Strona 1 z 1 [ Posty: 18 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 27 paź 2013, 12:56

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 paź 2013, 12:49
Posty: 96
Samochód: scania 124L

Witam. Jestem nowy i chciałbym się dowiedzieć jak najwięcej o automatycznej skrzyni biegów w scania 124L 420 2000r. Mój pracodawca dał mi całą książkę od tego samochodu ale tu wszystko jest po niemiecku i włosku :( :( Chciałbym się dowiedzieć jak zaprogramować skrzynie żeby ruszał z 2 biegu czy można przełączać z automatu na manula w czasie jazdy. kiedy używać sprzęgła przy automacie, w jakich sytuacjach przełączać ten przycisk za lewarkiem. I ogólnie jak się jeździ z taka skrzynią. Jeśli ktoś może niech napisze jak najwięcej. Pozdrawiam.


Post Wysłano: 27 paź 2013, 22:15
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 08 sty 2007, 18:53
Posty: 623
GG: 6032020
Lokalizacja: Czchów

Zmiana biegu startowego: "Wciskasz sprzęgło, i operując lewarkiem zmieniasz kolejno pozycje: N->A->M, ustawiasz wybrany bieg (lewarek w lewo lub prawo) a następnie lewarek na pozycje: M->A->N. Na wyświetlaczu pojawi Ci się komunikat o zmianie biegu początkowego."
Możesz przełączać z A na M i odwrotnie w czasie jazdy, tryb M lepszy na wzniesienia, sam dobierasz biegi. Sprzęgła używasz tylko do ruszenia i całkowitego zatrzymania. Przycisk za lewarkiem to jakiś tryb górski czy ruszanie pod górkę, w zasadzie ja nie zauważyłem różnicy przy jego użytkowaniu. Generalnie dwa lata przejeździłem na skrzyni Opticruise i byłem zadowolony.
Przeszukaj forum, jest sporo tematów dotyczących tej skrzyni.


Post Wysłano: 28 paź 2013, 12:09
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 gru 2010, 20:11
Posty: 156
Samochód: Tandem
Lokalizacja: Chełmo/Radomsko

Cytuj:
Przycisk za lewarkiem to jakiś tryb górski czy ruszanie pod górkę, w zasadzie ja nie zauważyłem różnicy przy jego użytkowaniu.
U mnie jak pyknę ten przycisk to wydaje mi się, że szybciej zmieni bieg ale skutkuje to wyczuwalnym szarpnięciem więc tego wgl nie używam.

_________________
Za bezpieczny...


Post Wysłano: 28 paź 2013, 20:06

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 paź 2013, 12:49
Posty: 96
Samochód: scania 124L

Cytuj:
Sprzęgła używasz tylko do ruszenia i całkowitego zatrzymania.
Ale używam tylko jak skrzynia jest na manulau? jeśli jadę na automacie to tylko naciskam gaz i hamulce i jak chce się zatrzymać to tylko hamulec i sprzęgła nie używam? A jak jest z półbiegami?


Post Wysłano: 28 paź 2013, 20:19
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 09 lip 2005, 20:55
Posty: 2885
GG: 1
Lokalizacja: Gdynia

Nie nawet jeśli masz w trybie auto używasz sprzęgła do ruszenia i całkowitego zatrzymania :) taki to osobliwy wynalazek Scanii :) nie raz zapomnisz o tym żeby wcisnąć sprzęgło przy zatrzymaniu, to inny sposób na gaszenie tych samochodów :D


Post Wysłano: 28 paź 2013, 20:31

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 paź 2013, 12:49
Posty: 96
Samochód: scania 124L

Cytuj:
Nie nawet jeśli masz w trybie auto używasz sprzęgła do ruszenia i całkowitego zatrzymania
Aha czyli normalnie ruszam tak jak w Manualu z jedynki ze sprzęgłem? A następne biegi już same się zmieniają. A skrzynia sama schodzi po zatrzymaniu do biegu początkowego? A jak z tymi półbiegami?


A jeszcze jedno pytanie do czego jest kluczyk z lewej strony kierownicy na wysokości kolana?


Post Wysłano: 28 paź 2013, 20:47
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 09 lip 2005, 20:55
Posty: 2885
GG: 1
Lokalizacja: Gdynia

Ruszasz puszczając sprzęgło i nie interesuje Cię bieg z jakiego rusza, później sam przerzuca biegi, a jak zwalniasz to sam rzuca na niższe i jak już masz się zatrzymać to sprzęgło i stoisz, no i hamulec :D SPRZĘGŁO TYLKO DO RUSZENIA I ZATRZYMANIA, zapamiętaj to i będzie git, zresztą usiądziesz i moment złapiesz, skrzynia przyjemna tylko trzeba pamiętać o sprzęgle do zatrzymania bo inaczej opracujesz system Start Stop :D


Post Wysłano: 29 paź 2013, 12:47

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 paź 2013, 12:49
Posty: 96
Samochód: scania 124L

Aha no to już z grubsza wiem co i jak. A jak z tymi półbiegami? i z tym kluczykiem pod lewą nogą?


Post Wysłano: 29 paź 2013, 16:45
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 09 lip 2005, 20:55
Posty: 2885
GG: 1
Lokalizacja: Gdynia

Z kluczykiem to nie pomogę, ale wszystkie biegi jakie przerzuca, nawet połówki to automat robi sam, dlatego na wyświetlaczu pokazuje Ci że masz biegów 12, a nie 6 i np połówki :) Tak jest w eRce, ale to te same skrzynie


Post Wysłano: 06 lis 2013, 22:02

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 paź 2013, 12:49
Posty: 96
Samochód: scania 124L

Żeby nie zakładać nowego tematu to jeszcze mam pytanie. Pod lewą noga w rogu mam jakiś czarny guzik orientuje się kto do czego on jest?


Post Wysłano: 06 lis 2013, 22:43

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 12 paź 2013, 19:32
Posty: 2

Hamulec górski?


Post Wysłano: 06 lis 2013, 22:47

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 wrz 2012, 16:37
Posty: 250

Regulacja położenia kierownicy lub zwalniacz.


Post Wysłano: 07 lis 2013, 16:58
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 lis 2006, 18:57
Posty: 1697
Samochód: Opel Insignia ST
Lokalizacja: Spręcowo, ok. Olsztyna

Kierownicę w 4 reguluje się dźwignią zamontowaną bodajże po lewej stronie kolumny kierownicy.

_________________
Solaris Urbino 18 '17


Post Wysłano: 09 lis 2013, 10:18
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 10 cze 2009, 12:39
Posty: 409
Samochód: Volvo FH
Lokalizacja: Wejherowo

Cytuj:
Żeby nie zakładać nowego tematu to jeszcze mam pytanie. Pod lewą noga w rogu mam jakiś czarny guzik orientuje się kto do czego on jest?

Hamulec wydechowy.


Post Wysłano: 09 lis 2013, 10:36
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 23 sie 2011, 17:46
Posty: 602
Samochód: cerwone eFHa
Lokalizacja: Wieś Blisko Radomia

Ten zielony przycisk to wspomaganie jazdy pod górę - jak się go wrzuci w trakcie jazdy to scania sama od razu zredukuje np z 12 na 11. Natomiast jadąc pod górę będzie później zmieniała biegi, tzn. ciągnie na wyższe obroty, żeby się szybciej wdrapać. Moja zmieniała w okolicach 1700-1800 z tym guzikiem jak testowałam co to za cudo, a przed górką właśnie na odcięciu po załączeniu tego cuda od razu 11 bieg się wbijał.

Szef natomiast twierdził, że to do zjazdu z górki, że sobie sama będzie redukować i zwalniać :lol:

_________________
"Uwielbiam swój zawód. A kto swojego nie lubi, ten sam sobie winien."
http://kierowniczka.blogspot.com/ - Blog Dziewczyny w Ciężarówce :)


Post Wysłano: 09 lis 2013, 21:33

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 paź 2013, 12:49
Posty: 96
Samochód: scania 124L

Ok dzięki. A da rade jakoś ustawić przy jakich obrotach ma zmienić bieg na wyższy? Bo ta moja zmienia tak kolo 1200 -1300. trochę za wcześnie. A w jakich sytuacjach i w jaki sposób używać tego hamulca górskiego\ wydechowego (jaki?)?


Post Wysłano: 09 lis 2013, 22:11
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 08 sty 2007, 18:53
Posty: 623
GG: 6032020
Lokalizacja: Czchów

Cytuj:
Ok dzięki. A da rade jakoś ustawić przy jakich obrotach ma zmienić bieg na wyższy? Bo ta moja zmienia tak kolo 1200 -1300. trochę za wcześnie.
Jedynie w trybie manualnym. Zmienisz kiedy Ci pasuje.


Post Wysłano: 11 lis 2013, 15:49
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lis 2006, 13:56
Posty: 1326
GG: 1
Samochód: VOLVO
Lokalizacja: TSK

Tego hamulca używasz jak sama nazwa wskazuje przy zjeżdżaniu wzniesień. Służy do oszczędzania hamulca zasadniczego. W automacie sam będzie ci redukował biegi tak aby miał większą skuteczność, czyli ok. 1400 - 1800 obrotów powinien być najbardziej wydajny. Przy ręcznej skrzyni powinieneś zjeżdżać na takim biegu aby obroty były w takich granicach. Używaj jak jest w samochodzie oprócz obniżenia temperatury hamulcy wydłużasz czas ich eksploatacji.

_________________
Jak trza, to cofnę do przodu.
22.08.2016r. [*] Tomcio - przyjacielu, pamiętam.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 18 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 11 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: