Laboratorium COCH

Scania Polska

40TON.netNaprawa foteli TIRSpeedtruck.euFuelSave



Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
PostWysłano: 10 gru 2006, 15:27 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 16 lip 2006, 17:50
Posty: 76
Jak poinformował Vice Prezydent sekcji badań i rozwoju Hasse Johanson w przyszłym roku Scania wypuszcza do produkcji nowy silnik spełniający normę Euro 5 z systemem EGR. Ta nowa platforma silników oparta jest na znanej już technologii EGR czyli recyrkulacji spalin, spełniającej obostrzenia jakie zawiera norma Euro 5. Technologia EGR nie wymaga od kierowcy żadnych dodatkowych instalacji czy dodatkowej obsługi jak w przypadku układu SCR. Aby spełnić Euro 5 z układem EGR Scania wprowadza innowacyjny układ zasilania paliwem common-rail Scania XPI. Oparta ona jest na wtryskiwaczach (nie na pompowtryskach) oraz na nowym systemie zasilania "common-rail", który będzie miał swój debiut w Scanii, w segmencie przewozów długodystansowych. Oczywistym jest że nowe silniki będą spełniać normę Euro 5 bez sankcji zwiększonego zużycia paliwa - konkluduje Hasse Johanson. Dwa lata temu Scania jako pierwszy producent pojazdów ciężarowych na rynku, przedstawił swój pierwszy silnik Euro 4 oparty o technologię EGR. Od tamtego czasu Scania wprowadziła szereg sillników Euro 4 i 5 z użyciem technologii EGR i SCR. Doświadczenia jakie mają inżynierowie z działania silników Euro 4 i 5, oraz z informacji jakie uzyskują od klientów (użytkowników) świadczą niezbicie iż system EGR cieszy się większą popularnością. Spowodowane jest to tym, że ta technologia jest bardziej prosta i wygodna dla użytkowników.


http://www.scania.com/Images/06920-003_tcm10-148080.jpg
http://www.scania.com/Images/skiss_tcm10-148081.jpg


Na górę
 Tytuł:
PostWysłano: 10 gru 2006, 15:32 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 20 wrz 2005, 20:59
Posty: 344
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Jestem w szoku nie przypuszczałem że tak sie sprawy potoczą i Scania przejdzie na Common Rail. Czyżby za parę lat pompowtryski odejdą do histori, tak jak pomału odchodzą rzędowe pompy wtryskowe ? ...

Ciekawe jak ten silnik będzie chodził prawdopodobnie będzie cichszy z powody mniejszego ciśnienia wtrysku. Już nie będzie charakterystycznego dźwięku Scani HPI.

Jeszcze mnie nurtuje czy Scania we wszystkim swoich silnikach zacznie sotosować Common Rail, łacznie z V8 ale to już chyba tylko czas pokaże. I Czy sprawdzi się nowy układ zasilania.

_________________
http://www.GLOBETRUCKER.org
Is it better to loose 5 minutes or 50 years ?
preferite perdere 5 minuti oppure 50 anni ?
Preferez-vous predre 5 minutes ou 50 ans ?
verlieren Sie lieber 5 Minuten oder 50 jahre ?
Wolisz stracić 5 minut czy 50 lat ?


Na górę
 Tytuł:
PostWysłano: 10 gru 2006, 16:32 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 16 lip 2006, 17:50
Posty: 76
Cytuj:
Jestem w szoku nie przypuszczałem że tak sie sprawy potoczą i Scania przejdzie na Common Rail. Czyżby za parę lat pompowtryski odejdą do histori, tak jak pomału odchodzą rzędowe pompy wtryskowe ? ...

Ciekawe jak ten silnik będzie chodził prawdopodobnie będzie cichszy z powody mniejszego ciśnienia wtrysku. Już nie będzie charakterystycznego dźwięku Scani HPI.

Jeszcze mnie nurtuje czy Scania we wszystkim swoich silnikach zacznie sotosować Common Rail, łacznie z V8 ale to już chyba tylko czas pokaże. I Czy sprawdzi się nowy układ zasilania.

Trochę Hitman się mylisz. Silnik będzie pracował ciszej dlatego że układ commn-rail jest oparty na "szynie", która głównie tłumi ten odgłos pracy układu zasilania. Dla ciekawości podam że ciśnienie będzie jeszcze wyższe w układzie niż w HPI. W HPI w układzie utrzymuje się ciśnienie rzędu 20 barów w XPI będzie to 30 barów. Można sobie zadać pytanie dlaczego tak dużo? Ano wszystko przez normy Euro. Do głównych czynników wpływających na emisję spalin możemy zaliczyć: konstrukcję komory spalania, ciśnienie wtrysku, kąt wyprzedzenia wtrysku, współczynnik nadmiaru powietrza, ciśnienie sprężania, temperaturę silnika, czas trwania wtrysku, jakość paliwa czy typ rozpylacza i układu wtryskowego. Sporo prawda. Dlatego inżynierowie skupili się na niektórych (najmniej kosztownych) elementach, które mogą być skuteczne w osiągnięciu normy Euro (oczywiście przy jak najmniejszych stratach eksploatacyjnych: paliwo, praca silnika itp.) I znów zadziałała współpraca na lini Scania i Cummins. Powstał całkowicie nowy model układu paliwowego. Dodatkowo ciekawostką jest to że jest tam zastosowany tzw. "wtrysk wielofazowy" to znaczy że cała faza pracy podzielona jest na etapy i przed głównym strumieniem wtryskiwanego paliwa przeznaczonego do spalenia będzie faza wstępnego ładowania "wtryskiwania wstępnego" składającego się aż z 7 faz. Dodatkowo w tych nowych silnikach będzie miał miejsce kolejny debiut. A mianowicie turbosprężarki VTG ze zmienną geometrią łopatek. Zobaczymy... To już za parę miesięcy... Pozdrawiam


Na górę
 Tytuł:
PostWysłano: 10 gru 2006, 17:52 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 20 wrz 2005, 20:59
Posty: 344
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Cytuj:
Dla ciekawości podam że ciśnienie będzie jeszcze wyższe w układzie niż w HPI
Niesamowicie mnie to ździwiło. A to że będzie VTG to już całkiem ciekawe, pozostaje mi czekać na pierwsze testy drogowe tego silnika :wink:

_________________
http://www.GLOBETRUCKER.org
Is it better to loose 5 minutes or 50 years ?
preferite perdere 5 minuti oppure 50 anni ?
Preferez-vous predre 5 minutes ou 50 ans ?
verlieren Sie lieber 5 Minuten oder 50 jahre ?
Wolisz stracić 5 minut czy 50 lat ?


Na górę
 Tytuł:
PostWysłano: 25 gru 2006, 13:25 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 14 lut 2006, 16:55
Posty: 1053
Lokalizacja: WIELKOPOLSKA
Kurde prawdziwa rewolucja...Może szwedzi pokuszą się o jakiś głębszy retusz R-ki...Szkoda,że nie będzie już charakterystycznego,bulgoczącego dzwięku V8... :x

_________________
Fan Volvo
Nowe spodnie-100zł,nowy telefon-500zł,obecność na WC-bezcenne.....


Na górę
PostWysłano: 06 paź 2008, 14:42 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 kwie 2006, 16:11
Posty: 713
GG: 41206084
Samochód: SCANIA R420
Lokalizacja: Augustów
Jesienią 2007 roku odbyła się premiera silników Scania XPI Euro 5 EGR. Zadaniem konstruktorów było skutecznie obniżyć emisje tlenków azotu i cząstek stałych wydzielanych w spalinach samochodu. Metodą jaką posłużyli się inżynierowie Scania był układ recyrkulacji spalin zwany potocznie – EGR.

Po pięcioletnim okresie prac badawczo-rozwojowych prowadzonych w Centrum Technicznym Scania w Södertälje, w Szwecji, nowa platforma silnikowa Scania Euro 5 XPI (Extra-high Pressure Injection), została wprowadzona na rynek. W pierwszej kolejności oferowane są silniki 5- i 6-cylindrowe w układzie rzędowym. W ciągu kilku kolejnych lat wszystkie obecne silniki zastępowane będą jednostkami napędowymi nowej generacji. Norma emisji Euro 5 zacznie obowiązywać w krajach Unii Europejskiej od października 2009 r.

Alexander Vlaskamp, dyrektor generalny Scania Polska

- Przy konstruowaniu nowych silników jednym z priorytetów jest to, aby wprowadzać
nowe rozwiązania jeszcze przed limitami obowiązującymi w przyszłości. Daje to
naszym klientom zdecydowaną przewagę na rynku, gdyż w ten sposób mogą korzystać
z wielu obniżek związanych z użytkowaniem ekologicznych pojazdów.

Co najważniejsze
Cechą charakterystyczną pojazdów Scania jest to, że zawsze zachowują ciągłość technologiczną, która prowadzi do nie wprowadzania radykalnych zmian konstrukcyjnych w kolejnych modelach. Cecha ta dotyczy nie tylko nadwozia pojazdu, lecz także układów napędowych. Z tego też powodu samochody Scania są łatwe w obsłudze i wiele części z poszczególnych modeli jest współzamiennych. Choć silnik XPI jest nową jednostką napędową to zachowuje on strukturę zbliżoną do silników produkowanych dotychczas. Przykładem takiej filozofii działania jest np. konstrukcja odśrodkowego filtra oleju, stosowanego w Scaniach od lat 50-tych. Innym przykładem jest wałek rozrządu zabudowany u góry bloku cylindrów oraz koła zębate mechanizmu rozrządu umieszczone z tyłu silnika. W swoich silnikach, Scania tradycyjnie stosuje pojedyncze głowice na cylinder pozwalające, w razie konieczności wymiany, znacznie obniżyć koszty naprawy.
Z konieczności uzyskania wysokich norm czystości spalin, ewolucji poddają się układy wtryskowe. Najpierw były pompy rzędowe, później pompy sterowane elektronicznie, pompowtryskiwacze o dużym ciśnieniu wtrysku, aż do teraz, gdzie Scania zastosowała po raz pierwszy układ wtryskowy Common Rail. W silnikach spełniających wysokie normy czystości spalin jest konieczność zwiększenia ciśnienia wtrysku. Układ Common Rail, zastosowany w pojazdach Scania osiąga maksymalną wartość 2400 barów, a średnie ciśnienie wtrysku kształtuje się na poziomie 1800 barów. Sterowanie wtryskiem paliwa odbywa się w pełni elektronicznie. Oznacza to, że do uruchamiania wtryskiwaczy nie są potrzebne krzywki na wałku rozrządu, popychacze, drążki popychaczy i dźwignie. Paliwo pod wysokim ciśnieniem jest stale dostępne w magistrali paliwowej (zasobniku), dzięki czemu wtrysk paliwa jest możliwy w każdej chwili, bez względu na pozycję wałka rozrządu.

Nowa 13-litrowa (12,7 cm3) jednostka napędowa ma teraz również większą pojemność, powiększono w niej średnicę cylindrów i skok tłoka. W silniku 9-litrowym zwiększono średnicę cylindrów. Silniki od mocy 320 KM mają dwie chłodnice spalin. Ze względu na większe obciążenia nowy XPI ma tłoki wykonane ze stali. Po raz pierwszy w konstrukcji silnika, Scania zamontowała sprężarkę o zmiennej geometrii. Rozwiązanie to jest powszechnie znane na wielu rynkach m.in. w USA i Japonii. Sprężarkę opracowano we współpracy z firmą Cummins, jej zaletą jest to, że zmienność geometrii uzyskano poprzez zastosowanie przesuwnego pierścienia. Do sterowania pierścieniem zamiast siłownika hydraulicznego użyto siłownik elektryczny. Według inżynierów Scania główną zaletą sprężarek o zmiennej geometrii jest to, że również przy niskiej prędkości obrotowej, silnik uzyskuje większe ciśnienie doładowania. Efekt ten jest również widoczny podczas działania układu Scania Opticruise, dzięki utrzymaniu prędkości obrotowej wirnika turbiny zmiana biegów następuje szybciej.

Ważnym elementem silnika XPI Euro 5 jest układ EGR poprzez, który odbywa się recyrkulacja spalin. Układ wykorzystuje dwustopniowe chłodzenie spalin, gdzie zastosowano chłodnicę wodną oraz powietrzną (w przypadku Euro 4 układ jest jednostopniowy). Zasadniczą różnicą w stosunku do Euro 4 jest również to, że w konfiguracji Euro 5 większa ilość spalin jest kierowana do recyrkulacji. Jak podają konstruktorzy XPI jest to ilość 25-30 proc.

XPI w praktyce
Współczesne jednostki napędowe wymagają zastosowania skomplikowanych układów, które niejednokrotnie podrażają eksploatacje pojazdu. Zaletą EGR jest bez wątpienia to, że nie istnieją dodatkowe koszty związane z oczyszczaniem spalin. Rozwiązanie to wymaga od konstruktorów budowy sprawniejszych, a przez to droższych silników. W praktyce jednak takie rozwiązanie znajdzie większą rzeszę zwolenników. Ze względu na ograniczone czynności obsługowe w przyszłości silnikiem Euro 5 EGR z pewnością zainteresują się branże: komunalna i budowlana. Również wszędzie tam, gdzie pojazdy sporadycznie wyjeżdżają na drogi (straż pożarna), zastosowanie systemu EGR okaże się lepszym rozwiązaniem.
Mając okazję poznać silnik XPI, który Scania oferuje także na polskim rynku, trzeba zauważyć jego najistotniejszą zaletę. Oprócz niskich kosztów eksploatacji jego parametry techniczne są imponujące. Charakterystyka pracy XPI dowodzi, że nadal można budować ekologiczne silniki bez pogarszania ich parametrów technicznych. Wszystkie silniki XPI zestrojono tak, aby maksymalny moment obrotowy rozwijały począwszy od 1000 obr/min. W rezultacie jednostki mają lepsze własności trakcyjne i dużą moc przy niskiej prędkości obrotowej. Górna granica prędkości obrotowej dla maksymalnego momentu obrotowego wynosi 1350 obr/min w przypadku silników 9-litrowych oraz 1300 obr/min w przypadku jednostek 13-litrowych.

Polscy klienci o XPI
Adam Lipiński, PUH EXP-IMP, Sierpc

- Testowałem pojazd z silnikiem Scania XPI przez 2 tygodnie. Z pewnością w tym czasie nie da się dobrze poznać wszystkich cech tego silnika, ale kilka rzeczy można stwierdzić już teraz. Zaleta numer 1: nie ma problemu AdBlue. Nie są potrzebne żadne dodatkowe zbiorniki ani urządzenia zamontowane w pojeździe, nie trzeba ponosić kosztów zakupu AdBlue. Jeśli chodzi o sam silnik, to bardzo mi się podoba jego dynamika. Byłem zaskoczony, jak łatwo wchodzi na obroty. I mało pali. To bardzo istotne, zwłaszcza przy takiej skali przewozów krajowych i międzynarodowych jak w moje firmie. Szkoda, że w Polsce nie ma systemu opłat premiującego pojazdy z bardziej ekologicznymi silnikami. Mam nadzieję, że to się zmieni.

Dariusz Wyszyński, TAURUS, Płock
- Jazda testowym samochodem robi wrażenie. To zupełnie inny silnik, dużo bardziej dynamiczny i elastyczny, i nieporównywalnie mocniejszy od silników, które obecnie eksploatujemy. Jak mówią kierowcy, „ma dobry moment na dole”. To aż niewiarygodne, jak się czuje moc. Jest też bardziej ekonomiczny od silnika Euro 5 z dodatkiem AdBlue. To bardzo się liczy w transporcie międzynarodowym, który prowadzę. Z przyjemnością obejrzałem silnik. Trzeba przyznać, że dużo w nim nowości, np. imponująca turbosprężarka. Oczywiście wszystkie cechy nowego silnika można będzie rzetelnie ocenić dopiero w normalnej, codziennej eksploatacji, ale jednostka, którą testuję, jest bardzo obiecująca.

Bogdan Sztejdur, BUDMAT TRANSPORT, Płock
- To bardzo ciekawe rozwiązanie. Jestem pod wrażeniem tego, czego dokonali konstruktorzy Scania. Ten silnik jest o wiele lepszy i mocniejszy od 420-stek, których 50 sztuk zakupiłem w 2007 roku. Całkiem inaczej wchodzi na obroty, jest bardzo elastyczny, co wpływa na ekonomię i komfort jazdy. Spokojnie pokonuje tereny górzyste przy mniejszej liczbie redukcji biegów. No i oczywiście kwestia AdBlue. Dzięki temu, że nie trzeba go stosować niższe są koszty eksploatacji. Jestem też zadowolony z poziomu zużycia paliwa. Nowy silnik jest mocniejszy i co ciekawe, nie pali więcej, a jak się ułoży, to przypuszczalnie będzie palił jeszcze mniej. Po przeprowadzonej jeździe testowej rozważam zakup kolejnej partii samochodów marki Scania z silnikiem XPI.

Marek Rutkowski, TRANSPORT CIĘŻAROWY MAREK RUTKOWSKI, Witków
- Nasza firma posiada 9 pojazdów marki Scania, różnego typu. Mamy więc skalę porównawczą, jeśli chodzi o silniki. Samochody większą część trasy pokonują w terenie górzystym. Nowy silnik świetnie sprawdza się w tych warunkach. Jest wyraźnie mocniejszy, na wysoki moment wchodzi już przy niskich obrotach. Dzięki temu można rzadziej zmieniać biegi, a tym samym bardziej skupić uwagę na sytuacji panującej na drodze. Kolejnym plusem tego silnika jest bardzo równa praca, bez niepotrzebnych drgań ani szarpnięć. Dla kierowcy to duży komfort. Równie ważny jest aspekt ekonomiczny. Trzeba przyznać, że nowa jednostka napędowa wcale nie pali więcej od słabszych „braci”, oszczędzamy również na AdBlue, a brak tego dodatku pozwala nam na montaż większych zbiorników paliwa. Dodatkową przyjemność z jazdy daje też podobny do V8 dźwięk.

Adam Gronek, PHU ADAM GRONEK, Kluczbork
- Pierwsze wrażenie jest bardzo pozytywne. Silnik pracuje cicho i równo, samochód prowadzi się bardzo komfortowo. Nawet dla kierowcy nie mającego zbyt dużego doświadczenia z marką Scania jazda jest zupełnie bezstresowa. Podoba mi się też poziom zużycia paliwa. Już teraz jest dobre, a jak silnik się ułoży, przypuszczalnie będzie jeszcze niższe. To duży plus. Bardzo wygodny jest brak konieczności dodawania AdBlue. Nie trzeba ponosić kosztów jego zakupu, montować dodatkowych zbiorników ani pamiętać o zapasie. Nie znamy jeszcze cen pojazdów z nowymi silnikami, ale to dobra konstrukcja i na pewno warto o niej pamiętać przy planowaniu nowych zakupów.

(C) 4trucks.pl , scania.pl
A co wy sądzicie o tym silniku? Takim swoim okiem kierowcy? Może :) w życiu przyjdzie jezdzić takim autem i warto wiedzieć jak się sprawuje.

_________________
scania R-serie "Stronger than ever"

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
International Transport

Augustów najpiękniejsze miasto Polski


Na górę
PostWysłano: 08 paź 2008, 15:51 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 lip 2005, 20:55
Posty: 2359
GG: 1
Samochód: Volvo FH 12
Lokalizacja: Gdynia
W październikowym numerze Trailerze jest opis Scanie E5 EGR 480 KM.


Na górę
 Tytuł: Re:
PostWysłano: 08 paź 2008, 18:57 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 19 kwie 2006, 22:34
Posty: 243
GG: 9590680
Samochód: Volvo FH12 460 6x4 Globetrotter
Lokalizacja: Jastrzębie-Zdrój/Katowice
Cytuj:
Kurde prawdziwa rewolucja...Może szwedzi pokuszą się o jakiś głębszy retusz R-ki...Szkoda,że nie będzie już charakterystycznego,bulgoczącego dzwięku V8... :x
Nie wiem czy Scania zdecyduje się na wypuszczenie widlaka w tej technologii... Chyba takich planów jeszcze nie ma?

_________________
Już odlatuję, wszystko mi jedno gdzie...
Niech ktoś spróbuje na chmurze złapać mnie!


Na górę
 Tytuł: Re: Re:
PostWysłano: 08 paź 2008, 20:56 
Offline
Użytkownik

Rejestracja: 16 lip 2006, 17:50
Posty: 76
Cytuj:
Cytuj:
Kurde prawdziwa rewolucja...Może szwedzi pokuszą się o jakiś głębszy retusz R-ki...Szkoda,że nie będzie już charakterystycznego,bulgoczącego dzwięku V8... :x
Nie wiem czy Scania zdecyduje się na wypuszczenie widlaka w tej technologii... Chyba takich planów jeszcze nie ma?
Już plany zostały dawno zrealizowane. 17 litrowe V-ki są od dawna testowane. Szczecgólnie w górzystych rejonach Włoch i Szwajcarii. Być może w październiku 2009 od kiedy będzie obowiązywać EURO 5 już będą dostępne dla klientów.


Na górę
PostWysłano: 09 paź 2008, 16:40 
Offline
Użytkownik
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 lip 2005, 16:35
Posty: 1122
Lokalizacja: Parczew
A mnie ciekawi jak to będzie z VTG. Ta sprężarka jest bardziej podatna na uszkodzenia niż klasyczny wirnik. Ogólnie XPI to będzie rewolucja w Scanii. Na koniec dodam tyko, że sąsiad z Göteborga nie śpi i szykuje swoje nowe topowe motory które prawdopodobnie będą spełniać E6 wraz z technologią EGR i SCR.

_________________
umarła we mnie wiara, nadzieja
EEV 460
Volvo at night


Na górę
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat  Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do:  

Christ - Myjnie samochodów ciężarowych i autobusów

Forum Samochodowe