Witam,
Bez wątpienia obydwie skrzynie są na tyle doskonałe, że raczej ułatwiają życie kierowcy aniżeli miały by je utrudniać. Śmiem twierdzić, ze są to 2 najlepsze skrzynie na rynku. Do czynienia miałem z zestawem niemal identycznym jak Borek. Ciągnik Volvo FH12 L-Shift z cysterną (podobny rocznik). Skrzynia pracuje prawie bezbłędnie na trasie dobiera odpowiednie przełożenia tak, ze jak dajesz mniej gazu wrzuca wyższy bieg i obroty spadają i spalanie również, jednak kiedy potrzeba wciskasz gaz, następuje redukcja i przyspiesza - ale to raczej standard. Podobnie z jazdą po górach, wzniesieniach - skrzynia sama redukuje i dobiera odpowiednie przełożenia. W najgorszym wypadku pozostaje jeszcze zmiana manualna.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Z Mercedesem nie miałem do czynienia, więc nie mogę go ani krytykować, ani chwalić. Ale jak napisał kolega Coolio obydwie skrzynie to ten sam poziom, z tym ze Power Shift posiada więcej bajerów. Np. opcja manewrowa - wydaje mi się, że dobrze, że jest ale rzadko bym jej używał.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Poza tym dobry kierowca i bez tego pewnie by sobie poradził, jednakże ten tryb może być faktycznie dużym udogodnieniem.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Mogę dodać, tego co słyszałem od kolegów to Opticruise ze Scanii to jakieś nieporozumienie. Podobno zdarza się że warjuje i nie da się jechać. Ważnym aspektem jest też bezawaryjność - wiadomo. Co z tego, że mam w skrzyni bajery, jak ciągle siedzę na serwisie i liczę straty.
W tym temacie został też poruszony temat: Co lepsze Volvo czy Mercedes
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
W sumie to co kraj to obyczaj. Tzn. zależy gdzie trafi, to dominuje inna marka. W Polsce dominują głównie, Volvo i Scania, natomiast Actrosy to raczej rzadki widok. Dużo ludzi uważa, że to graty i się psują. Jak już wspomniałem, nie miałem z Mercedesem nigdy do czynienia więc tego nie stwierdzę. Z kolei Niemcy pozostają "patriotami" i pozostają przy Actrosach i MAN-ach. Volvo czy Scanie są tam coraz rzadziej wybierane. Jednak jak na międzynarodówkę osobiście najbardziej wolę Volvo.
Jak napisał Coolio, firmy budowlane często wybierają Mercedesa. Ma mocne i trwałe konstrucje dobre napędy itd. Volvo to w tej branży raczej rzadki widok. Może nowy FMX to zmieni.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)