Offline
Użytkownik
Rejestracja: 07 sty 2005, 18:22
Posty: 304
Lokalizacja: się biorą dzieci??
DAF CF (skrót od Compact Force) to zaprezentowana w 2001 roku seria ciężarówek od 9 do 40 ton DMC. Od poprzednika różni się nowym, upodobnionym do serii XF wyglądem. W skład linii CF wchodzą modele 65, 75 i 85, różniące się od siebie mocą, zastosowaniem i masą całkowitą oraz wielkością grilla przedniego (od 3 żebrowego w "szećdziesiątce piątce" po 5 żebrowy w największym modelu). Model ten można zamówić z trzema kabinami: dzienną, sypialną i sypialną z podwyższanym dachem, czyli Space Cab. Dostepne są zarówno podwozia po zabudowę w konfiguracjach osi 4x2, 6x2, 6x4 i 8x4 oraz ciągniki siodłowe (4x2, 6x2, 6x4). Sześciocylindrowe, rzędowe silniki wykonał dla DAFa Cummins (obie firmy są w koncernie PACCAR) w technice Common-Rail z turbodoładowaniem i intercoolerem spełniające w momencie prezentacji normę czystości spalin Euro 3 o mocach od 185, przez 220 po 250 koni i pojemności motoru 5,9l w 65-tce (skrzynie biegów 6-cio i 9-cio biegowe orz automat Alissona). Model 75 kojarzony jest z 9,2 litowym PE-C o mocy 250, 310 i 360 koni oraz 8, 9-cio i 16-sto biegowymi przekładniami, a model 85 posiada motory zapożyczone z większego XFa o poj. 12,6 litra o liczbie odpowiednio 340, 380, 430 i 483 KM zestopniowane tak jak w "siedemdziesiątce piątce" z 8,9 i 16-sto biegowymi skrzyniami oraz automatyczną przekładnią firmy Alisson. Wszystkie CFy wyposażone są w tarczowe hamulce z ABSem, ASRem i EBS oraz hamulec silnikowy DEB. Za dopłatą otrzymamy przystawkę odbioru mocy przydatną w np.hakowcach lub wywrotkach. Dostępne jest zawieszenie oparte na resorach parabolicznych lub miechach powietrznych. Deska rozdzielcza przypomina tą z większego brata, jednak posiada inaczej stylizowaną konsolę środkową, dzięki czemu pojazd zachowuje swój oryginalny charakter. Funkcjonalna tablica zegarów wyposażona jest w ciekłokrystaliczny komputer pokładowy, który informuje o najważniejszych funkcjach ciężarówki jak np. temperatura oleju, ciśnienie w układzie hamulcowym, ciśnienie i poziom oleju, ciśnienie sprężarki, napięcie prądu ładowania, temperatury wody, zużycie klocków hamulcowych i funkcjonowanie systemów ABS, ASR, EBS czy pneumatycznego resorowania oraz przebieg, czas jazdy, zasięg, średnia prędkość, itp. Oczywiście producent udostepnił na tablicy przyrządów miejsce na radio z CD, CB-radio czy telefon komórkowy. Dodatkowym atutem jest ogromna ilośc nawiewów (7 na desce rozdzielczej, po 6 na każdej parze drzwi oraz 10 pod szybą). Kierowca jeżdżący DAFem nie czuje się jakby prowadził Żubra dzięki bogatemu wyposażeniu standardowemu (ABS, ASR, EBS, szyberdach, centralny zamek, wspomaganie, pełna elektryka, klimatyzacja, ogrzewanie postojowe, welurowa tapicerka, tempomat, radio CD, pneumatyczne fotele). Konstuktorzy zadbali o obniżenie masy. Efektem jest mniejsza o 165kg waga pojazdu niezależnie od typu samochodu w porównaniu z poprzednikiem. Ważniejsze podzespoły takie jak kompresor czy akumulatory umieszczono po wewnętrznej stronie ramy. Po modernizacji gamy swoich pojazdów związanej z wprowadzeniem modelu XF105 w 2005 roku, CF wszystkich trzech serii doczekał się liftingu. Zmieniono kształt lusterek, których obudowa dostępna jest teraz w kolorze nadwozia, chromowaną listwę w atrapie wlotu powietrza, inne są teraz reflektory przeciwmgielne (wcześniej prostokątne, teraz owalne) oraz materiały wykonczeniowe we wnętrzu trucka. Inna jest kierownica (identyczna jak w XF), lepszy plastik, białe cyferblaty na tablicy zegarów, nowy wzór tapicerki (poprzednio zielona-morska, aktualnie szaro-brązowa). Większe zmiany zaszły pod kabiną. Wprowadzono nowe silniki rodziny PACCAR MX o pojemności 12,9l (model CF85) spełniające normy Euro 4 i 5 dzięki technologii SCR. Motor ten dostepny jest w wersjach o mocy odpowiednio: 360 KM, 410 KM, 460 KM lub 510 KM, a momenty obrotowe sięgają wartości od 1775 Nm do 2500 Nm. Skrzynie biegów po modernizacji to 8, 9 lub 16 biegowe (ta ostatnia posiada pneumatyczne wspomaganie Servoshift) przekładnie manulane oraz automatyczna AS-Tronic z możliwością ręcznej zmiany przełożeń. Są to bardzo popularne ciężarówki na naszych drogach, zarówno na trasach międzynarodowych jak i krajowych czy lokalnych dzięki bezawaryjności, charakterystycznemu designowi oraz przystępnej cenie samochodów i części zamiennych. Model ten pozostanie obecny przez wiele długich lat na trasach, bardzo często spotykany jako ciągnik z naczepą wywrotką lub izoterma solo.
(C) eRKaZet, 12.09.2007
_________________
4 8 15 16 23 42 EXECUTE