wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://wagaciezka.com/

Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2
http://wagaciezka.com/viewtopic.php?t=41375
Strona 3223 z 3555

Autor:  davo76 [ 18 lis 2021, 19:46 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Jak sama nazwa wskazuje że zwalnia czyli jest reduktorem...

Autor:  Kierownik [ 18 lis 2021, 20:01 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Zwolnica nic nie przyspiesza ani nie zwalnia, są szybkie mosty na zwolnicach, I wolne na półosiach. Również nie zwiększa momentu obrotowego na kołach.

Jedyny plus to że w przekazaniu momentu na koła uczestniczy więcej elementów (tam jest taki koszyk, satelity), przez co trudniej cokolwiek zerwać. Te pracujące elementy generują jakiś opór, więc wygenerują przepał, strzelam tak z 0,2l/100km.

Autor:  5eba [ 18 lis 2021, 23:48 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Cytuj:
Zwolnica nic nie przyspiesza ani nie zwalnia, są szybkie mosty na zwolnicach, I wolne na półosiach. Również nie zwiększa momentu obrotowego na kołach.

Jedyny plus to że w przekazaniu momentu na koła uczestniczy więcej elementów (tam jest taki koszyk, satelity), przez co trudniej cokolwiek zerwać. Te pracujące elementy generują jakiś opór, więc wygenerują przepał, strzelam tak z 0,2l/100km.
A zimą puki olej temperatury nie złapie to jakbyś kotwice titanica ciągnął... Szczególnie widoczne w 6x6 jak zwolnic jest 6 :)


Półosie przy zakopaniu "gumkują" ( ''skręcają się same w sobie i puszczają) przez co koło nie kręci się ze stałą prędkością. Przy zwolnicy tego zjawiska nie ma, wał, atak, kręci się szybciej przez co się mniej zużywa czy naraża na zepsucie.

Most na zwolnicy - wydaje mi się że jeszcze dodatkowo piasty/łożyska są przystosowane do większych nacisków.

Autor:  Luka [ 19 lis 2021, 0:39 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Czyli w sumie neutralne przy szosowym transporcie, lekko in minus ze względu na spalanie.

Autor:  5eba [ 19 lis 2021, 1:30 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Cytuj:
Czyli w sumie neutralne przy szosowym transporcie, lekko in minus ze względu na spalanie.
Raczej tak + minus jak się rozleci - półoś kosztuje grosze, a zwolnica już nie.

Autor:  Samodzielny [ 19 lis 2021, 6:42 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Kierownik wydaje mi się, ze zwalnia skoro jest więcej elementów itd.
Scania E6 440 to tak samo dobra jednostka jak e5 440 z ad blue ?

Autor:  Kierownik [ 19 lis 2021, 8:19 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Nic nie zwalnia. Dla przykładu: masz dwa auta, jedno na zwolnicach, drugie na półosiach, obydwa mają 1300obr / min na odcięciu, wskaż w którym i co jest przyspieszone lub zwolnione.
Różni się tylko sposób transmisji momentu na koła, nic więcej.

Pierwsze słyszę o gumkowaniu półosi. Tzn jestem w stanie sobie wyobrazić że w ekstremalnych przypadkach ta półoś trochę się skręca i prostuje. Nie zmienia to faktu, że w moście na zwolnicach moc od główki mostu do zwolnicy również jest transmitowana za pomocą półosi, tylko takiej innej, z wieloklinem z obu stron, więc to zjawisko jeśli istnieje, dotyczy również mostów na zwolnicach.

Autor:  Jernej [ 19 lis 2021, 11:25 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Cytuj:
Kierownik wydaje mi się, ze zwalnia skoro jest więcej elementów itd.
Scania E6 440 to tak samo dobra jednostka jak e5 440 z ad blue ?
E5 to wtryski pde a e6 440 to jeszcze bardziej rozbudowane pierwsze xpi z egr-em i turbina ze zmienna geometrią. Chyba przez rok to klepali bardziej testowo chyba. Jakoś jeżdżą te e6 ale raczej bym unikał, jak brac to właśnie e5 440 z AdBlue albo 410/450 najlepiej od końca 2015 w gore;) Dodam że te 410/450 to też xpi ale już ogarnięte przez samego producenta i jak widać na rynku dobre jednostki ;)

Autor:  davo76 [ 19 lis 2021, 15:07 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Cytuj:
Zwolnica nic nie przyspiesza ani nie zwalnia, są szybkie mosty na zwolnicach, I wolne na półosiach. Również nie zwiększa momentu obrotowego na kołach.

Jedyny plus to że w przekazaniu momentu na koła uczestniczy więcej elementów (tam jest taki koszyk, satelity), przez co trudniej cokolwiek zerwać. Te pracujące elementy generują jakiś opór, więc wygenerują przepał, strzelam tak z 0,2l/100km.
Nie rozbierałem tego ale niechce mi się wierzyć że są takie same obroty wałka półośki co piasty, przecież tam są satelitki jak w przekładni planetarnej???
To że auto ma ileś obrotów na odcięciu jest efektem końcowym, ale jest jeszcze przekładnia główna w moście i ona może mieć inne przełożenie do wersji ze zwolnicami nie? Wtedy taka para może mieć takie samo przełożenie co dyfer z półośkami..
Tak mi się wydaje ale pewności niemam niech ktos kto wie się wypowie...

Autor:  chodko [ 19 lis 2021, 16:09 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Cała różnica polega na tym ,że przy układzie ze zwolnicami przekładnia główna ma mniejsze przełożenie ,mechanizm różnicowy i półosie kręcą się znacznie szybciej i tym samym przenoszą mniejszy moment .Często skrzynia ma inne przełożenia. Najbardziej obciążona jest przekładnia planetarna zwolnicy bo ona przenosi największy moment. Dlatego mosty ze zwolnicami są stosowane w samochodach budowlanych ,do gabarytów. W tych autach rzadko zdarza się skręcenie wału ,zniszczenie przekładni głównej czy ukręcenie półosi.

Autor:  davo76 [ 19 lis 2021, 16:37 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Czyli jednak zwolnica zwalnia prędkość wychodzącą z przekładni głównej...

Autor:  korni8808 [ 19 lis 2021, 16:45 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Po to jest i stąd jej nazwa.
Zwolnica koła jest przekładnią zawsze zwalniającą.

Autor:  Kierownik [ 19 lis 2021, 16:48 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Ale przecież nie o tym była gadka.
Liczy się ostateczne przełożenie, które jest sumą pomniejszych, która to sumą na kołach jest często taka sama, lub zbliżona.

Nie wiem jakie to badania twierdzą, że jeśli coś kręci się szybciej, to może przenieść większy moment. Biorąc pod uwagę, że mosty i pół osie jeśli są zrywane, to nie przy prędkościach autostradowych, tylko jak ktoś się dobrze zapadł i szarpie żeby wyskoczyć. Chodzi mi o to że często ukręcenie czegoś zdarza się gdy koło nawet pół obrotu nie zrobi.

Zresztą dyskusja jest lekko akademicka. Mosty na zwolnicach są do ciężkiej pracy w teren, a na półosiach do jazdy po asfalcie, ale jeśli most na zwolnicach ma odpowiednio szybkie przełożenie, to nie jest przeciwskazaniem do jazdy po autostradach, tudzież innych Skach.

Autor:  chodko [ 19 lis 2021, 17:02 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Cytuj:
Ale przecież nie o tym była gadka.
Liczy się ostateczne przełożenie, które jest sumą pomniejszych, która to sumą na kołach jest często taka sama, lub zbliżona.

Nie wiem jakie to badania twierdzą, że jeśli coś kręci się szybciej, to może przenieść większy moment. Biorąc pod uwagę, że mosty i pół osie jeśli są zrywane, to nie przy prędkościach autostradowych, tylko jak ktoś się dobrze zapadł i szarpie żeby wyskoczyć. Chodzi mi o to że często ukręcenie czegoś zdarza się gdy koło nawet pół obrotu nie zrobi.

Zresztą dyskusja jest lekko akademicka. Mosty na zwolnicach są do ciężkiej pracy w teren, a na półosiach do jazdy po asfalcie, ale jeśli most na zwolnicach ma odpowiednio szybkie przełożenie, to nie jest przeciwskazaniem do jazdy po autostradach, tudzież innych Skach.
Odnośnie drugiego punktu to dlaczego kluczem planetarnym odkręcasz nakrętkę na której połamałeś klucz dwumetrową przedłużką ?

Autor:  Kierownik [ 19 lis 2021, 21:10 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Bo jest inne ostateczne przełożenie.
Tutaj ta sytuacja nie ma miejsca, bo przełożenie mostów na zwolnicach i półosiach często są takie same, lub zbliżone.

Autor:  Luka [ 19 lis 2021, 22:43 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Cytuj:
Dodam że te 410/450 to też xpi ale już ogarnięte przez samego producenta i jak widać na rynku dobre jednostki ;)
410 nie miały EGR, a w 450 EGR usunęli w 2015 (nie pamiętam który miesiąc).

Autor:  5eba [ 19 lis 2021, 23:18 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Cytuj:

Odnośnie drugiego punktu to dlaczego kluczem planetarnym odkręcasz nakrętkę na której połamałeś klucz dwumetrową przedłużką ?
O to właśnie chodzi - jeśli krzyżakiem odkręcasz koło 2 metrową rurą to on "gumkuje" (dobry krzyżak za grubo ponad tysiaka :), bo tandeta się skręci i zostanie lub pęknie ) ,a jak na końcu by dostał przełożenie to połowę mniejsze siły (w zależności od przełożenia) działają na niego i już nie "gumkuje" tylko równo kręci i jest dużo mniejsza szansa ukręcić to. Zapomnieliście jeszcze o główkach mostu - do terenu są potrzebne małe by prześwit był duży - ale mały talerz ataku to mała redukcja przełożenia - to też potrzebna następna redukcja którą daje zwolnica.

Autor:  Kierownik [ 19 lis 2021, 23:29 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Cytuj:
Cytuj:
Druga sprawa to podobno zwolnica zwiększa moment obrotowy, więc przy ich RMC to też jakiś plus.
Raczej zwolnica przekazuje więcej momentu obrotowego na koła bo ma bardziej bezpośrednie przełożenie. Moment to silnik ma taki sam :)
Przypomnę tylko, do czego się odnosimy, w kwestii mostów i zwolnic.

Autor:  korni8808 [ 19 lis 2021, 23:35 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

Kilka osób "kuma" :mrgreen:

Autor:  5eba [ 20 lis 2021, 10:21 ]
Tytuł:  Re: Sukcesy/porażki dnia dzisiejszego vol.2

A nie do tego ?
Cytuj:
Jak już jesteśmy przy technicznych tematach.
Solo 6x2 i napęd na zwolnicy. Gdzie tu sens, gdzie logika? Jakie wady i zalety?

Strona 3223 z 3555 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/