wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://wagaciezka.com/

Wał napędowy
http://wagaciezka.com/viewtopic.php?t=505
Strona 1 z 1

Autor:  KonradK [ 24 lut 2005, 16:47 ]
Tytuł:  Wał napędowy

W układach napędowych samochodów przeniesienie napędu z wałka wyjściowego skrzyni biegów do kół jezdnych odbywa się za pomocą wałów napędowych, półosi napędowych i przegubów umożliwiających załamywanie przebiegu momentu obrotowego. W półosiach napędowych napędzanych kół jezdnych stosuje się przeguby równobieżne zwane synchronicznymi albo homokinetycznymi. Opisałem je w poprzednich częściach artykułu.

Dziś zwrócę uwagę na układy napędowe klasyczne, w których występują wały napędowe z przegubami asynchronicznymi. Ich zastosowanie to przede wszystkim samochody ciężarowe, autobusy oraz niektóre samochody osobowe z klasycznym układem napędowym, a także pojazdy z napędem na więcej niż jedną oś niezależnie od rodzaju zastosowanego układu napędowego.

Wał napędowy jest zatem urządzeniem służącym do przeniesienia momentu obrotowego na pewną odległość do kolejnych, oddalonych od siebie zespołów układu napędowego. W zależności od konstrukcji i przeznaczenia pojazdu stosuje się w nim jeden, dwa lub więcej wałów napędowych. Istotna jest również odległość zespołów układu napędowego, która wymusza stosowanie wału pojedynczego lub dzielonego, zaopatrzonego w większą ilość przegubów i odpowiednio podpartego.

We współczesnych pojazdach samochodowych wał napędowy musi spełniać wiele wymagań, wśród których najważniejsze to:

Zdolność do przenoszenia określonego momentu obrotowego;
Odporność na szybkie zmiany obciążenia;
Zdolność kompensacji długości;
Zachowanie odpowiedniej trwałości węzłów łożyskowych oraz ogólnej trwałości i niezawodności;
Zachowanie jak najniższego masowego momentu bezwładności oraz niewyrównoważenia;
Zdolność do cichobieżnej pracy;
Bezobsługowość i łatwość naprawy lub wymiany;
Poszczególne zespoły układu napędowego zawieszone są elastycznie i podczas pracy mechanizmów mogą zmieniać swoje położenie względem siebie. Silnik, sprzęgło i skrzynia lub zespół skrzyń przekładniowych zamocowany jest do ramy albo nadwozia samonośnego, a więc do masy resorowanej wykazującej drgania o małej częstotliwości. Most napędowy wchodzi w skład masy nieresorowanej wykazującej drgania o dużej częstotliwości wywołanej toczeniem się kół po nierównościach drogi. Obie wymienione masy przemieszczają się względem siebie zarówno w pionie względem podłoża, jak również zmieniają względem siebie odległość.

Obrazek

Autor:  ROTRANS [ 26 lut 2005, 22:41 ]
Tytuł: 

jak ja bede duży to nie bedzie wałów tylko bedą poduszkowce hehehhe

Autor:  januszzz [ 19 sty 2007, 15:58 ]
Tytuł: 

Kolego ROTRANS#020 zastanów sie co mówisz. Zastanów sie 3 razy zanim coś napiszesz.

Autor:  Sewex [ 19 sty 2007, 21:05 ]
Tytuł: 

A skoro przy wałach jesteśmy napędowych:
-CZY podczas cholowania ciężarówki musze odpinać wał nawet gdy pojazd jest na luzie a skrzynia jest zwykła manualna?
Przy ciągniku to jeszcze jakoś idzie odkręcic ten wał ale przy ciężarówce jest strasznie z tym wałem.
POZDRAWIAM

Autor:  HitmaN [ 20 sty 2007, 0:41 ]
Tytuł: 

Kolego Sewex zajrzyj do tego CLICK tematu powinno Ci to zobrazować sytuację i wyciągnąć odpowiednie wnioski :)

Autor:  Sewex [ 21 sty 2007, 21:34 ]
Tytuł: 

Wielkie dzięki kolego HitmaN nie zauważyłe że jest podobny temat :] moja wina, pszepraszam.:):) POzdrawiam na przyszłość sie postaram.
Dzieki tem już wiem że nie warto ryzykować tylko odkręcić ten wał i nie będzie kombinowania tylko spokojnie holujesz.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/