Autor
Wiadomość
Tytuł: STAR 266
Post Wysłano: 04 lut 2010, 14:52

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 cze 2009, 20:26
Posty: 56
GG: 12655334
Lokalizacja: Dzierżoniów

witam ponownie;]postanowiłem poruszyć temat naszej chyba najbardziej znanej maszyny wojskowej;]Stara 266;] osobiscie uwazam go za bardzo udana konstrukcje,w terenie sobie klawo radzi no i blokada mostów ktora wyciągnie go z (prawie) kazdego bagna;]a tu pare infomacji :
W 1968 roku rozpoczęły się prace konstrukcyjne nad nowym polskim ciężarowym samochodem terenowym. Pierwsze prototypy zaprezentowano rok później. W latach 1970-1973 trwały prace badawcze oraz przygotowawcze do wprowadzenia modelu do produkcji.

Samochód został wyposażony w silnik S-359 (od 1983 roku S-359M) o mocy maksymalnej 150 KM i maksymalnym momencie obrotowym 432 Nm, pracujący z 5-biegową zsynchronizowaną skrzynią biegów S5-45 produkowaną w Polsce na licencji firmy ZF. Star 266 posiadał również 2-biegowy reduktor SR-380M załączany dźwignią z miejsca kierowcy. Na wyposażeniu pojazdu znajduje się również jednobębnowa lub dwubębnowa wyciągarka.

Model ten posiada wagonową kabinę typu 641 (nieznacznie zmodernizowaną w 1985 roku) z dwoma włazami w dachu oraz odchylanymi oknami przednimi.

Star 266 posiada możliwość pokonywania brodów bez przygotowania o głębokości do 120 cm, natomiast z przygotowaniem do 180 cm. Istnieje również możliwość przeprowadzania auta po dnie, po wcześniejszym przygotowaniu go. Model ten może sprawnie działać przy wilgotności wynoszącej nawet 98% oraz zapyleniu wynoszącym 1,5 g/cm³.
Star 266, który wziął udział w Rajdzie Paryż-Dakar

Pojazdy te używane są przez Wojsko Polskie m.in. w wielu misjach pokojowych, a także jako podwozia dla śmieciarek, taboru asenizacyjnego i wielu innych odmian. Star 266 ukończył morderczy Rajd Paryż-Dakar. Prowadzony był wtedy przez Jerzego Franka i Tomasza Sikorę.

Pojazd ten oprócz armii polskiej wykorzystywany jest/był w armiach: Angoli, Birmy, Jemenu (od 1999 roku), Libii, Węgier a także ZSRR.

Po przejęciu fabryki w Starachowicach przez koncern MAN opracowano nowe modele terenowe Star 944 oraz Star 1466, jednak nie posiadają one takich możliwości jak model 266.

Produkcję zakończono w grudniu 2000 roku, po wprowadzeniu do oferty modelu 1466.
# pokonywanie wzniesień (I bieg terenowy/szosowy) 76 / 41%,
# prędkość maksymalna 90 km/h,
# zuzycie paliwa 27 l/100 km,
# zasięg maksymalny 1040 km.

przy zuzyciu paliwa chciałbym dodac od siebie z podane tutaj 27l/100 km to chyba wynik na pusto po szosie poniewaz zwykle spalal on wiecej w ciezkim terenie z ladunkiem potrafil "zjesc"40litrów;]

_________________
"Ten świat aż taki straszny wcale nie jest,
przestań mówić,że straciłeś już nadzieję,
najgorsze co cię może spotkać niestety to ciepłe piwo i zimne kobiety" :)


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 04 lut 2010, 23:37
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 12 sty 2010, 15:01
Posty: 116
GG: 0
Samochód: MAN

Więc rozwinę temat o kolejne dane taktyczno-techniczne modeli tego Stara i jego następców. Dużo się nie różnią od pierwotnej wersji ale zawsze jakieś porównanie. W kolejności będzie podawane:

1. Podwozie
2. Długość (mm)
3. Szerokość (mm)
4. Wysokość (mm)
5. Prześwit (mm)
6. Masa całkowita (kg)
7. Masa dopuszczalna szosa/teren (kg)
8. Masa przyczepy (kg)
9. Silnik (typ)
10. Moc silnika (kW)
11. Moment obrotowy (obr./min)
12. Prędkość maks. (km/h)
13. Zasięg (km)
14. Zużycie paliwa (l/100)
15. Pokonywane wzniesienia (st.)
16. Pochylenie poprzeczne (st.)
17. Głębokość brodzenia (m)

266
1. 6x6
2. 6820
3. 2500
4. 2690(?) /3155
5. 325
6. 7300
7. 12350/ 10850
8. 4000
9. Star 359M
10. 110
11. 432/1800
12. 90
13. 1050
14. 27
15. 76
16. 41
17. 1,2 (1,8)

520/266
1. 6x6
2. 6680
3. 2500
4. 2680
5. 325
6. -
7. -/11370
8. -
9. Star 359M
10. 110
11. 432/1800
12. 86
13. 1050
14. 27
15. -
16. -
17. 0,9

786/266
1. 6x6
2. 7170
3. 2660
4. 3200
5. 325
6. -
7. -
8. -
9. Star 359M
10. 110
11. 432/1800
12. 85
13. 1050
14. 27
15. -
16. -
17. 1,2

266M
1. 6x6
2. 6900
3. 2540
4. 3220
5. 330
6. 7100
7. 12000/10600
8. 4000
9. MAN D0824 LFL09
10. 114
11. 580/1600
12. 93
13. 650
14. 24
15. 78
16. 41
17. 1,2

1466
1. 6x6
2. 7400
3. 2500
4. 3300
5. 350
6. -
7. 14000
8. 8500
9. MAN D0824 LFL09
10. 162
11. 820/1500
12. 86
13. 600
14. -
15. -
16. -
17. 1,2

514/1466
1. 6x6
2. 7200
3. 2500
4. 3200
5. -
6. -
7. 14000
8. -
9. MAN D0824 LFL09
10. 162
11. 820/1500
12. 85
13. -
14. -
15. -
16. -
17. 1,2


Star 266:
Obrazek

Star 266, który wziął udział w rajdzie Paryż-Dakar:
Obrazek
Stary te spisywały się o wiele lepiej od Jelczy, które też brały udział.

Star 266M:
Obrazek

Star 944:
Obrazek

Star 1466:
Obrazek

_________________
B - sierpień 2006, C - lipiec 2009, E - wrzesień 2009
“Zauważyliście, że każdy jadący wolniej od nas to palant, a szybciej - szaleniec” (George Carlin)
Na nic koni kupa, gdy kierowca dupa!


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 05 lut 2010, 17:55
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 lut 2006, 12:29
Posty: 1365
Lokalizacja: Ostrów Wlkp.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Dwa flagowe Stary 266 plutonu w którym służyłem. Silnik w 266 jest umieszczony wyżej niż w 200, przez co hałas w kabinie jest większy. Leżanka która jest na zdjęciu akurat złożona, może nie była zbyt wygodna, ale do ucięcia sobie krótkiej drzemki podczas zmiany warty była w sam raz, w poziomie trzymały ją aby dwa paski z materiału, jeżeli były od nowości w aucie to np. pod moim ciężarem lubiły się zrywać, wtedy na tunel kładło się apteczkę techniczną, lub kanister 5L które były na wyposażeniu auta i można było delektować się chwilką snu. Te auta w jednostce w której byłem w 90% były wykorzystywane do przewozu osób. Jednak pierwotnie, były przeznaczone do wyciągania z hangarów i holowania na pas startowy samolotów Su-22. Dodam że w terenie te auto naprawdę wiele potrafi, reduktor, napęd 6x6 i blokaty wszystkich mostów robią swoje.


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 05 lut 2010, 18:44
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 12 sty 2010, 15:01
Posty: 116
GG: 0
Samochód: MAN

Cytuj:
Dodam że w terenie te auto naprawdę wiele potrafi, reduktor, napęd 6x6 i blokaty wszystkich mostów robią swoje.
Dokładnie. Zakopać się nim graniczy z cudem i trzeba być na prawdę zdolnym :) Albo nie umieć włączyć blokady dyferencjału... niestety widziałem kiedyś taki przypadek :/

_________________
B - sierpień 2006, C - lipiec 2009, E - wrzesień 2009
“Zauważyliście, że każdy jadący wolniej od nas to palant, a szybciej - szaleniec” (George Carlin)
Na nic koni kupa, gdy kierowca dupa!


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 06 lut 2010, 12:53
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 30 maja 2006, 18:00
Posty: 503
GG: 7138832
Samochód: Jelcz-Scania
Lokalizacja: Tarnów

Obrazek

Obrazek

_________________
Szybszy, nie znaczy lepszy.
B,C,E


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 06 lut 2010, 18:26

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 cze 2009, 20:26
Posty: 56
GG: 12655334
Lokalizacja: Dzierżoniów

ogolnie propo's rajdu Payz-Dakar wiem ze startowała z Polski także ekipa Jelcza która radziła sobie o wiele wiele gorzej.
Podobno Jelcze nie dojechały nawet do mety co Starowi sie udało mimo za duzej ilości spóżnien na punktach kontrolnych co zablokowało Stara w wejściu do klasyfikacji

_________________
"Ten świat aż taki straszny wcale nie jest,
przestań mówić,że straciłeś już nadzieję,
najgorsze co cię może spotkać niestety to ciepłe piwo i zimne kobiety" :)


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 28 mar 2010, 14:28

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 gru 2007, 21:50
Posty: 317
GG: 4628636
Lokalizacja: Warszowice

ObrazekObrazekObrazek

_________________
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 29 mar 2010, 8:16
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 maja 2008, 22:32
Posty: 1482
GG: 6330420
Samochód: CLK Black Series
Lokalizacja: Warszawa

Karakan pierwszy Star to nie 266 tylko 244 a to całkiem inny pojazd.

_________________
Cichanos und Gibon Internationale Spedition u. Logistik GmbH & Co. KG, Hamburg (D) member.


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 29 mar 2010, 10:08
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Pojazd bardzo dobry oprócz silnika. Silnik 359M ma niestety niską trwałość, jak na dzisiejsze czasy za niską. W wojsku to nie przeszkadza bo się mało jeździ.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 29 mar 2010, 10:12

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 gru 2007, 21:50
Posty: 317
GG: 4628636
Lokalizacja: Warszowice

rzeczywiście moj błąd ,ale w dobrej wierze

_________________
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 29 mar 2010, 12:29

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 mar 2005, 13:02
Posty: 186
GG: 6339605
Samochód: STAR 244 GBA Pożarniczy
Lokalizacja: Pawłowice Śląskie

Mam pytanie, czy w wojskowych jednostkach WSP czyli Wojskowej Straży Pożarnej sa na wyposażeniu Stary 266, jeśli tak można prosić o ich fotografie, z góry dziękuję.

_________________
Z wojskowym pozdrowieniem CZOŁEM


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 31 mar 2010, 1:03
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 31 mar 2007, 19:56
Posty: 67
GG: 0

Przecież sam służyłeś w WSP w MW. Mylę się?

_________________
Kolędujemy:

"Ciiiiicha nossssss..." :D


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 31 mar 2010, 9:03

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 mar 2005, 13:02
Posty: 186
GG: 6339605
Samochód: STAR 244 GBA Pożarniczy
Lokalizacja: Pawłowice Śląskie

nie w MW ale w samej WSP przez jakiś czas, ale u nas na wyposażeniu jednostki był Jelcz 005 GBA 2,5/16 na podwoziu stara 244, a włąśnie pytam czy są albo były stary 266 na wyposażeniu wojskowych straży.

_________________
Z wojskowym pozdrowieniem CZOŁEM


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 17 kwie 2010, 1:26

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 20 cze 2009, 20:26
Posty: 56
GG: 12655334
Lokalizacja: Dzierżoniów

Z tego co udało mi się dowiedzieć niestety Starów 266 w WSP nie było;-(

_________________
"Ten świat aż taki straszny wcale nie jest,
przestań mówić,że straciłeś już nadzieję,
najgorsze co cię może spotkać niestety to ciepłe piwo i zimne kobiety" :)


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 03 sie 2010, 21:50

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 03 sie 2010, 21:46
Posty: 5
GG: 0

witam nie wiecie może czy star 266 jest lepszy w terenie od tatry t815 lub 813?


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 06 sie 2010, 11:15

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 mar 2005, 13:02
Posty: 186
GG: 6339605
Samochód: STAR 244 GBA Pożarniczy
Lokalizacja: Pawłowice Śląskie

STAR 266 jest wagowo pojazdem średnim- w kategorii np pojazdów pożarniczych, zaś tatra 815/813 już ciężka, więc wiadomo że masa robi swoje prawda .Poza tym star 266 wszędzie wjedzie.

_________________
Z wojskowym pozdrowieniem CZOŁEM


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 07 sie 2010, 0:32
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 maja 2008, 22:32
Posty: 1482
GG: 6330420
Samochód: CLK Black Series
Lokalizacja: Warszawa

Cytuj:
STAR 266 jest wagowo pojazdem średnim- w kategorii np pojazdów pożarniczych, zaś tatra 815/813 już ciężka, więc wiadomo że masa robi swoje prawda .Poza tym star 266 wszędzie wjedzie.
Wagowo? A mi się zdawało, że podział na lekkie, średnie i ciężkie zależy od pojemności zbiorników na wodę/pianę (mowa o typowych gaśniczych), sprzęcie ratunkowym (np. SLRt) oraz masie pojazdu i jego zdolnościach (np SCRd).

_________________
Cichanos und Gibon Internationale Spedition u. Logistik GmbH & Co. KG, Hamburg (D) member.


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 20 mar 2011, 11:31
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 02 lut 2011, 21:10
Posty: 5
GG: 0
Samochód: Rower

Ma ktoś rysunki techniczne stara 266? Czy ktoś z użytkowników jest druchem m OSP posiadającej stara 266 w zabudowie BoCar/Bonex/Dragon:?:

_________________
http://imageshack.us/clip/my-videos/713/ba4.mp4/


Tytuł: Re: STAR 266
Post Wysłano: 25 mar 2011, 20:49

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 maja 2010, 14:43
Posty: 38

Cytuj:
Ma ktoś rysunki techniczne stara 266? Czy ktoś z użytkowników jest druchem m OSP posiadającej stara 266 w zabudowie BoCar/Bonex/Dragon:?:
Trzymaj :)

Obrazek


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: