Star-20
Jako datę rozpoczęcia produkcji samochodów w Polsce Ludowej przyjmuje się
15 grudnia 1948 r., wtedy to w Starachowicach pokazano oficjalnie
delegatom na Kongres Zjednoczeniowy PPS i PPR pierwsze samochody Star-20.
Ale idea budowy tych ciężarówek zrodziła się zaraz po wyzwoleniu, w maju
1946 r. rozpoczęto bowiem prace konstrukcyjne, którymi kierowali
inżynierowie: Jan i Jerzy Wernerowie, Bronisław Mrozowski i Mieczysław
Dębicki.
Egzemplarze przedprototypowe zbudowano w Zakładach Mechanicznych w
Ursusie. Zakłady Starachowickie w grudniu 1948 r, wykonały złożoną z 20
sztuk pierwszą serię informacyjną samochodów ciężarowych.
W owych latach Star-20 odznaczał się nowoczesną konstrukcją. Podczas gdy
produkowane po wojnie samochody ciężarowe miały jeszcze silniki ustawione
przed kabiną kierowcy, to w Starze-20 silnik umieszczony był już w
kabinie, umożliwiło to racjonalne rozmieszczenie zespołów pojazdu,
zmniejszenie nieużytecznej jego długości i obniżenie kosztu produkcji.
Na drewnianej skrzyni ładunkowej można było przewozić 3500 kG ładunków.
Ponieważ ciężar własny samochodu wynosił 3400 kG, wskaźnik ładq,wności był
bardzo korzystny. Samochód mógł również holować przyczepę o ciężarze
całkowitym (z ładunkiem) do 4400 kG.
Wysoka moc silnika w stosunku do całkowitego ciężaru samochodu (włącznie z
obsługą) podnosiła wskaźnik mocy, który w przypadku Stara-20 wynosił 11,7
KM/tonę. Dla porównania warto przytoczyć wskaźniki mocy innych samochodów
ciężarowych znanych firm z lat pięćdziesiątych. Tak np. Magirus S4500 i
Berliet GLA5b miały niższe wskaźniki mocy: 10,8 KM/tonę i 10,0 KM/tonę.
Star-20 wyposażony był w 4-biegową skrzynię przekładniową bez
synchronizacji + bieg wsteczny. Hamulce miał hydrauliczne jednoobwodowe.
Zawieszenie samochodu oparto na czterech wzdłużnych resorach piórowych.
Porównując konstrukcję Stara-20 z innymi współcześnie produkowanymi
samochodami można by wytknąć tylko to, że nie miał on silnika
wysokoprężnego, tańszego w eksploatacji niż silniki gażnikowe. Pod innymi
względami przewyższał on jednak samochody innych firm.
Starachowickie samochody poddano w 1950 r. próbom jakościowym w rajdzie
razem z czechosłowackimi Skodami i węgierskim Cseplem. Z próby tej Star
wyszedł zwycięsko. Był to dobry sprawdzian podstawowego modelu samochodu
Star-20, z elementów tego modelu rozpoczęto wytwarzanie odmian pochodnych:
wywrotki i ciągnika siodłowego, samochodu pożarniczego, autobusu i
samochodu terenowego.
Jak ma ktos zdiecia niech dozuci z chcecia zobaczyc je by było warto !!
Rejestracja:10 gru 2006, 23:15 Posty: 187
GG: 0
Samochód: magnum 480
Lokalizacja: warszawa
kolego motonita, jeśli można to prześlij fotki, co tam posiadasz jeszcze z Polski Ludowej, oczywiście jak możesz. hubiw115@wp.pl
P.S. Odnośnie Twojego podpisu, u mnie Junaczek przejściówka 1960(prawie złożony)
_________________ "spokojnego nie znam dnia, na dżdżo spalam pety dwa i herbaty tak jak trza nie posłodze
po asfalcie, czy przez piach, gładko, czy po kocich łbach, taki mi się trafił fach-życie w drodze"
W.Młynarski "Absolutnie"
W tamtym okresie większość ciężarówek miała silniki benzynowe, więc Star 20 nie odstawał znacząco od konkurencji. Czy ten Star miał wspomaganie hamulców?
Jeśli nie miał kompresora to rzeczywiście. Star 25, nowsza wersja, miał kompresor, ale czy 20 miał? Nie jestem na tyle obeznany we wczesnych Starach żeby mieć pewność.
Heh, nie zrozumieliśmy się. Star 20 istotnie ma podciśnieniowe wspomaganie hamulców, nie jest to zależne od kompresora, gdyż ma on hamulce hydrauliczne. Stary, nawet 1142 mają również hamulce hydrauliczne, jednak są wyposażone w kompresor i instalację pneumatyczną do podłączenia hamulców w przyczepie.
Nowsze stray mają hamulce hydrauliczne ze wspomaganiem pneumatycznym, hamulec ręczny jest pneumatyczny.
Tak, zgadza się, pierwsze Stary 200 miały ręczny jeszcze mechaniczny, dopiero po jakimś czasie był pneumatyczny hamulec ręczny, ale zasadniczy pozostał hydrauliczny nawet w 1142.
Użytkownicy przeglądający to forum: Semrush [Bot] i 8 gości
Nie możesz tworzyć nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
Witaj. Na tej stronie używamy ciasteczek. Strona korzysta z plików
cookies w celu realizacji usług i zgodnie z §3
Polityki
prywatności. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na
ich zapisywanie na Twoim komputerze. Możesz określić warunki
przechowywania lub dostępu do nich w Twojej przeglądarce.
Wyrażam zgodę