA
Czyli w takim wypadku to ja musiałbym dać 10 mm w kwadracie na 4 dalekosiężne.

_________________
Naczelny Milicjant Forum wagaciezka.com

Odcięcie? Jakie k***a odcięcie!? MAX 8-3


Na górę
PostWysłano: 10 sie 2014, 21:55 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 23 lut 2012, 11:06
Posty: 3234
Samochód: w dizlu :D
10mm to nie za grube?


Na górę
PostWysłano: 10 sie 2014, 22:03 
Offline
Moderator

Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 4200
Spotkałem się z przelicznikiem 10A - 1mm^2


Na górę
PostWysłano: 26 mar 2015, 10:33 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 21 wrz 2014, 20:25
Posty: 37
Samochód: Volvo FH12
Ja mam pytanie skąd wziąć sygnał dla przekaźnika w Volvie FH 2003r. Chce podłączyć obrysówki na przekaźniku, więc gdzie najlepiej się wpiąć żeby LCM nie cierpiał?


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  

Forum Samochodowe