Strona 1 z 1 [ Posty: 7 ]
Autor
Wiadomość
Tytuł: A B C wywrotek
Post Wysłano: 22 mar 2015, 23:24

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 mar 2015, 22:47
Posty: 2

Witam :)
mam trochę nietypowy problem, ale liczę na to że ktoś mi tutaj pomoże. No więc jestem studentką technicznego kierunku (ale żadne budowy maszyn, raczej związanego z wodą i środowiskiem) i mam przedmiot związany z organizacją robót budowlanych na który mam przygotować prezentację na temat samochodów budowlanych, a zwłaszcza samochodów samowyładowczych. Mam omówić rodzaje napędu na osie i tonaż. Przyznaję się bez bicia że nie mam zielonego pojęcia o tego typu rzeczach. Byłabym wdzięczna gdyby ktoś był na tyle miły (i cierpliwy, bo podkreślam że jestem totalnym laikiem i na pewno będę zadawać strasznie głupie pytania z punktu widzenia kogoś kto się na tym chociażby trochę zna ;) ).

Co do tonażu to jest on zależny między innymi od liczby osi, tak? Na ten temat znalazłam jakieś informacje w dzienniku ustaw (Dz. U. z dnia 26 lutego 2003 r. Nr 32, poz. 262 z późn. zm.) http://v000384.home.net.pl/prawo/prawo_ ... hn_poj.htm . Ale może ktoś to w bardziej przystępnym języku mi wytłumaczy bo przykładowo co jeśli mam np 2 osiowy ciągnik i 2 osiową naczepę, jak w tym przykładzie: http://4trucks.pl/prawo/item/2170-nacze ... Cller.html . Na stronie jest niby podane ale w rozporządzeniu nie umiałam znaleźć informacji dla takiego przypadku.

Po drugie, jeśli jest napisane 8x4 to oznacza że pojazd ma 8 kół z czego 4 napędowe = 4 osie z czego dwie napędowe? I jakie są możliwe konfiguracje? Np. zostając już przy tych 8 kółkach, czy mogą być 8x2, 8x4, 8x6, 8x8? Poza tym jeśli mam dajmy na to 6x4 to może być tak że 1 i 3 oś są napędowe, albo 2 i 3 albo 1 i 2 w zależności od modelu samochodów?

Tak w ogóle to ile wywrotka może mieć najwięcej osi? Z tego co ja wyczytałam to 4? Bo w ogóle jest chyba podział na wywrotki gdzie ta naczepa jest jakby już wbudowana, są jakby to powiedzieć...nierozłączalne i same naczepy które mogą mieć 1,2,3 osie które można doczepić do ciągnika ciężarowego lub rolniczego? Jeśli tak to byłabym wdzięczna gdyby ktoś mi to nazwał bardziej fachowo lub skorygował to co napisałam.

Co więcej...No właśnie, co więcej? Co jest jeszcze ważne przy tego typu samochodach? Na co zwracać uwagę?

Będę wdzięczna za każdą podpowiedź :) .
Pozdrawiam


Post Wysłano: 23 mar 2015, 14:49

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 paź 2012, 9:15
Posty: 179
GG: 18174723
Lokalizacja: Ropczyce/Podkarpackie

Pomogę co do tych napędów.
Tak, jeśli mowa o ciężarówkach z napędem 8x4, potoczne nazywanych "czterośkami" to zazwyczaj 2 pierwsze rzędy kół, które są pojedyncze nie są napędzane, są one tylko skrętne. Jeśli chodzi o pozostałe 2 osie, to są to osie które mają 2 rzędy opon, tzw "bliźniaki" i to one napędzają pojazd.
Taka budowa pojazdu pozwala mu na dość sprawne poruszanie się w trudnym terenie.
Konfiguracji jest naprawdę wiele, wszystko zależy od warunków w jakich ciężarówka pracuje.
Najbardziej popularne są podwodzia 8x4. Nie brakuje jednak wywrotek z napędem 8x6, czy 8x8, które mają napęd na wszystkie koła, co pozwala im pracować w naprawdę grząskim terenie.
Istnieją też podwozia 5 osiowe.
Co do kolejnego akapitu, to nie rozróżniasz NACZEPY od ZABUDOWY.
Naczepa, to taki "ogon" który spiera się ramą na siodle ciągnika siodłowego, którą to można swobodnie odczepiać i zastępować inną, np. naczepę wywrotkę wymienić na naczepę cysternę.
Podwozia ciągnika siodłowego jak i naczepy mogą mieć różne konfiguracje osiowe.
A co do zabudowy, to jest to taka "paka/skrzynia ładunkowa" która przytwierdzona jest do pojazdu na stałe, nie można jej zmieniać- nie mówię tu oczywiście o BDF'ach, czy innych pojazdach specjalistycznych.
Ogólnie to wytłumaczyłem jak umiałem. Temat rzeka, najlepiej poproś jakiegoś znajomego żeby Ci to wytłumaczył na podstawie choćby stojącej na parkingu ciężarówki, lub zajrzyj na jakąś budowę gdzie taki sprzęt pracuje, na pewno wiele się nauczysz.
Pozdrawiam, powodzenia ;)


Post Wysłano: 23 mar 2015, 18:34

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5986

Żeby ustystematyzować napędy i co to są pozwozia, a czym są ciągniki i naczepy, wejdź sobie na ten konfigurator (duże możliwości wyboru):
https://toc.mercedes-benz.com/LKW_Konfi ... next&js=on

Jak klikniesz na konkretną konfigurację to wyskoczy Ci piktogram jak to wygląda w praktyce.
Na ogół każde koło liczy się jako jeden "punkt". W przypadku samochodów osobowych masz 4 koła, zazwyczaj 2 napędzane, więc masz konfigurację 4x2. Jak ma napęd na wszystkie koła, czyli ma 4 koła i 4 napędzane to jest 4x4. W ciężarówkach jest dokładnie tak samo, tylko masz czasem więcej osi. Więc jak masz 3 osie = 6 kół, z czego 2 napędzane, to jest 6x2, lub 4 osie = 8 kół, napędzanych 6, wówczas jest 8x6.
Dwie ważne uwagi do tego:
- nie ma znaczenia które osie są napędzane, tj. jeśli masz podaną np. konfigurację 8x4 (4 osie, 8 kół, 4 napędzane) to osiami napędzanymi mogą być pierwsza i ostatnia, dwie środkowe, druga i ostatnia itp. Pełna dowolność. Ze względu na użyteczność, przyzwyczajnia, doświadczenie utarły się pewne schematy i zazwyczaj konfiguracja 8x4 wygląda tak, że 2 ostatnie osie są napędzane.
- w praktyce samochód np. 4 osiowy ma więcej niż 8 kół, bo występują tzw. bliźniaki, czyli podwójne koła. Niemniej jednak dalej liczysz te 2 koła tak jak jedno - co zostało pokazane na tych piktogramach konfiguracji w konfiguratorze Mercedesa.
Przykładowo dwie takie same konfiguracje, bo 8x2, ale różne ustawienie osi:
http://www.mvcommercial.com/images/D/DSC_0359.jpg
http://alphatech-llc.com/userfiles/prod ... ct_188.jpg
Notabene, bardzo rzadko spotykana w Polsce konfiguracja.

Różnica między ciągnikiem siodłowym z naczepą, a podwoziem i przyczepą jest taka, że naczepa "leży" na ciągniku siodłowym. Ciągnik siodłowy na ogół jest uniwersalny i może zmienić w ciągu paru minut naczepę i raz jechać z wywrotką, a raz np. z plandeką. Na podwozie jest montowana integralna zabudowa, która może zostać ściągnięta właściwie tylko w warunkach warsztatowych. Na przykładzie zabudów samowyładowczych(wywrotek):
- podwozie z zabudową i przyczepą:
http://www.kh-kipper.pl/profesjonalne_z ... epa_10.jpg
- ciągnik siodłowy z naczepą:
http://www.kh-kipper.pl/profesjonalne_z ... -N30-7.jpg

Ważne żeby wiedzieć czy jest i posługiwać się pojęciem DMC - dopuszczalna masa całkowita. Jest ona wyznaczona odgórnie przez producenta i przepisy prawa. Np. podwozie 4-osiowe w Polsce może mieć wg. przepisów DMC 32t. Od tego DMC odejmujesz tarę pojazdu, czyli np. 14t i zostaje Ci ładwoność w wysokości 18t. W tej kwestii poczytaj tutaj:
http://www.tircenter.eu/baza-wiedzy/dopuszczalna-masa/
Podsumowując, DMC zależy nie tylko od ilości osi, ale np. odległości między osiami - przypadek dwuosiowego ciągnika siodłowego i dwuosiowej naczepy pokazuje, że różnica w DMC może wynosić 2t.


Post Wysłano: 23 mar 2015, 20:40
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 08 gru 2014, 21:48
Posty: 531
Samochód: Man tgs6x6 Daf xf 95
Lokalizacja: Olsztyn

A koleżanka może chce wiedzieć nie tylko tę oficjalną stronę wywrotki? :!:


Post Wysłano: 23 mar 2015, 21:22

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5986

Niech pyta, to się będzie odpowiadało. Odpowiedziałem na te pytania, które postawiła dotyczące DMC, osi, konfiguracji.


Post Wysłano: 23 mar 2015, 21:39

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 08 paź 2010, 19:09
Posty: 274
Samochód: Volvo FH13
Lokalizacja: GPU

A ja się tak tylko dyskretnie koleżanki zapytam, bo nie chcę tu za trola robić;
Czy koleżanka wie jak się zupę pomidorową robi ?

_________________
... Tłok w cylinder jebut ! I maszyna idut !


Post Wysłano: 23 mar 2015, 22:10

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 mar 2015, 22:47
Posty: 2

Właściwie to chyba Panowie wyczerpali moje pytania, dziękuję :) . Prezentacja na szczęście nie musi być bardzo szczegółowa bo i sam przedmiot to raczej "zapychacz" na moim kierunku, dlatego tylko oficjalna część wywrotki zupełnie wystarczy.

A co do zupy pomidorowej, to tak umiem ją zrobić chociaż to nie jest moje popisowe danie :P .

Jeszcze raz ogromne dzięki.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 7 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: